اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971002335389721

گزارش تغییرات بازارهای اقتصادی مسکن و خودرو

کد: 13971002335389721

https://goo.gl/H4ChvD

، تهران , (اخبار رسمی): در این محتوا، تغیییرات بازارهای مسکن و خودرو در هفته‌ای که گذشت بررسی می‌شود.

گزارش تغییرات بازارهای اقتصادی مسکن و خودرو
گزارش تغییرات بازارهای اقتصادی مسکن و خودرو

بازار مسکن:

رکود مسکن عمدتا به دلیل قیمت‌های بالای واحد‌های مسکونی است. خانه‌های زیادی اکنون در بازار عرضه شده‌اند که بیشتر از نیاز مردم نیست، اما تقاضای موثر برای آنها وجود ندارد. تا زمانی که این واحدهای مسکونی به قیمت مناسب برنگردند، چه به صورت سهام وارد بورس شود یا خیر، بازار مسکن به رونق باز نمی‌گردد.

این امکان وجود دارد که با ورود مسکن به بورس، قیمت مسکن رشد پیدا کند و این باعث رونق آن شود، اما معامله سهام خانه باز هم در بین سرمایه‌داران خواهد بود و مردم عادی توان خرید آن را نخواهند داشت. از ابتدای تابستان سال جاری با نواخته شدن آهنگ گرانی بازار ارز و سکه این رشد قیمتی به تمامی بازارها گسترش یافته و در برهه زمانی بسیار کوتاه قیمت‌ همه کالاها به صورت تصاعدی بالا رفت. گرانی ارز و سکه بهانه‌ای شد تا اکثر کاسبان کالاهای خود را به دلیل بالا رفتن قیمت دلار گران‌تر به بازار عرضه کنند. این گرانی‌های لحظه‌ای باعث شد که اعتماد مردم نسبت به بازار و حتی قیمت واقعی کالاهای موجود سلب شده و امر خرید و فروش برای آنها با مشکل و سختی همراه شود.

اما در این میان بازار مسکن، وضعیت متفاوت‌تری نسبت به سایر کالاهای اساسی داشت چرا که بازار مسکن به خودی خود هر چند سال یک بار دچار رکود مقطعی شده و هجوم خریداران برای آن به سردی می‌گراید و این موضوع باعث می‌شود فروشندگان دچار دستپاچگی شده و مسکن خود را با قیمت پایین‌تر از نرخ موجود در معرض فروش قرار دهند. ولی این‌بار رکود بسیار سنگین چاشنی این گرانی شده و قیمت‌ها روز به روز افزایش یافته و این گرانی و عدم ثبات در قیمت‌ها باعث شد تعداد معاملات خرید و فروش به‌شدت کاهش یابد و صحنه فروش بازار مسکن تنها در سیطره آن دسته از افرادی که قصد فروش فوری مسکن خود را داشتند، باشد.

میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در زمان دلار 17 هزار تومانی به متری 9 میلیون تومان رسید. ولی امروز که قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان رسیده با کاهش 40 درصد قیمت روبرو شده آیا فروشنده خود را مجاب می‌کند که قیمت‌های خود را همپای کاهش دلار ارایه دهد؟

این در حالی است که رصد بازار نشان می‌دهد به دلیل مقاومت فروشندگان تاکنون در قیمت کالاهای مصرفی تغییرات قابل لمسی ایجاد نشده است. به هر روی یکی از دلایلی که باعث شده بازار مسکن در ترافیک گرانی قفل شود، عدم رضایت فروشندگان به فروش مسکن است. البته شاید با ادامه این روند فروشندگان در آینده نزدیک مجبور به کاهش قیمت‌ها خواهند شد.

با این حال، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی فروردین ماه امسال در منطقه هشت 4 میلیون و 771 هزار تومان بود که در اردیبهشت ماه به 5 میلیون و 259 هزار تومان افزایش یافت. روند افزایشی در آخرین ماه بهار امسال ادامه یافت و متوسط قیمت در این منطقه به 5 میلیون و 807 هزار تومان رسیده است.

در اولین ماه تابستان متوسط قیمت به 6 میلیون و 294 هزار تومان، در مرداد به 6 میلیون و 873 هزار تومان، در شهریور به 7 میلیون و 579 هزار تومان و در مهرماه 97 به 7 میلیون و 825 هزار تومان افزایش یافت.

در نهایت طی آبان‌ماه امسال متوسط یک مترمربع واحد مسکونی به 8 میلیون و 534 هزار تومان افزایش یافت، یعنی 78.8 درصد رشد قیمت در مقایسه با فروردین امسال. برخلاف روند افزایشی قیمت، تعداد معاملات در این منطقه نسبت عکسی را طی کرده که مهم‌ترین عامل آن را می‌توان کاهش قدرت خرید مردم دانست.

بازار خودرو:

طبق آمار مقایسه‌ای ماهانه تولید انواع خودرو، آبان ماه امسال میزان تولید خودروهای سواری در شرکت صنعت خودرو آذربایجان به صفر رسیده و بعد از آن میزان تولید در شرکت‌های کارمانیا، گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن به ترتیب با ۷۴.۵، ۶۱.۲، ۵۹.۳ و ۲۱.۲ درصد کاهش، بیشترین میزان افت تولید را در میان سواری‌سازان داخلی داشته است.

میزان تولید خودروهای سواری در آبان ماه امسال ۵۸.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش یافته و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد تعداد خودروهای سواری تولید شده در شرکت‌های کارمانیا، گروه صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن در آبان ماه امسال به ترتیب ۴۰، ۲۳ هزار و ۴۹۹، ۲۲ هزار و ۶۲۸ و ۸۹۷ دستگاه بوده است. میزان تولید خودروهای سواری در آبان ماه امسال ۵۸.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش یافته و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است.

طبق آمار، میزان تولید خودروی سواری در شرکت سازه‌های خودرو دیار در آبان ماه سال‌های ۹۶ و ۹۷ صفر بوده و تغییری نداشته است. در این میان شرکت کرمان موتور تولیدکننده‌ای است که میزان تولید خودروی سواری در آن در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه ۱۳۹۶، معادل ۳۱.۹ درصد افزایش داشته و از ۲۰۶۴ دستگاه به ۲۷۲۳ دستگاه رسیده است. همچنین در آبان ماه امسال تولید انواع خودروی سواری در ریگان خودرو آغاز شده و از صفر دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۳۱۳ دستگاه رسیده است.

همچنین، تولید انواع اتوبوس در آبان ماه امسال با کاهش ۹۹.۴ درصدی از ۱۶۳ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به یک دستگاه کاهش یافته است. در آبان ماه سال جاری، میزان تولید اتوبوس در شرکت‌های ایران خودرو دیزل، عقاب‌ افشان و یاوران خودرو شرق ۱۰۰ درصد کاهش داشته و تولید آن‌ها به ترتیب از شش، ۱۴۰ و ۱۲ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به صفر رسیده است.

میزان تولید اتوبوس در شرکت پیشرو دیزل آسیا نیز در آبان ماه امسال حدود ۸۰ درصد کاهش داشته و تعداد اتوبوس‌های تولید شده در این شرکت از پنج دستگاه در آبان ماه سال گذشته به یک دستگاه رسیده است.

در این میان وضعیت تولید شرکت آکیادویچ در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته تغییری نداشته و این شرکت در ماه آبان هر دو سال هیچ اتوبوسی تولید نکرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار