کد: 13970913331559951

بر اساس مطالعات علمی

آیا ضربات وارده به سر بازیکنان فوتبال، تأثیر منفی بر مغز دارد؟

کد: 13970913331559951

https://goo.gl/NGjmnS

، (اخبار رسمی): مطالعه جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد ساختار مغز دانش‌آموزان دبیرستانی با فوتبال بازی کردن تغییر می‌کند.

آیا ضربات وارده به سر بازیکنان فوتبال، تأثیر منفی بر مغز دارد؟
آیا ضربات وارده به سر بازیکنان فوتبال، تأثیر منفی بر مغز دارد؟

ضربات مکرر به بخش کرانیوم مغز، ممکن است منجر به کاهش شناختی و افزایش خطر بیماری‌های عصبی در دراز مدت شود

به گزارش «ورزش و دانش» و به نقل از «خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا (منبع: مدیکال اکسپرس)»، مطالعات اخیر پژوهشگران دانشگاه «کالیفرنیا، برکلی»، دانشگاه «دوک» و دانشگاه «کارولینای شمالی در چَپـِل هیل» نشان می‌دهد که اگر دانش‌آموزان دبیرستانی به مدت یک سال فوتبال بازی کنند، تغییرات میکروسکوپی در ساختار مغز آنها ایجاد می‌شود.

پژوهشگران در این مطالعه از روش ام.آر.آی برای اسکن مغز ۱۶ دانش‌آموز دبیرستانی ۱۵ تا ۱۷ ساله استفاده نمودند. آنها مغز دانش‌آموزان را پیش و پس از یک سال فوتبال بازی کردن، اسکن کردند.

پس از اسکن، پژوهشگران متوجه تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ساختار ماده خاکستری در جلو و عقب مغز شدند. ماده خاکستری یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است، سیستم عصبی مرکزی از 2 ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. آنها دریافتند تأثیرات بسیاری در ساختار ماده خاکستری و همچنین ساختار عمیق داخل مغز رخ داده است.

همچنین، کلیه شرکت کنندگان هنگام بازی بر روی سر خود کلاه گذاشته بودند و هیچ ضربه‌ای به سر آنها وارد نشده بود.

قابل ذکر است، این نخستین پژوهشی است که تأثیر ورزش بر مغز کودکان در یک بازه زمانی خاص را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پروفسور «چونلی لو (Chunlei Liu)» استاد علوم مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه «کالیفرنیا، برکلی» گفت: بسیار واضح است که ضربات مکرر به سر هنگام بازی فوتبال، حتی طی یک دوره کوتاه مدت، می‌تواند باعث تغییراتی در مغز شود. یک ضربه به سر ممکن است مشکلی به وجود نیاورد اما شواهد نشان داده که ضربات مکرر به بخش کرانیوم مغز، احتمال دارد منجر به کاهش شناختی و افزایش خطر بیماری‌های عصبی در دراز مدت شود. جمجمه بدون در نظر گرفتن استخوان متحرک فک تحتانی، کرانیوم نامیده می‌شود، کرانیوم از 2 بخش تشکیل شده‌ است.

در یک دهه گذشته، پژوهشگران دریافتند که تعداد زیادی از سربازان بازنشسته و بازیکنان حرفه‌ای فوتبال به یک نوع بیماری‌ عصبی مغزی به نام انسفالوپاتی مزمن پس از سانحه (CTE) مبتلا هستند که مشخصه این بیماری، افزایش پروتئین بیماری‌زای TAU در مغز است. اگرچه هنوز دلیل قطعی این موضوع به خوبی درک نشده است، اما اعتقاد پژوهشگران بر این است که «انسفالوپاتی مزمن پس از سانحه» موجب اختلالات خلقی، کاهش شناختی و در نهایت آسیب مغزی می‌شود.

پروتئین‌های TAU، پروتئین‌هایی هستند که ریزلوله‌ها را تثبیت می‌کنند. این پروتئین‌ها در نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی به فراوانی و در آستروسیت‌ها و الیگودندرسیت‌ها به میزان کمتری یافت می‌شوند. پروتئین‌های TAU که کارکرد خود را در تثبیت کردن ریزلوله‌ها از دست داده‌اند، عامل اصلی بیماری‌های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.

تشخیص قطعی بیماری «انسفالوپاتی مزمن پس از سانحه» تنها با بررسی پروتئین TAU مغز در طی کالبدشکافی امکان‌پذیر است.

این یافته‌ها موجب نگرانی شده است که آیا ضربات مکرر به سر می‌تواند باعث آسیب مغزی در جوانان و یا دانش‌آموزان دبیرستانی که فوتبال بازی می‌کنند، شود یا خیر.

مغز از ماده سفید و رگ‌های عصبی طولانی ساخته شده است که این رگ‌ها پیام‌های متفاوتی را در مناطق مختلف مغز و ماده خاکستری، انتقال می‌دهند.

پژوهشگران این مطالعه، بعد از انجام ام.آر.آی دریافتند که عملکرد ماده سفید مغز دانش‌آموزان دبیرستانی پس از یک الی دو سال فوتبال بازی کردن، کاهش می‌یابد.

ماده سفید یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است، سیستم عصبی مرکزی از 2 ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است. این ماده، بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشکیل می‌دهد و به طور عمده از سلول‌های گلیال و آکسون‌های میلینه تشکیل شده است. این آکسون‌ها، پیام‌ها را از مخ به سایر بخش‌های سیستم عصبی منتقل می‌کنند. در ماده سفید به جز بافت چربی، مویرگ‌ها و عروق مشاهده می‌شوند. فسفولیپیدها در ماده سفید به میزان فراوانی یافت می‌شوند.

محققان با استفاده از یک نوع جدید از ام.آر.آی به نام «diffusion kurtosis imaging» برای بررسی عصب پیچیده‌ای که ماده خاکستری را تشکیل می‌دهند، استفاده کردند. آنها دریافتند که سازماندهی ماده خاکستری در مغز بازیکنان پس از یک سال فوتبال بازی کردن، تغییر کرده است.

پژوهشگران قصد داشتند که متوجه شوند آیا ضربات مکرر به سر نیز می‌تواند ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر. پس از انجام مطالعات آنها دریافتند، ماده خاکستری در ناحیه قشر خارجی مغز واقع شده است، بنابراین اگر ضربه‌ای به مغز وارد شود، به طور مستقیم بر این ناحیه تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه در مجله «Neurobiology of Disease» منتشر شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ورزش و دانش

پایگاه اطلاع رسانی «ورزش و دانش» به عنوان رسانه تخصصی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در زمینه سرفصل‌هایی مانند گرایش‌ها، دانشگاه‌ها و آزمون‌‌های کنکور رشته تربیت‌بدنی _ کتاب‌‌‌ ورزشی، کتابخانه‌ها و ناشران _ پایان‌نامه، پرسش‌نامه، مقاله، نشریه‌ها، همایش و کارگاه‌های علمی ورزشی _ نمایشگاه‌، جشنواره و مسابقات مرتبط _ سازمان‌های ورزشی، انجمن‌های تخصصی علمی ورزشی و غیره، اخبار و اطلاعاتی کاربردی منتشر می‌کند.

منتشر شده در سرویس:

تازه‌های ورزش