اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711073434310704

پارچه نسوز نومکس و کاربردهای آن

کد: 139711073434310704

https://goo.gl/bQo8hq

، تهران , (اخبار رسمی): نومکس نام تجاری یک پارچه نسوز، ضد حرارت و شعله ساخته شده توسط شرکت دوپانت است. به لحاظ فنی پارچه نومکس ترکیبی از پلیمر پلی آمید آروماتیک است (در اصل پارچه نومکس به لحاظ اختراع پارچه پلی کربن آمید نامیده می‌شود).

پارچه نسوز  نومکس
پارچه کولار ، پارچه نومکس ، پارچه نسوز

واشرهای ساخته شده از کاغذ سرامیکی نوعی از واشر مقاوم در برابر حرارت بالا و ضدخوردگی است. این واشر کاملا در محیط آب‌بندی و ضدخوردگی با درجه حرارت بالاتر از ۱۰۰۰ ℃ کار می‌کند

ناگهان لاستیک خودرو می‌ترکد و تصادف مهیبی رخ می‌دهد، هنگامی که از تصادف جان سالم به در برده‌اید، انرژی بیش از حد در تصادف باعث بالا رفتن حرارت در باک ماشین شده و باعث آتش می‌شود و ماشین که قرار بود شخص را به پیروزی برساند تبدیل به یک گلوله آتشین می‌شود.

شاید شخص بتواند موفق به خروج از ماشین شود اما اکنون یک تهدید خطرناک‌تر وجود دارد، لباس او آتش می‌گیرد، اگر خوشبختانه یک لباس ضد آتش داخلی از جنس نومکس (Nomex) پوشیده شده باشد، بنابراین همانطور که شخص از ماشین به بیرون پرتاب می‌شود شخص همه چیز را به خودش می‌گیردف ضربه خورده اما آسیب ندیده است، اینجاست که شخص زندگی خود را مدیون این پارچه نسوز شگفت انگیز است. 

چاره ساخت مواد مصنوعی ساختن آنها در آزمایشگاه شیمی است. پارچه‌های مواد مصنوعی (مانند پلی استرها، نایلون‌ها و ...) همگی مصنوعی هستند و به دست مهندسان شیمی با مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند. این پارچه‌ها دقیقا نقطه مقابل پارچه‌هایی با الیاف طبیعی هستند مانند نخ پشم (که از پشم حیوانات ساخته می‌شوند) و پنبه که از گیاهان ساخته می‌شوند (کتان).

آروماتیک (پلیمرهای استخلاف نشده) به معنی این است که مولکول‌های نومکس بر روی حلقه‌های متصل از اتم‌ها سوار می‌شوند تا به جای ساختار پلیمری شاخه‌ای باشند.

پلی آمید : به این معنی است که مولکول‌های زیادی به یک زنجیره متصل هستند، در شیمی «پلی» به معنی بسیار است بنابراین پلی آمید به معنای «آمیدهای بسیار» است.

پلیمر یک اصطلاح مناسب برای پلاستیک است این معمولا به معنی مولکول‌های بزرگ و غول پیکر که از تعداد زیادی «پلی» ساخته شده از تکرار یک واحد به نام «مونومر» است.

به طور خلاصه آنچه که در نومکس داریم، یک پارچه ساخته شده توسط بشر که مونومرهای حلقه مانند آنها را به زنجیره‌های سر سخت و سفت و طولانی تبدیل می‌کنند تا بتوانند الیاف بسیار قوی ایجاد کنند (فشرده بودن ساختمان ملکولی الیاف باعث پایداری در مقابل حرارت می‌شود). اگر مولکول‌های نومکس را بشکنیم به چهار عنصر تمیز به نام‌های هیدروژن کربن، اکسیژن و نیتروژن می‌رسیم.

آروماتیک پلی آمیدها مانند نومکس اغلب آرامید کوتاه نامیده می‌شوند. کولار (یکی دیگر از پارچه‌های دوپانت) نیز یک آرامید است اما ساختار شیمیایی آن کمی متفاوت‌تر از پارچه نومکس است. نام شیمیایی کامل نومکس «ام-فنیل ان دی آمین ایزو فتالات»  است در حالی کولار «پی-فنیل ان دی آمین ترفتالات» است، نومکس از پلیمرهای متا آرامید هستند در حالی کولار از پلیمر پارا آرامیدها هستند.

آرامیدها در فرآیند دو مرحله‌ای ساخته می‌شوند. اول، پلیمر ابتدایی با واکنش با مواد آلی شیمیایی (پایه کربن) به منظور ایجاد یک مایع ساخته می‌شوند. سپس در مرحله دوم، مایع برای تولید الیاف جامد، که بعد از آن می‌تواند به پارچه بافته شوند یا تبدیل به ورقه شوند.

پارچه نومکس به طور کلی بر پایه ۳ نوع است، می‌تواند خالص از پارچه نومکس استفاده کرد (استفاده ۱۰۰ درصد از نومکس) یا می‌تواند به ۶۰ درصد از کولار ساخته شود یا می‌تواند با کولار یا برخی الیاف آنتی استاتیک مخلوط و ساخته شود.

چرا پارچه نومکس ضد آتش است؟

نقطه ذوب پارچه نومکس ۳۷۰ درجه سانتی گراد، درجه حرارتی که پارچه به اتو می‌چسبد ۳۰۰ درجه سانتی گراد است بنابراین مقاومت حرارتی آن بسیار بالا است، همچنین مقاومت شیمیایی آن نیز بسیار بالا است (در این مورد نخ تفلون تنها الیافی است که از نومکس بهتر است) و اسیدها و قلیایی‌ها هیچ‌گونه اثری روی آن نمی‌گذارند (البته به جز اسیدها و قلیایی‌های غلظت بالا).

دو ویژگی فوق العاده نومکس آن را بهترین گزینه برای استفاده در لباس‌های راننده‌های ماشین مسابقه‌ای کرده است، اگر چه ممکن وقتی شعله‌ی آتش به صورت مستقیم به سمت آن بگیرید بسوزد ولی به محض اینکه شعله آتش را خاموش می‌کنید آتش پارچه خاموش می‌شود و منبع آتش گسترش پیدا نمی‌کند، به عبارت دیگر پارچه نومکس ذاتا ضد آتش است و اگر هر هر چقدر پارچه نومکس ضخیم‌تر باشد امکان آتش گرفتن آن به مراتب کمتر و کمتر می‌شود به این معنا که زمان می‌برد تا آتش به کل لباسی از جنس پارچه نومکس سرایت کند.

در زمان ثبت اختراع نومکس پنج نمونه پارچه مورد آزمایش قرار گرفتند پارچه‌هایی که از جنس پنبه نسوز و کتان نسوز بودند در زمان کمتر از ۲ ثانیه سوختند و به مدت ۱۳ تا ۴۳۰ ثانیه این آتش ادامه داشت اما پارچه‌هایی که از جنس نومکس بودند خیلی آهسته‌تر (به مدت ۴ ثانیه) مشتعل شدن و در ثانیه ۵ به محض خاموش شدن شعله، آتش نیز خاموش شد.

کاربردهای نومکس

پارچه نومکس به عنوان یک مانع آتش و گرما است. به استثنا اینکه راننده‌های ماشین‌های مسابقه‌ای از آن استفاده می‌کنند، فضانوردان، آتشنشانان و پرسنل نظامی نیز از آن استفاده می‌کنند. در حالت ورق نومکس ضد آتش کاربردهای زیادی در ماشین دارد از جمله شلنگ‌های حرارت بالا یا در شمع موتور ماشین.

اما نومکس فقط برای ساختن لباس‌های ایمنی و ضد آتش مفید نیست، به خاطر ساختار مولکولی نومکس می‌توان برای عایق کاری تجهیزات الکتریکی، موتورها و ژنراتورها و ترانسفورماتور استفاده کرد.

مانند کولار، نومکس بسیار مقاوم و بسیار سبک است و در صنایع هوافضا کاربردهای زیادی دارد از جمله استفاده در مقاوم سازی تیغه‌های بال‌های هلیکوپتر یا در باله‌های دم هواپیما.

از مهمترین کاربردهای دیگر پارچه نومکس می‌توان در استفاده به عنوان کیسه‌های فیلتر صنعتی نام برد، کیسه نومکس کیسه‌ای با فیلتراسیون گرد و غبار با درجه حرارت بالا است کاربرد عمده این نوع فیلترها سیستم‌های غبارگیر با سایندگی بسیار بالا، کارخانه‌های آسفالت‌سازی، کوره دود در کارخانه سیمان، کوره دود در کارخانه ذوب فلزات، کوره‌های قوس الکتریکی، خشک‌کن‌های با دمای بالا، کوره‌های کوپل و کاربردهای شیمیایی با دمای بالا است.

به دلیل چگالی و فشرده بودن مولکول‌ها در این پارچه نفوذ پذیری گرد و غبار در این نوع فیلتر از جنس نومکس بسیار پایین است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه نسوز آوران آترا

نسوز آوران آترا از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در زمینه تامین و تجهیز نیازمندیهای صنعت نفت ، گاز ، پتروشیمی و نیروگاهی آغاز کرد. این فروشگاه با توجه به توانمندی های خاص خود در بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول ، کسب رضایت مشتریان را جزو الگوهای اصلی خود قرار داده است. فروش انواع فرآورده های نسوز ، سیلیکون ، میکا ، فایبرگلاس ، نخ ، پارچه ،تفلون ، ورق ، واشر ، پتو و ...

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید