اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970927334239721

بازار نفت مدیترانه در هفته‌ای که گذشت

کد: 13970927334239721

https://goo.gl/s3MsKn

، تهران , (اخبار رسمی): روند قیمتی نفت‌خام یورال طی هفته منتهی به ۱۴ دسامبر همراه با نوسان بود. قیمت نفت‌خام در اولین روز معاملاتی هفته گذشته یعنی دوشنبه در بازارهای جنوب و شمال به ترتیب 60/06 و 59/66 دلار بود و در روز بعد از آن به 59/84 و 59/44 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

بازار نفت مدیترانه در هفته‌ای که گذشت
بازار نفت مدیترانه در هفته‌ای که گذشت

این در حالی است که روز چهارشنبه با تمایل خریداران برای برداشت محموله‌های اواخر دسامبر قیمت نفت‌خام یورال در هر دو بازار افزایش یافت و به 60/44 و 60/35 دلار رسید.

در روزپنجشنبه، قیمت یورال مجدداً کاهش یافت و نهایتاً در روز پایانی هفته به ترتیب با قیمت‌های 59/69 و ۵۹/۵۹ دلار در هر بشکه برای بازارهای مدیترانه و شمال غرب اروپا بسته شد. بدین ترتیب، متوسط قیمت یورال مدیترانه از 60/46 دلار در هر بشکه در هفته پیشین به ۹۵/۵۹ دلار و یورال روتردام نیز از 59/98 دلار به 59/74 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

قیمت نفت‌خام برنت موعددار نیز از روند مشابهی برخوردار بود.

نفت خام برنت هفته را با 60/07 دلار در هر بشکه شروع کرده و آن را با قیمت 59/16 دلار به پایان برد. در عین حال، میانگین نفت‌خام برنت از 60/33 دلار در هفته قبل از آن به 59/70 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت‌خام یورال مدیترانه نسبت به برنت موعددار در طول هفته گذشته از 0/13 دلار به 0/25 دلار افزایش یافت. این در حالی است که متوسط حق مرغوبیت یورال روتردام در مقابل شاخص نفت اروپا از منهای 0/35 دلار به بعلاوه 0/04 دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرد و اختلاف آن با یورال مدیترانه به میزان 0/21 دلار در محدوده منفی قرار گرفت. بنابراین، نفت‌خام یورال در بازار شمال‌غرب اروپا طی هفته گذشته مجدداً برتری قیمتی خود را نسبت به نفت‌خام برنت موعددار به دست آورد.

در حالی که نفت‌خام یورال در اوایل هفته به دلیل فروخته شدن بخش عمده محمولات ماه دسامبر تضعیف گردید، بازار تحت تأثیر اخبار مربوط به اعلامیه روسیه برای اولین کاهش تولید در چهارچوب توافق‌نامه اوپک پلاس قرار داشت.

در این راستا، روسیه تولید خود را در ماه ژانویه ۶۰-۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و در ماه‌های آتی به ۲۲۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید. یکی از معامله‌گران در این زمینه اظهار داشت که کاهش تولید فوق تنها تعمیرات پالایشی را متأثر ساخته و بستگی به میزان مصرف روسیه خواهد داشت. در روزهای پایانی هفته و با بازگشت خریداران به بازار، نفت‌خام یورال روسیه در هر دو بازار شمال‌غرب اروپا و مدیترانه تقویت شود. به دلیل محدودیت عرضه در بازار مدیترانه و علی‌رغم بسته بودن پنجره آربیتراژ از شمال به جنوب، خریداران در جستجوی گزینه‌های ارزان‌تر یا محموله‌های شمال اروپا بودند. به نظر می‌رسد نفت‌خام یورال هنوز توسط حاشیه سود پالایشی قوی نفت‌کوره در سطح خوبی باقی مانده است که در حال تعدیل شدن می‌باشد.

با توجه به توافق‌نامه اوپک پلاس برای کاهش 1/2  میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر، تأثیر آن بر بازار نفت اروپا قابل بررسی است.

طبق پیش‌بینی JBC Energy، تعادل عرضه و تقاضا در بازار اروپا طی سه ماهه اول ۲۰۱۹ به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد. این در حالی است که عربستان نیز تعدادی قرارداد بلندمدت جدید با خریداران آسیایی امضاء کرده و در زمانی که قرار است سطح کلی تولید خود را کاهش دهد، معادل ۶۰۰-۵۰۰ هزار بشکه در روز به بازار شرق ارسال خواهد کرد. بنابراین، انتظار نمی‌رود که قسمت زیادی از نیازهای وارداتی اروپا توسط نفت‌خام خاورمیانه تأمین شود.

در همین شرایط، تولید آمریکا در حال افزایش است و تصمیم اوپک پلاس برای تقویت قیمت‌ها این فضا را برای تولید نفت آمریکا ایجاد می‌کند تا سریع‌تر از پیش‌بینی‌های انجام شده قبلی افزایش یابد.

بدین ترتیب، احتمال افزایش قابل توجه جریان صادراتی ایالات متحده به اروپا در ماه‌های آتی وجود دارد. چنانچه پیش‌بینی فوق صورت عملی به خود بگیرد، تأثیر آنی این تغییر به صورت کاهش میانگین درجه گرانروی نفت‌خام‌های وارداتی اروپاست. به عنوان مثال، میانگین درجه گرانروی نفت‌خام صادراتی ایالات متحده به اسپانیا در سال گذشته 49/7  بود که سبک‌ترین نفت‌خام وارداتی این کشور بود. کاهش میانگین درجه گرانروی نفت‌خام وارداتی منجر به آن می‌شود که درصد استحصال فرآورده‌های سبک افزایش یافته و crack نفت‌گاز/دیزل و سوخت جت/نفت‌سفید را تقویت نماید. این امر به نوبه خود باعث تقویت اختلاف قیمت‌های مربوط به نفت‌خام‌های سنگین‌تر و غنی از فرآورده‌های میان تقطیر مانند یورال و مخلوط BTC خواهد شد.

در حالی که کاهش تولید اوپک پلاس به مفهوم آن است که اختلاف قیمت‌های نفت‌خام یورال در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط بالاتر از سال گذشته خواهد بود، این امر در دوره زمانی کوتاه‌مدت تا حدی متزلزل به نظر می‌رسد. اضافه شدن محموله به برنامه بارگیری دسامبر پریمورسک باعث حفظ اختلاف قیمت یورال در بازارهای شمال و جنوب گردید و نفت‌خام یورال مدیترانه را با حق مرغوبیت جزئی نسبت به یورال روتردام حفظ نمود. چنانچه روسیه به تعهد خود در چهارچوب توافق‌نامه کاهش تولید اوپک پلاس عمل نماید، این امر باعث کاهش محموله‌های در دسترس یورال خواهد شد و ممکن است اختلاف قیمت‌های یورال مجدداً در روند صعودی قرار گیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته