اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803253764710704

لاستیک سیلیکون؛ بررسی تاریخچه و کاربرد آن در صنعت

کد: 139803253764710704

http://bit.ly/2RpBCby

، تهران , (اخبار رسمی): از دهه ۱۹۶۰ لاستیک سیلیکون در زمینه‌ی پزشکی، هوا فضا، صنعت برق، ساخت و ساز و کاربردهای صنعتی استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای پیدا کرد. انعطاف پذیری در محدوده دماهای مختلف، مقاومت خوب در برابر فشرده سازی، آزمون سختی سنجی‌های مختلف و ترکیبات پایدار و بی اثر از دلایل استفاده از سیلیکون است.

لاستیک سیلیکون،تاریخچه و کاربرد آن در صنعت
لاستیک سیلیکون؛ بررسی تاریخچه و کاربرد آن در صنعت

لاستیک سیلیکون چیست؟

لاستیک سیلیکون (silicone rubber یا به اختصار SR) یا پلی سیلوکسان یک ماده‌ی پلیمری بسیار قابل انعطاف (الاستومر) است که از پلیمریزه شدن حلقه باز انواع سیلان‌ها و سیلوکسان‌ها بدست می‌آید.

ساختار لاستیک سیلیکونی از پلیمرهای مصنوعی با ساختار غیر معمول مولکولی مانند یک ستون غول آسا از سیلیکون متناوب و اتم‌های اکسیژن است. این پیوند شبیه پیوندهای موجود در کوارتز است، بنابراین مقاومت گرمایی سیلیکون لاستیکی نسبت به دیگر الاستومرها بسیار بالاتر است. ساختار مولکولی سیلیکون اتم‌های متناوب سیلیکون و اکسیژن مقاومت در برابر حرارت بالا را افزایش می‌دهد.

خصوصیات مهم لاستیک سیلیکونی

خصوصیت حرارتی: سیلیکون‌ها در محدوده‌ی وسیعی از دماهای مختلف مقاومت دارند حتی بالاتر از تمام الاستومرهای دیگر (-۷۵ فارنهایت تا +۵۰۰ فارنهایت) همچنین توسط گاما، اتوکلاو بخار و روش‌های دیگر استریل می‌ شوند.

خصوصیت مکانیکی: لاستیک سیلیکون حالت کشسانی بسیار بالا و در برابر پاره شدن و از هم گسیختن بسیار مقاوم است. دامنه وسیعی از شور ۵ تا ۸۰ در دستگاه سختی سنج لاستیک یا دورو متر، نرم ترین‌ها در دورومتر ژل تقویت شده است.

خصوصیت الکتریکی: لاستیک سیلیکون بیش از همه‌ی مواد قابل مقایسه‌ای دیگر در مورد خصوصیت عایق بندی، انعطاف پذیری بسیار بالایی در کاربردهای الکتریکی دارد.

خصوصیت زیست سازگاری: در آزمون‌های گسترده سیلیکون رابر سازگاری بسیار زیادی با بافت‌های بدن و مایعات بدن دارد و در مقایسه با دیگر الاستومرها، سیلیکون در هنگام کاشت هیچ گونه واکنشی با بافت‌های همجوار نشان نمی‌دهد. همچنین از رشد هرگونه باکتری جلوگیری می‌کند، زنگ نمی‌زنند، پوسیده یا خورده نمی‌شوند. سیلیکون‌های لاستیکی بی بو و بی مزه هستند و برای رعایت دستورالعمل‌های زیست سازگاری برای محصولات پزشکی آماده می‌شوند.

خصوصیت شیمیایی: در مقابل آب، اکسیداسیون و بسیاری از مواد شیمیایی، از جمله برخی از محلول‌های اسیدی و قلیایی مقاومت می‌کنند. اسیدهای کنسانتره، حلال‌ها، روغن‌ها و سوخت‌ها بر روی لاستیک سیلیکون اثر منفی دارند و نباید با سیلیکون استفاده شوند.

از جمله سایر مزایای برجسته لاستیک سیلیکون می‌توان به توانایی استریلیزه شدن توسط بسیاری از متدها، زیست سازگاری بسیار بالا، مقاومت بسیار بالا در برابر پارگی، قدرت کشش بالا، نیم شفافی طبیعی، توانایی حفظ نرمی به طور نامحدود، طول عمر طولانی، تطبیق پذیری همه کاره، مقاوم در برابر UV، رطوبت و بخار، سهولت در تمیز کردن و همچنین قابلیت رنگ امیزی به رنگ‌های مختلف توسط رنگ دانه را دارد.

روش‌های تولید قطعات سیلیکونی 

تولید سیلیکون به روش مولدینگ: الاستومرهای سیلیکون توسط ۳ متد مولدینگ ساخته می‌شود، روش تزریق سیلیکون مایع، مولدینگ انتقالی و مولدینگ فشرده سازی. تولید به روش مولدینگ فرآیندی است که شکل نهایی قطعه سیلیکونی مانند ورق سیلیکون، مفتول سیلیکون و …) تحت تاثیر فشار و حرارت در قالب شکل می‌گیرد. قطعه‌ای از لاستیک سیلیکون پخت نشده در حفره‌های قالب فلزی قرار می‌گیرد و تحت تاثیر گرما و واکنش شیمیایی ایجاد شده و همچنین فشار شکل ایجاد شده سخت و یکپارچه می‌شود.

تولید سیلیکون به روش اکستروژن: در این روش لاستیک سیلیکون پخته نشده یا الاستومر، تحت فشار از قالب یا همان دای عبور می‌کند و شکل قالب مورد نظر را به خود می‌گیرد. خروجی می‌تواند به شکل‌هایی مانند شیلنگ سیلیکون، پروفیل سیلیکون، مفتول سیلیکون، نوار سیلیکون، گسکت سیلیکون و هر پروفیلی که نیاز است، باشد. این نوارها و مفتول‌ها به صورت طولی است و در متراژهای مختلف برش داده می‌شود.

کاربردهای لاستیک سیلیکون

به صورت لاستیک سیلیکون یا ورق سیلیکون:  لاستیک سیلیکونی ایده آل برای کار در دماهای بالا و پایین است. خواص الکتریکی آن بسیار عالی است، البته به بخار فشار بالای مداوم مقاوم نیست. نفوذ پذیری گاز در آن بسیار ضعیف است همچنین تائیدیه FDA برای کار در صنایع غذایی و دارویی را دارد. به نام‌های سیلیکون رابر، رول سیلیکون، ورق سیلیکون و نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود.

اورینگ سیلیکونی: اورینگ سیلیکون پر استفاده‌ترین و معمولی‌ترین آب بند مورد استفاده در ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی است. موارد استفاده در پیستون در سیلندر، شیرهای هیدرولیکی، محل اتصال شلنگ‌ها و پمپ‌ها. اورینگ سیلیکون حالت الاستیسیته خود را در دمای -۶۰ درجه سانتی گراد تا +۲۰۰ درجه سانتی گراد حفظ می‌کند. این اورینگ‌ها در برابر روغن‌ها و گاز اوزون مقاوم است.

شیلنگ سیلیکونی: لاستیک سیلیکونی در ساخت شیلنگ سیلیکون بیرنگ و شفاف کاربرد دارد. به علت بهداشتی بودن و ضد باکتری بودن سیلیکون از آن در صنایع غذایی و دارویی، ساخت لوله‌های آزمایشگاهی، سوند کتتر، سوند ادرار و … استفاده می‌شود. استفاده بسیار زیاد در پمپ‌های پریستالتیک یا پمپ غلتکی، استفاده در پمپ‌های دقیق، پمپ‌های آزمایشگاهی، شیلنگ شیر دوشی و …..

نوار سیلیکون: نوار سیلیکون به صورت اکسترودر یا اکستروژن در متراژها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. موارد استفاده در صنایع خودروسازی: درب ماشین، کامیون‌ها در ساختمان سازی، در فریم پنجره در سیستم کرتین وال، در گاو صندو قریال‌ها، آب بندی پنجره‌های OEM و ….

پارچه سیلیکونی: با استفاده از لاستیک سیلیکون یک لایه نازک بر روی پارچه فایبرگلاس می‌کشند تا مقاومت حرارتی و دی الکتریک ان بالا رود. روکش می‌تواند به صورت یک رو سیلیکون یا پارچه دو رو سیلیکون باشد. استفاده بسیار زیاد در پرده‌های حرارتی، کیسه‌های نسوز صنعتی، عایق بسیار عالی و در صنایع نفت، فولاد و پتروشیمی و ... 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه نسوز آوران آترا

نسوز آوران آترا از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در زمینه تامین و تجهیز نیازمندیهای صنعت نفت ، گاز ، پتروشیمی و نیروگاهی آغاز کرد. این فروشگاه با توجه به توانمندی های خاص خود در بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده محصول ، کسب رضایت مشتریان را جزو الگوهای اصلی خود قرار داده است. فروش انواع فرآورده های نسوز ، سیلیکون ، میکا ، فایبرگلاس ، نخ ، پارچه ،تفلون ، ورق ، واشر ، پتو و ...

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار