اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971030341889721

گزارش هفتگی بازار نفت

کد: 13971030341889721

https://goo.gl/jQnTcL

، تهران , (اخبار رسمی): هفته گذشته بازارهای آتی و آنی نفت خام واکنش مثبتی به اخبار مذاکرات تجاری آمریکا و چین نشان دادند. به نظر می‌رسد که هر دو قدرت اول اقتصادی دنیا به دنبال رسیدن به توافق تجاری هستند. بهبود روابط تجاری دو کشور می‌تواند تقاضا برای نفت خام را بالا ببرد و شاید رشد ضعیف اقتصاد جهانی را هم تقویت کند.

گزارش هفتگی بازار نفت
گزارش هفتگی بازار نفت

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی IEA) تأثیر منفی قیمت‌های بالای نفت خام بر اقتصاد جهانی در حال از بین رفتن است و این مسئله باعث جبران رشد ضعیف اقتصاد جهانی خواهد شد. طبق این گزارش انتظار می‌رود که رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۹ بدون تغییر در ۱٫۴ میلیون بشکه بماند. با این حال انتظار می‌رود که ظرفیت تولید نفت خام آمریکا بیشتر از عربستان یا روسیه باشد.

هفته گذشته بازارهای آتی و آنی نفت خام واکنش مثبتی به اخبار مذاکرات تجاری آمریکا و چین نشان دادند. به نظر می‌رسد که هر دو قدرت اول اقتصادی دنیا به دنبال رسیدن به توافق تجاری هستند. بهبود روابط تجاری دو کشور می‌تواند تقاضا برای نفت خام را بالا ببرد و شاید رشد ضعیف اقتصاد جهانی را هم تقویت کند. هفته گذشته قیمت ژانویه نفت خام سبک (WTI) با ۴٫۱۰ درصد افزایش در ۵۴٫۰۴ دلار بسته شد و قیمت مارس برنت هم با ۳٫۵۴ درصد افزایش در ۶۲٫۷۰ دلار بسته شد.

هر چند محرک اصلی رالی صعودی نفت خام اخبار تجاری بود، اما تعهد اوپک (OPEC) به کاهش سطح تولید هم از بازار حمایت کرد. با این حال نگرانی‌ها از افزایش سطح تولید جهانی نفت خام و کاهش تقاضای جهانی نفت باعث شد تا رالی صعودی بازار محدود شود. گزارش‌های ماهانه اوپک نشان می‌دهند که سطح تولید نفت خام اوپک در ماه دسامبر به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

روز چهارشنبه گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش داد که سطح تولید نفت خام آمریکا به رکورد ۱۱٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. این بالاترین سطح تولید نفت در دنیاست. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که سطح تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۱۲٫۹ میلیون بشکه در روز برسد. همچنین انتظار می‌رود که میزان صادرات نفت و گاز آمریکا در سال ۲۰۲۰ از واردات آن پیشی بگیرد. در کنار این اوپک پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۹ به‌اندازه یک‌میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود.

رالی صعودی هفته گذشته نفت خام نشان می‌دهد که برای ادامه حرکات صعودی قیمت‌ها باید دو اتفاق روی دهد. بایستی پیشرفت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین ادامه دارد باشد و اوپک هم به کاهش سطح عرضه نفت خام ادامه دهد. در این میان بازار نگران افزایش عرضه نفت خام آمریکاست. آمریکا به دنبال کاهش وابستگی خود به نفت خارجی است و به همین دلیل می‌خواهد به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در دنیا تبدیل شود. این مسئله برای بازار نفت نگران کننده است.

در ماه دسامبر عرضه جهانی نفت خام ۹۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت، که علت آن کاهش تولید نفت اوپکOPEC پیش از اجرای توافق جدید بود. انتظار می‌رود که رشد تولید کشورهای غیر عضو اوپک در سال ۲۰۱۹ به ۱٫۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ تولید کشورهای غیر عضو اوپک به ۲٫۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود. در ماه دسامبر روسیه سطح تولید نفت خام را روزانه به ۱۱٫۵ میلیون بشکه رساند و هنوز معلوم نیست که چه زمانی روسیه سطح تولید را پایین خواهد آورد.

روز چهارشنبه در حالیکه کاهش بیش از انتظار در موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا و بهبود وضعیت بازار سهام آمریکا شرایط را برای افزایش مطلوب قیمت نفت‌خام فراهم نموده بودند؛ ولی افزایش همزمان در موجودی بنزین و تولید نفت‌خام آمریکا مانعی برای افزایش بیشتر قیمت نفت‌خام بود. بدین‌ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس با ۶۸ سنت (۱/۱درصد) افزایش، در سطح بشکه‌ای 61/32 دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه فوریه نیز با ۲۰ سنت 0/4 درصد) افزایش، در سطح بشکه‌ای 52/31 دلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام WTI برای ماه مارس به 8/71 دلار به ازاء هر بشکه رسید.

انتشار داده‌های هفتگی EIA در روز چهارشنبه تصویر غیرشفاف و در‌هم ریخته‌ای را از وضعیت ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا برای هفته منتهی به ۱۱ ژانویه ارائه نمود. از یک سو، میزان موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا کاهشی بیش از میزان پیش‌بینی شده داشت و از سوی دیگر، سطح فرآورده‌های نفتی آمریکا (همانند هفته پیش‌تر) حاکی از افزایش قابل توجهی در میزان ذخیره‌سازی‌های آمریکا بود. بر اساس گزارش هفتگی EIA، موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا در هفته گذشته کاهشی به میزان 2/7 میلیون بشکه داشته است و این درحالی است که موجودی بنزین و میان تقطیرها به ترتیب 5/7 و 2/96 میلیون بشکه افزایش داشته اند. به گفته مت اسمیت مدیر تحقیقات کالای Clipper Data، سطح ذخیره‌سازی‌های بنزین نسبت به میانگین ۵ ساله از افزایشی در حدود ۶ درصد برخوردار بود. لازم به ذکر است، مؤسسه API روز سه‌شنبه کاهشی حدود ۵۶۰ هزار بشکه را برای موجودی نفت خام گزارش نموده بود و تحلیل‌گران پلاتس نیز در انتظار کاهش تقریباً ۲۵۰ هزار بشکه‌ای بودند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته