اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970721321506254

افزایش ارزش دلار و یورو در مقابل ریال؛ فرصتی برای سفر به ایران

کد: 13970721321506254

https://goo.gl/QYtFwM

، تهران , (اخبار رسمی): ایران کشوری چهار فصل با 23 مکان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که از گذشته تا به امروز گردشگران سراسر جهان را به خود فراخوانده است. گردشگرانی که برای بازدیدِ آثار تاریخی و طبیعی به آن سفر می‌کنند تا از لذت تماشای جاذبه‌های این سرزمین کهن برخوردار شوند.

افزایش ارزش دلار و یورو در مقابل ریال؛ فرصتی برای سفر به ایران
افزایش ارزش دلار و یورو در مقابل ریال؛ فرصتی برای سفر به ایران

به گزارش قاصدک 24 ، آمار مجمع جهانی اقتصاد (WEF) که نشان از افزایش جایگاه ایران در شاخص رقابت پذیری گردشگری از رتبه 114 در سال 2011 به جایگاه 93 در سال 2017 دارد، نیز گواه این مدعا است که میل سفر به ایران در میان گردشگران خارجی هرگز از بین نرفته است. 

آنگونه که شورای جهانی گردشگری و سفر (WTTC) گزارش می‌دهد، از ژانویه 2011 تا جولای 2013، 35 هزار و 852 گردشگر اروپایی به ایران سفر کرده‌اند؛ آماری که با امضای توافق برجام در ژوئیه 2015 با رشدی ده برابری به 478 هزار و 826 نفر در فوریه 2016 رسیده است. 

تاثیرات برجام بر گردشگری ایران

روزنامه واشنگتن پست یک سال پس از توافق برجام از تأثیرات مثبت آن روی ترافیک هوایی بین‌المللی در آسمان ایران گزارش می‌دهد و می‌نویسد: «ترافیک هوایی بین‌المللی به مقصد شهرهای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری است. برای مثال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در طول یک هفته از ماه مه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی پیش از امضای توافق هسته‌ای، ۱۴۰ پرواز بیشتر انجام شده‌ است.»

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در حاشیه برگزاری اجلاس کاپا (CAPA 2016) در تهران به افزایش 100 درصدی میزان پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام اشاره کرده و تصریح می‌کند که تعداد پروازها از 400 پرواز در دوره پیش از برجام به بیش از 1000 پرواز در دوره پسا برجام رسیده است. نکته قابل توجه این است که تأثیرات برجام تنها به پروازها محدود نبوده است؛ به گونه‌ای که در 3 سال گذشته، گردشگران بی‌شماری از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، دانمارک، ایتالیا، سنگاپور، مالزی و پرو از طریق 15 قطار ویژه گردشگران خارجی به شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام سفر کرده‌اند. 

هزینه سفر به ایران

در ادامه این روند با افزایش ناگهانی نرخ دلار و یورو، صنعت توریسم در ایران به ویژه در بخش خارجی وارد فاز جدیدی شد. برای مثال در اوائل مارس 2018 برابری نرخ دلار و ریال در ایران 38000 ریال بود در حالی که این نسبت در سپتامبر همین سال به حدود 150000 ریال به ازای هر دلار رسید. 

اتفاق رخ داده برای گردشگران خارجی یک فرصت استثنائی به شمار می‌رود که می‌تواند هزینه‌های سفر را برای آنها به شکل باورنکردنی کاهش دهد. گردشگران خارجی که تجربه سفر به ایران را داشته‌اند، اذعان کرده‌اند که نرخ کنونی ارز در ایران تا حد قابل توجهی امکان صرفه جویی در هزینه‌های اقامت، حمل و نقل، خورد و خوراک و گردش را برای آنها فراهم کرده است. به طور مثال اریک، گردشگر هلندی که در نوامبر 2017 به ایران سفر کرده، با بودجه‌ای معادل 1000 یورو، اقامتی 16 روزه داشته است. او روزانه به طور متوسط 7 یورو برای خورد و خوراک، 13 یورو برای حمل و نقل، 20 یورو برای بازدید از مکان‌های دیدنی و 17 یورو نیز برای استراحت در یک اقامتگاه سنتی و بومگردی به ازای هر شب پرداخته است. 

در مجموع با احتساب هزینه‌های متفرقه، اریک توانسته با هزینه روزانه 40 یورو، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران مانند تخت جمشید در شیراز، روستای ابیانه کاشان، مسجد شاه در اصفهان و نیز دریاچه نمک ورزنه در نزدیکی این شهر دیدن کند.

سایت گردشگری Travestyle در می 2018 و پس از افزایش قیمت ارز، هزینه‌های سفر به ایران را این‌گونه برآورد می‌کند: یک شب اقامت در یک هتل متوسط 50 یورو و کمتر، خورد و خوراک بین 5 تا 10 یورو و ورودی مکان‌های دیدنی 5 یورو. اقامت در یک هتل پنج ستاره برای گردشگرانی که به دنبال تجربه یک سفر لوکس هستند نیز 100 تا 200 یورو به ازای هر شب هزینه خواهد داشت.

هزینه حمل و نقل در ایران

هزینه‌های حمل و نقل داخلی برای گردشگران خارجی هم به دلیل افزایش چند برابری ارزش دلار و یورو در مقابل ریال کاهش شدیدی داشته است. برای نمونه قیمت ارزان‌ترین پرواز از تهران به شیراز در مارس 2018، 1170000 ریال معادل 30 دلار بوده است که این رقم در سپتامبر 2018 به رقمی که در نهایت تنها 12 دلار برای یک گردشگر خارجی هزینه در بر خواهد داشت رسیده است. 

این شرایط در مورد سفرهای زمینی نیز صدق می‌کند. هم اکنون بلیط قطار تهران، اصفهان بین 350 تا 550 هزار ریال به فروش می‌رسد؛ یعنی چیزی معادل 2.5 تا 3.5 دلار. قیمت ارزان‌ترین بلیط اتوبوس نیز در مسیر تهران، یزد، 350000 ریال معادل 2.5 دلار است.

البته نمونه‌های ذکر شده تنها چند مورد از مسیرهای هوایی و زمینی ایران است که بیشتر مورد توجه گردشگران خارجی بوده است و بدیهی است که هر یک از شهرهای ایران جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارند. بر اساس گزارش سایت culturetrip مهمترین جاذبه‌های گردشگری ایران شامل 8 مقصد یعنی اصفهان، شیراز، پاسارگاد، یزد، کاشان، تهران، جزیره قشم و اهواز است که هم اکنون با توجه به کاهش کاهش ارزش ریال در مقابل دلار و یورو، فرصت بسیار مناسبی را برای گردشگران خارجی جهت سفر به آنها فراهم کرده است.

سامانه خرید آنلاین بلیط هواپیما قاصدک 24، یکی از کامل‌ترین سامانه‌های خرید بلیط هواپیما و خرید بلیط قطار در کشور است که با تجمیع بلیط‌های موجود در مسیرهای پرتردد دست مسافران را در انتخابی ایده‌آل و مقرون به صرفه باز می‌گذارد. از طریق این سامانه می‌توان بلیط چارتر یا بلیط سیستمی هواپیما و همچنین بلیط قطار را در زمان و مسیر مورد نظر خود به سادگی در میان انواع پروازها و خطوط ریلی موجود جستجو کرده و آن را با قیمتی ارزان و مناسب تهیه کرد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

قاصدک 24

برای علاقمندان به مسافرت و دوست داران سفر و گردش، دستیابی به بلیط هواپیما یا بلیط چارتر ، یکی از گزینه‌های اقتصادی و راحت برای سفر به حساب می‌آید که با کاهش هزینه‌ها در سال‌های اخیر رواج بیشتری نیز یافته است. سایت خرید اینترنتی بلیط هواپیما قاصدک 24 در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات گردشگری الکترونیک، اقدام به ارائه انواع پروازهای چارتری و سیستمی نموده است و این تضمین را به مشتریان خود می‌دهد که به سرعت و سهولت انواع بلیط هواپیما مورد نظر خود را در کلیه خطوط هواپیمایی کشور جستجو و اقدام به خرید بلیط هواپیما نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]