اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711013421110269

ترموود چیست؟

کد: 139711013421110269

https://goo.gl/9FTW3Q

، تهران , (اخبار رسمی): ترمو یک فرآیند اصلاح است که معایب چوب را به حداقل رسانده و یا به طور کامل از بین می‌برد.

ترموود چیست ؟
ترموود چیست؟

در حال حاضر آمار استفاده از چوب‌های ترموود شده در تابلوسازی به شدت افزایش یافته زیرا که این فرآیند استحکام فوق‌العاده بالایی را به چوب بخشیده و رنگ آن را نیز به شدت زیباتر می‌کند

ترمو یک فرآیند اصلاح است که معایب چوب را به حداقل رسانده و یا به طور کامل از بین می‌برد، این فرآیند در حدود 48 الی 96 ساعت به طول می‌انجامد و نوع، ضخامت و رطوبت اولیه داخلی چوب در آن تاثیرگذار است. این فرآیند با استفاده از بخار و حرارت بالا و در سه بخش مختلف شامل خشک کردن با حرارت بالا، عملیات حرارتی و خنک کردن، انجام می‌گیرد.

در این فرآیند موادی که در داخل چوب قرار داشته و چرخه زندگی را کوتاه می‌کند از جمله گلوکز، اسید سیتریک، صمغ و غیره حل شده و مابقی مواد متبلور می‌شوند، در نتیجه ضمن برخورداری از رنگ زیباتر، ویژگی‌های فیزیکی چوب بهبود یافته و دوام آن بیشتر می‌‌شود.

این فرآیند می‌تواند برای گونه‌های مختلف چوب (چوب راش، بلوط، کاج و صنوبر) مورد استفاده قرار گیرد ولی کیفیت چوبی که برای این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است زیرا که مناسب بودن گره‌ها، ساختار فیبر، سن درخت و رطوبت چوب به طور مستقیم با کیفیت آن مرتبط است.

فرآیند ترمو 

ترمو فرآیندی است که در طی آن با حرارت ساختارهای مولکولی چوب طبیعی را تغییر می‌دهند تا برخی از ویژگی‌های آن تغییر کند و مناسب نصب در فضاهای خارجی شود. این چوب جایگزین برای چوب‌های اشباع است زیرا که هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد.

در این فرآیند چوب تا دمای 220 درجه حرارت می‌بیند ولی تا قبل از رسیدن به مرحله سوختن حرارت قطع می‌شود، این افزایش دما ساختار شیمیایی چوب را تغییر داده و در نتیجه ویژگی‌های چوب از قبیل مقاومت، استحکام و خاصیت عایقی آن افزایش می‌یابد. این فرآیند همچنین رنگ چوب را به قهوه‌ای پررنگ تغییر می‌دهد.

کاربرد ترموود در تابلوسازی

از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز از چوب برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شده است، در حال حاضر آمار استفاده از چوب‌های ترموود شده در به شدت افزایش یافته زیرا که این فرآیند استحکام فوق العاده بالایی را به چوب بخشیده و رنگ آن را نیز به شدت زیباتر می‌کند. فرآیند ترموود رنگ تابلو را به شدت گرم و جذاب کرده و حس آرامش را به مشتریان منتقل می‌کند، در جلب به شدت تاثیرگذار است.

در کنار بحث زیبایی تابلوهای تبلیغاتی دوام آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا قرار است این تابلو برای مدت طولانی در معرض عوامل محیطی گوناگون از جمله آلودگی‌های هوا، گرد و غبار، حشرات، نور اشعه خورشید و ...قرار گیرد. استفاده از چوب‌های ترموود شده به سبب کیفیت و دوام بالا از بهترین گزینه‌های انتخابی برای استفاده در تابلوهای تبلیغاتی به شمار می‌رود. همچنین این چوب قابلیت نقاشی, حکاکی، چسباندن و اتصال هر گونه متریال، را دارا است و دارای ویژگی‌هایی از جمله امکان قوس دادن، مقاومت در برابر پوسیدگی، نصب خالص، بافت خالص، شستشوی آسان و ... است.

مزایای ترموود 

افزایش دوام بدون تغییر در ابعاد چوب

بعد از انجام فرایند ترموود به سبب رسیدن چوب به تعادل رطوبتی و کاهش یافتن رطوبت آن به کمتر از 6%، جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب با محیط اطراف آن کاهش می‌یابد و این امر تاثیر مستقیم در ثبات ابعاد، کاهش ترک خوردگی و افزایش قابل ملاحظه خواص عایق بودن الوارهای چوب ترمو (ترمووود) دارد.

مقاومت در برابر پوسیدگی

این فرآیند همی سلولزها (زنجیره قندی) چوب را شکسته و تجزیه می‌کند، و در واقع منبع اصلی تغذیه حشرات و قارچ‌های مولد پوسیدگی چوب را از بین می‌‌برند، در نتیجه چوب در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم خواهد شد.

فاقد صمغ، خلوص و یکنواختی

با انجام ترموود بر روی چوب رزین و مواد مضر آن مانند فرمالدهیدها آن از بین می‌رود، در نتیجه باکتری‌های آن از بین رفته و چوبی خالص و استریل به دست می‌آید.با ایجاد رنگی یکنواخت در سراسر الوار چوب زیبایی خاصی به آن نیز می‌بخشد.

از دیگر مزایای این روش می‌توانی به این موارد اشاره کرد:

جلوگیری از پوسته پوسته شدن چوب

مقاوم شدن چوب در برابر خمیدگی و به اصلاح تاب برداشتن آن

کاهش انقباض و انبساط سطح چوب به سبب از بین رفتن رطوبت در آن

دوام و طول عمر بالا

زیبایی چشمگیر

عایق حرارتی

کاهش وزن چوب

انواع چوب ترموود 

چوب ترموود به طور کلی به دو دسته زیر قابل تقسیم است:

چوب‌های نرم

منظور از چوب نرم؛ این نیست که این چوب شکننده‌تر است بلکه این مدل از چوب دارای چگالی و یا فاصله مولکولی کمتری است و فاقد گره‌های مرکزی است که این امر بافت زیبایی را به چوب بخشیده و موجب شده ظاهری زیباتر داشته باشد. نرم چوب‌ها وزن کمتری داشته و ارزان تر هستند. این مدل از چوب معمولاً پس از طی فرآیند ترمووود برای استفاده در نمای ساختمان‌ها مناسب است.

تفاوت مابین نرم چوب‌ها و سخت چوب‌ها در نحوه تولید مثل آنها است. چوب‌های نرم از درختانی مثل سرو و صنوبر به دست می‌آید. (به این درخت‌ها اصطلاحاً همیشه سبز گفته می‌شود یعنی در فصل‌های سرد نیز دچار برگ‌ریزی نخواهند شد.) رنگ چوب این درختان معمولاً زرد رنگ و یا مایل به قرمز است. درختان کاج فنلاند از بهترین انواع چوب‌های کاج در جهان هستند. زیرا شرایط اقلیمی فنلاند به گونه‌ای است که زمستان‌های طولانی و تابستان‌های کوتاهی دارد و درختان تنها دو ماه در سال فرصت رشد دارند، در این مناطق رطوبت خاک بسیار بالا است و در تابستان‌ها شرایط ایده آلی برای یک جنگل قطبی وجود دارد. به علت کوتاه بودن تابستان درخت‌ها فقط فرصت دارند به سمت آفتاب و مستقیم حرکت کنند به همین علت بسیار صاف و مستقیم به طور عمودی رشد می‌کنند. این امر موجب می‌شود درختان این منطقه نسبت به سایرین برای تهیه الوار مناسب‌تر باشند.

چوب‌های سخت

سخت چوب‌ها بافت زیبایی دارند و نماهای چوبی فوق العاده زیبایی را ایجاد می‌کنند. دارای بودن آوندهای بزرگ، تنوع در طرح، رنگ و الگوی رگه‌ها از مشخصات این چوب‌ها است. این مدل چوب از درختانی با برگ‌های بزرگ مثل درخت‌های چوب ون، Ash، چوب گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، زبان گنجشک و ... است. این درختان در فصل پاییز دچار برگ‌ریزی شده و در بهار مجدداً سبز می‌شوند.

با استفاده از چوب‌های سخت می‌توان وسایل چوبی فوق‌العاده زیبایی را تولید کرد ولی استفاده از این نوع چوب‌ها به سبب بالا بودن قیم‌شان محدود است زیرا وسایل چوبی که از چوب‌های سخت تولید می‌شود، خیلی گران تمام خواهند شد. از طرفی این نوع چوب‌ها وزن بالایی داشته و به همین علت کمتر از آنها در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. از این چوب‌ها بیشتر به عنوان نمای کف ساختمان و به ندرت برای نمای ساختمان‌های چوبی استفاده می‌شود.

استفاده از چوب‌های ترمو از نوع نرم و یا سخت در نمای ساختمان‌ها و یا تابلوسازی بستگی به نظر معمار و سازنده آن دارد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت تابلوسازی نیکان تیام به آدرس www.nikantnt.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تابلو سازی نیکان تیام

تابلوسازی نیکان تیام طراح ومجری تمامی تابلوهای کامپوزیتی وحروف برجسته،تابلوفلکسی .تابلوبنر .حروف چلنیوم، نئون پلاستیک، حروف فلزی(استیل) ،حروف پلکسی.حروف پانچی، حروف لترمکس .لایت باکس .نورپردازی ونصب هالوژن وساخت ونصب درب کرکره برقی(کرکره اتوماتیک)

اطلاعات تماس
  • 021339*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان