اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970927334259721

بازار نفت خام آسیا در هفته‌ای که گذشت

کد: 13970927334259721

https://goo.gl/rrLrts

، تهران , (اخبار رسمی): شاخص EFS برنت/دوبی نیز طی هفته گذشته نسبت به هفته پیشین اندکی بهبود یافت و از 85/1 دلار در هر بشکه در هفته قبل‌تر به 98/1 دلار در هر بشکه در هفته گذشته افزایش یافت.

بازار نفت خام آسیا در هفته‌ای که گذشت
بازار نفت خام آسیا در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته، قیمت رسمی فروش نفت‌خام‌های کویت، عراق و ایران اعلام شد. بدین ترتیب این کشورها اقدام به کاهش قیمت‌های رسمی فروش خود برای مشتریان منطقه آسیا- اقیانوسیه کردند.

شرکت دولتی KPC کویت، قیمت رسمی فروش نفت‌خام صادراتی کویت (KEC) برای ماه ژانویه را برای مشتریان آسیا- اقیانوسیه به میزان ۶۵ سنت در هر بشکه کاهش داد.

عربستان سعودی هفته گذشته قیمت نفت‌خام متوسط خود را که رقیب نفت‌خام صادراتی کویت است، برای ماه ژانویه ۳۰ سنت کاهش داد. بدین ترتیب تخفیف نفت‌خام KEC نسبت به نفت‌خام متوسط عربستان به کمترین مقدار خود از نوامبر ۲۰۱۳ یعنی ۳۰ سنت در هر بشکه تنزل داد. با احتمال محدودشدن موجودی نفت‌خام‌های ترش متوسط به دلیل توافق کاهش تولید اوپک و هم پیمانانش و تحریم آمریکا علیه ایران از ابتدای ماه نوامبر و بالا بودن حاشیه سود نفت کوره در منطقه آسیا- اقیانوسیه، KPC تصمیم خود برای کاهش تخفیف قیمت KEC نسبت به نفت‌خام متوسط عربستان را اتخاذ کرده است. در همین راستا، KPC حق مرغوبیت نفت‌خام بسیار سبک کویت (KSLC) را نسبت به شاخص عمان/دوبی 10/1 دلار در هر بشکه تعیین نمود. این قیمت ۳۵ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت نفت‌خام فوق سبک عربستان است که از لحاظ کیفی یکسان هستند.

شرکت دولتی سوموی عراق نیز قیمت رسمی فروش نفت‌خام ترش متوسط سبک و سنگین بصره به مقصد بازار آسیا-اقیانوسیه را به ترتیب ۶۰ و ۱۰ سنت در هر بشکه کاهش داد. این کاهش‌ها در قیاس با کاهش قیمت رسمی عربستان و ایران کمتر بود.

قیمت رسمی نفت‌خام سبک بصره نسبت به نفت‌خام متوسط عربستان برای ماه ژانویه ۵ سنت در هر بشکه حق مرغوبیت دارد، در حالی که در ماه دسامبر نفت‌خام سبک بصره نسبت به نفت‌خام متوسط عربستان ۱۰ سنت تخفیف داشت.

شرکت سومو همچنین تخفیف نفت‌خام سنگین بصره نسبت به نفت‌خام سنگین عربستان برای ماه ژانویه و برای دومین ماه متوالی را کاست. شایان ذکر است نقدینگی تک محموله‌های نفت‌خام سبک و سنگین بصره از ماه اکتبر کاسته شده است. محموله‌های سبک بصره برای بارگیری در ماه دسامبر با مقاصد آزاد و همین طور به مقصد بازارهای شرق، در ماه نوامبر از حق مرغوبیتی در حدود ۵۰ تا ۷۰ سنت در هر بشکه نسبت به قیمت رسمی فروش سومو برخوردار بود. این درحالیست که در انتهای ماه حتی شرکت دولتی پتروناس مالزی یکی از محموله‌های نفت‌خام سبک بصره با مقصد آزاد را با حق مرغوبیتی بیش از یک دلار به فروش رساند.

شرکت ادنوک ابوظبی میزان صادرات خود در ماه ژانویه را ۵ تا ۱۵ درصد در راستای توافق اوپک و متحدانش، کاهش خواهد داد. میزان صادراتی نفت‌خام ترش سبک موربان (که اصلی ترین جریان صادراتی ادنوک را تشکیل می‌دهد) تحت قراردادهای بلندمدت، ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت؛ در حالی که صادرات نفت‌خام ترش متوسط Upper Zakum و نفت‌خام ترش سبک داس ۵ درصد کاسته خواهد شد.

شاخص‌های قیمت نفت‌خام ترش خاورمیانه پس از توافق اعضای اوپک و متحدانشان مبنی بر کاهش تولید به میزان 2/1 میلیون بشکه در روز، بهبود یافت. بر اساس توافق مذکور، اعضای اوپک متعهد به کاهش تولیدی معادل ۸۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولیدی خود در ماه اکتبر یعنی 9/32 میلیون بشکه در روز برای شش ماه از ابتدای سال ۲۰۰۹ گردیدند. ده متحد غیر اوپک نیز به رهبری روسیه میزان تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد.

انتظار می‌رود بزرگترین تولیدکننده اوپک یعنی عربستان سعودی در ماه آتی میزان تولید خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. بدین‌ترتیب، تولید ماه ژانویه به 2/10 میلیون بشکه تنزل خواهد یافت؛ در حالی که در ماه دسامبر و نوامبر میزان تولید به ترتیب 7/10 و 1/11 میلیون بشکه بوده است. اما در عین حال انتظار می‌رود که به دنبال توافق سقف کاهش تولید اوپک و متحدانش در هفته گذشته، عربستان سهم بازار خود در منطقه آسیا اقیانوسیه را حفظ کند. هشت پالایشگاه در شمال شرق آسیا، جنوب شرق آسیا و جنوب آسیا ابراز داشته‌اند که هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر کاهش صادرات عربستان برای ماه ژانویه دریافت نکرده‌اند. بیشتر پالایشگران هیچ تغییری در احجام دریافتی خود از عربستان در سال ۲۰۱۹ را مشاهده نکرده‌اند. به گفته پالایشگران، آرامکو هیچ ارتباطی با آنها در خصوص تمایلش برای تغییر در برنامه صادراتی خود در قراردادهای بلندمدت در سال ۲۰۱۹ برقرار نکرده است.

اگر چه تضعیف crack فرآورده‌های میان تقطیر و بنزین در بازار آسیا- اقیانوسیه منجر به تضعیف تقاضای نفت‌خام ترش سبک شده و تجارت نفت‌خام‌های خاورمیانه با کندی همراه شده است؛ اما شرکت دولتی قطر پترولیوم در هفته گذشته موفق به فروش دو محموله نفت‌خام ترش متوسط الشاهین برای بارگیری در ماه فوریه و با حق مرغوبیتی حدود ۴۰ سنت در هر بشکه نسبت به شاخص دوبی شد که بدین ترتیب حق‌ مرغوبیت این نفت‌خام برای بارگیری در ماه ژانویه که در ماه قبل با ۳۴ سنت در هر بشکه فروخته شده بود، بهبود یافت.

شایان ذکر است که وضعیت backwardation ساختار بازار دوبی در ماه دسامبر تقویت گردیده و احتمالاً همین موضوع عاملی برای بهبود حق مرغوبیت نفت‌خام الشاهین برای ماه فوریه شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته