اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971108343509721

گزارش بازار نفت در هفته منتهی به 5 بهمن

کد: 13971108343509721

https://goo.gl/vtdb5z

، تهران , (اخبار رسمی): هفته گذشته قیمت آتی نفت خام سبک (WTI) و نفت برنت در محدوده منفی بسته شدند. علت اصلی فشارهای فروش در بازار نفت خام، داده‌های ضعیف اقتصادی چین و بدبینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی بود. در این میان افزایش سطح تولید نفت خام آمریکا هم بر قیمت‌ها فشار آورد.

گزارش بازار نفت در هفته منتهی به 5 بهمن
گزارش بازار نفت در هفته منتهی به 5 بهمن

هفته گذشته قیمت مارس نفت خام سبک با ۰٫۶۵ درصد کاهش در ۵۳٫۶۹ دلار بسته شد و قیمت مارس برنت هم با ۱٫۷۲ درصد کاهش در ۶۱٫۶۴ دلار به کار خود پایان داد.

در حال حاضر توافق اوپک پلاس (OPEC+) جهت کاهش عرضه نفت خام عامل اصلی حمایت از قیمت‌ها در بازار است. از اول ماه ژانویه اوپک و روسیه در مجموع روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه از تولید نفت خام کاسته‌اند. این تصمیم اوپک پلاس در جهت مقابله با مشکل مازاد عرضه جهانی نفت خام و کاهش قیمت‌ها اتخاذ شده است. در پایان هفته بازار نفت خام تحت تأثیر اخبار ونزوئلا افزایش یافت.

هفته گذشته داده‌های اقتصادی چین نشانگر رشد ۶٫۴ درصدی اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ بودند، که پایین‌ترین رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۰ محسوب می‌شود. در همین حال صندوق بین‌المللی پول (IMF) برآورد رشد اقتصاد جهانی را هم از ۳٫۷ درصد به ۳٫۵ درصد پایین آورد. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن هم نسبت به آینده ابراز بدبینی کردند. رئیس صندوق بین‌المللی در گردهمایی اقتصادی داووس سوئیس گفته است که جنگ تجاری، BREXIT و افت رشد اقتصادی چین ریسک‌های اصلی پیش روی اقتصاد جهانی هستند.

گزارش هفتگی ذخایر نفت خام آمریکا هم سرمایه‌گذاران بازار را شوکه کرد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) سطح ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه به اندازه ۷٫۹۷ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که همه منتظر کاهش ۰٫۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر بودند. روز جمعه هم حدس و گمان‌ها از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا موجب افزایش قیمت قرارداد های آتی نفت خام شد. بحران سیاسی و اقتصادی ونزوئلا می‌تواند تأثیر مثبتی بر قیمت‌ها بگذارد. با این حال صاحب‌نظران بر این باورند که تحریم‌های جدید نفتی آمریکا علیه ونزوئلا شاید چند ماهی زمان ببرد.

این هفته مذاکرات تجاری آمریکا و چین ادامه خواهد یافت. از آنجایی که جنگ تجاری عامل اصلی افت رشد اقتصادی چین است و بر تقاضای جهانی نفت هم آسیب می‌زند، اخبار مربوط به مذاکرات تجاری می‌تواند تأثیر قوی بر بازار نفت خام بگذارند. هر دو طرف به دنبال دست‌یابی به توافق هستند، اما هنوز هم اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات منتشر می‌شود. توجه داشته باشید که سیر صعودی تولید نفت خام آمریکا ادامه دارد و تقریباً میزان کاهش عرضه اوپک را جبران می‌کند. به همین دلیل اگر در چنین شرایطی رشد اقتصاد جهانی هم کاهش یابد، تقاضا برای نفت خام تحت فشار قرار خواهد گرفت و قیمت‌ها را پایین خواهد آورد.

با مطرح شدن احتمال تحریم نفتی ونزوئلا توسط آمریکا، با اینکه در معاملات صبح روز چهارشنبه روند تغییرات قیمت منفی بود، اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات، اندکی از کاهش اولیه قیمت نفت کاسته شد. بدین‌ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مارس با ۳۶ سنت (0/6 درصد) کاهش، در سطح بشکه‌ای 61/14 دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه مارس نیز با ۳۹ سنت( 0/7 درصد) کاهش، در سطح بشکه‌ای 62/52 ردلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام WTI برای ماه مارس به 9/14 دلار به ازاء هر بشکه رسید.

روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی قیمت نفت‌خام کاهش یافت. علت اصلی روند نزولی دو روزه قیمت نفت، هشدار چین در مورد ریسک‌ جنگ‌های تجاری و ایجاد چالش‌های جدی برای اقتصاد جهانی دراثر این تنش‌ها و همچنین اثر منفی تعطیلی دولت ترامپ بر رشد جهانی اقتصاد بود. گفتنی است، یکی از مشاوران ترامپ هشدار داد که چنانچه تعطیلی دولت بیش از این ادامه یابد ممکن است رشد اقتصادی سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ را به شدت تحت تأثیر منفی خود قرار دهد.

دولت ترامپ به شرکت‌های انرژی آمریکا گفته است که چنانچه شرایط سیاسی ونزوئلا وخیم تر گردد، تحریم‌های نفتی طی هفته جاری بر علیه ونزوئلا وضع خواهد شد. روز چهارشنبه ترامپ اعلام نمود که Juan Guaido را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا و جانشین نیکلاس مادورو به رسمیت می‌شناسد. به عقیده فلاین تحلیل‌گر ارشد Price Future Group، تغییرات سیاسی ونزوئلا به آمریکا مجوز تحریم شرکت‌هایی که با مادورو تبادلات کسب و کاری دارند را صادر نموده است. شایان ذکر است، آمریکا در اکتبر ۲۰۱۸ حدود  17/7 میلیون بشکه واردات نفت‌خام و فرآورده های نفتی از ونزوئلا داشته است.

همچنین، انتشار اخباری مربوط به راه اندازی سیستمی به پشتوانه اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران در آینده نزدیک، منجر به سقوط قیمت نفت‌خام در ساعات اولیه معاملات این روز گردید.

یکی دیگر از عوامل حامی قیمت نفت، انتشار گزارش EIA در اواخر روز سه‌شنبه مبنی بر کاهش پیش‌بینی این آژانس در خصوص میزان افزایش تولید نفت شیل آمریکا در ماه فوریه و در سطح ۶۲ هزار بشکه بود. گفتنی است که در پیش‌بینی قبلی این آژانس، میزان افزایش بیش از دو برابر این مقدار تخمین زده شده بود.

این هفته گزارش‌های هفتگی API و EIA با یک روز تأخیر به دلیل تعطیلی روز مارتین لوتر کینگ منتشر شد. بر اساس تحقیقات پلاتس، انتظار می‌رفت که میزان ذخیره‌سازی‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه معادل ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. در حالی که احتمالاً ذخیره‌سازی بنزین و میان تقطیرها به ترتیب 2/9 میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. اما انتشار داده های هفتگی API در اواخر روز چهارشنبه حاکی از افزایش شدیدی به میزان ۶/۶ میلیون بشکه در موجودی نفت‌خام آمریکا بود. موجودی بنزین و میان تقطیرها نیز بر اساس گزارش مذکور به ترتیب 2/7 و  2/6  میلیون بشکه بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مشاوره مالی روشنگران

شرکت مشاوره مالی روشنگران عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و انجمن حسابداری ایران اولین مرکز ارائه دهنده خدمات مالی، دارای گواهینامه کیفیت، امنیت، رضایت. و ارائه دهنده ی خدمات مشاوره مالی، خدمات مالیاتی، مالی و حسابداری، بیمه تامین اجتماعی، ممیزی رعایت قوانین، حسابداری مدیریت، حسابرسی داخلی- عملیاتی برای بنگاه های اقتصادی و اشخاص حقیقی در کشور ایران می باشد. از دیگر خدمات شرکت مشاوره مالی روشنگران اعزام کارشناس مجرب حسابداری به شرکت شما می باشد. نیروی درخواستی مورد نیاز خود را با تکمیل اطلاعات مورد نیاز به ما اعلام نمایید تا در سریعترین زمان کارشناس مربوطه اعزام گردد. در حال حاضر این شرکت بعنوان یکی از مراکز مهم کشور، با بیش از ۱۰۰ کارمند متخصص در دفتر مرکزی و دوشعبه واقع در تهران و استان قم و یک مرکز خدمات آموزشی حسابداری و مدیریت به حدود بیش از ۴۰۰ مشتری خدمات ارائه می نماید. این شرکت در طی سال های گذشته با هدف استقرار و اشاعه فرهنگ حسابدهی، حسابخواهی و با فراهم آوردن شرایط رشد و بالندگی در جهت بهبود زندگی خود و دیگران در راستای افزایش ثروت و سود صاحبان سهام و مشتریان گام برداشته و با انجام تحقیق و پژوهش های متعدد در زمینه های مرتبط با حرفه، سهم بزرگی در ارتقاء سطح کیفیت دانش و آموزش مشاوره حسابداری و مدیریت و انتقال تجارب دارد. آدرس: تهران - تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای بزرگراه مدرس شمال، بعد از خیابان زهره، پلاک ۶۵، ساختمان روشنگران، طبقه اول، واحد ۳ تلفن: 02142735000 فکس: 02142735000 وب سایت: http://roshangaran.ir ایمیل: [email protected]

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته