اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970823327939284

نکات مهم در مورد شرایط و زمان تحویل ملک به خریدار

کد: 13970823327939284

https://goo.gl/qwNt4C

، تهران , (اخبار رسمی): از گذشته تاکنون نیاز به سرپناهی برای زندگی، جز نیازهای اصلی بشر به شمار می‌رود؛ خانه در اشکال و اندازه‌های مختلف و با توجه به سلیقه و بودجه هر فرد، بهترین سرپناه برای افراد یک جامعه است. در این میان خرید آپارتمان متداول‌ترین روش‌ برای خانه‌دار شدن محسوب می‌شود.

نکات مهم در مورد شرایط و زمان تحویل ملک به خریدار
نکات مهم در مورد شرایط و زمان تحویل ملک به خریدار

بسیار اتفاق افتاده که هم‌وطنان، به علت عدم آگاهی کافی از حق ‌و حقوق خود بعد از خرید آپارتمان یا خرید خانه با دردسرهای زیادی مواجه شده‌اند

معمولا افراد از طریق اجاره، خرید، رهن، ساخت و یا به‌صورت موروثی صاحب مسکن می‌شوند. در این میان خرید آپارتمان متداول‌ترین روش‌ برای خانه‌دار شدن محسوب می‌شود.

برای خرید خانه مسکونی دو راه پیش رو هر شخصی است:

1. به‌صورت نقدی

2. به‌صورت استفاده از اوراق و وام

پس از انتخاب یکی از دو راه مطرح ‌شده در بالا، خریدار باید نکاتی همچون قیمت خانه و مکان قرارگیری آن، آینده‌نگری درباره محل سکونت، سن ملک و... را به‌ دقت بررسی کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای خرید آپارتمان در تهران اتخاذ کند.

زمانی که شخصی ملک موردنظر را (آپارتمان- خانه- ویلا و...) خریداری می‌کند، یعنی مراحلی چون جستجو، یافتن ملک مناسب، توافق طرفین، نوشتن مبایعه‌نامه، پرداخت و در آخر تحویل ملک را پشت سر گذاشته است.

بسیار اتفاق افتاده که هم‌وطنان، به علت عدم آگاهی کافی از حق ‌و حقوق خود بعد از خرید آپارتمان یا خرید خانه با دردسرهای زیادی مواجه شده‌اند. در این مقاله سعی شده گوشه‌ای از قوانین مربوط به تحویل ملک به خریدار را بررسی کرده و نتیجه آن بیان شود.

تحویل ملک به خریدار تحت چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

زمانی که شخصی کلیه مراحل ذیل را یک‌به‌یک انجام دهد فروشنده موظف است ملک مذکور را به خریدار تسلیم کند.

1. مراجعه به مشاور املاک مطمئن جهت خرید آپارتمان

2. انجام توافقات لازم با فروشنده و مشاور املاک جهت تعیین نحوه پرداخت

3. تسلیم وجه پیش‌پرداخت

4. تعیین حق فسخ معامله

5. تعیین زمان محضر

6. تعیین زمان تحویل

7. تعیین میزان پرداخت 3 مرحله (قولنامه- محضر- هنگام تخلیه)

8. دریافت کد اقتصادی

9. پرداخت حق‌الزحمه مشاور املاک

با انجام این 9 مرحله کار خریدار و فروشنده به پایان رسیده و حالا زمان تحویل ملک به خریدار است.

تحویل ملک یا تسلیم ملک به خریدار جز ارکان اصلی خرید آپارتمان و یا هر ملک دیگری در قرارداد است. طبق ماده 367 قانون مدنی «تسلیم عبارت است از دادن مبیع به تصرف مشتری به‌نحوی‌که متمکن از  انحاء تصرفات و انتفاعات باشد و قبض عبارت است از استیلاء مشتری بر مبیع»؛ به بیان ساده‌تر، ماده 367 یعنی اینکه، تسلیم زمانی صورت می‌گیرد که خریدار بتواند بنا بر میل خود از ملک استفاده کند.

در بسیاری موارد مشاهده‌ شده است مالک از تحویل ملک به خریدار سر باز می‌زند که در این زمان خریدار می‌تواند از طریق مراجع قانونی ملک خود را تحویل بگیرد.

طبق ماده 338 و 362 قانون مدنی آثار بیعی که صحیح واقع ‌شده باشد از قرار ذیل است:

1. به‌مجرد وقوع بیع مشتری مالک مبیع و بایع مالک ثمن می‌شود.

2. عقد بیع بایع را ضامن درک مبیع و مشتری را ضامن درک ثمن قرار می‌دهد.

3. عقد بیع بایع را به تسلیم مبیع ملزم می‌نماید.

4. عقد بیع مشتری را به تادیه ثمن ملزم می‌کند.

برای خرید آپارتمان مسکونی و هر نوع ملک دیگر، چنانچه فروشنده تحت هر عنوانی ملک معامله‌شده را در زمان مقرر به خریدار تحویل ندهد، فروشنده موظف است مبلغی را به‌عنوان خسارت تاخیر به خریدار پرداخت کند. این مبلغ باید با توافق طرفین در قالب روز و یا ماه در قرارداد ذکر می‌شود. به‌طور مثال فروشنده متعهد می‌شود به ازا هر یک روز تاخیر در تحویل ملک به خریدار، مبلغ 50 هزار تومان جریمه بپردازد (طبق ماده 230 قانون مدنی).

نکته مهم در تحویل ملک به خریدار

در زمان خرید آپارتمان و خرید خانه تا وقتی که 90 درصد از ثمن معامله که ممکن است به‌صورت چک و یا نقد باشد پرداخت نشود، مالک نباید ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.

اگر در پرداخت‌های مربوط به خرید آپارتمان از چک استفاده می‌شود، باید در متن چک به شماره قرارداد و شماره پلاک ثبتی اشاره شود. چک باید فاقد قلم‌خوردگی باشد و حتما باید در قرارداد ذکر شود که چنانچه هر یک از چک‌ها قابل وصول نباشند، معامله به‌طور کل فسخ و وجه التزام به‌طرف مقابل پرداخت شود؛ این مبلغ به‌عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست اخذشده و به‌طرف دیگر پرداخت می‌شود.

مدارک لازم برای اقامه دعوی الزام به تحویل ملک به خریدار در خرید آپارتمان و ملک

1. اصل و کپی قرارداد معامله بیع

2. پایان کار بیع موضوع دعوی

3. گواهی دفترخانه ثبت‌اسناد رسمی

4. دلیل پرداخت ثبتی

5. برگه استعلام ثبت املاک

6. صورت‌مجلس تفکیکی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کیلید

«کیلید» جدیدترین سامانه هوشمند املاک کشور است که ماموریت دارد بستری آنلاین برای برآورده ساختن کلیه نیازهای عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن، به عنوان یک One-Stop Shop، را فراهم کند و همه ابزارهای لازم برای مشاوره تخصصی مسکن را در اختیار مشاورین بگذارد.

اطلاعات تماس
  • 021750*****
[نمایش اطلاعات]