اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711123446210482

جمع سپاری به زبان ساده

کد: 139711123446210482

https://goo.gl/RAHYdz

، تهران , (اخبار رسمی): افرادی مثل موتزارت، بتهوون، ویتمن، مارک‌تواین اولین هنرمندانی بودند که رسما از روش جمع‌سپاری به جای فروش مستقیم، برای تأمین هزینه آثارشان استفاده کرده‌اند.

جمع سپاری به زبان ساده
جمع سپاری به زبان ساده

جمع‌سپاری فقط مالی نیست، وقتی یک شبکه تلوزیونی از بینندگان خود می‌خواهد که خبرنگار افتخاری آنها باشند، یا مثلا دانشنامه ویکی‌پدیا که هرکسی می‌تواند آن را کامل کند نمونه های بارز جمع‌سپاری هستند

طبق تعریفی که در ویکی پدیا فارسی آمده، جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (به انگلیسی: Crowdsourcing) ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است. جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمی‌تواند جمعیت خویش را بسازد. این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می‌شود و هم بی‌تجربه.

پس جمع سپاری می‌تواند هم به صورت مالی باشد و هم معنوی. در این مقاله سعی شده این مفهوم کامل توضیح داده شود.

بهترین مثال از جمع سپاری مالی سایت کیک استارتر (kickstarter.com) است. اگر با این سایت آشنایی ندارید باید گفته شود که کیک استارتر از بزرگترین سایت‌های جمع آوری سرمایه جهت سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های استارت آپی است. می‌توان پروژه و ایده خود را در آن ثبت کرد و متناسب با آن درخواست سرمایه کرد. به این نوع از جذب سرمایه کراود فاندینگ (Crowdfunding) و یا سرمایه گذاری جمعی گفته می‌شود. پس افرادی که ایده خلاقانه‌ای دارند، حتما سعی کنند آن را در کیک استارتر ثبت کنند، مطمئن باشند که در جهان انسان‌های خیراندیش زیادی هستند که قدر ایده‌های خلاقانه را می‌دانند. 

و اما نمونه‌های معنوی جمع سپاری، باید گفته شود شاید مهمترین کاربرد جمع سپاری آمارگیری باشد. در جامعه کنونی روز به روز با تغییر سریع رفتار جامعه شاهد این موضوع هستیم که جهت شناخت رفتار اجتماع باید به صورت مقطعی و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه، داده‌های زیادی از نظر و رفتار افراد داشته باشیم. کاربرد این آمار در جهت تبلیغات، فروش، رشد، هدایت جامعه و هر هدف کلان و خرد دیگری که افراد زیادی را در جامعه درگیر می‌کند، مورد نیاز است. بزرگترین نمونه آن که تقریبا هر ایرانی آن را می‌شناسد، گوگل است که با جمع‌آوری داده‌های انبوه (Big Data) از طریق تمامی پلتفورم‌هایی که در اختیار افراد از گوشی‌های اندورید گرفته تا موتور جست جوی گوگل، انسان‌ها را بهتر از خودشان می‌شناسد. 

در ایران نیز فعالیت‌های زیادی بابت جمع آوری داده انجام می‌شود که هنوز در ابتدای راه قرار دارند. در این محتوا نوع جدیدی از جمع سپاری در ایران مثال زده می‌شود که از زبان ویکی پدیا آمده است:

روش‌ها و موارد استفاده از جمع‌سپاری

استفاده از ابزارها و فرم سازهای آنلاین: در این راستا سایت‌ها و ابزارهای آنلاینی مانند لیست می، به وجود آمده‌اند تا با امکاناتی مانند شبکه اجتماعی، لیست‌ها و نظرسنجی‌ها را جمع‌سپاری کرده و بهترین بازخورد را با رای گیری جمع آوری کند.

«لیست می» یک پلتفورم نظرسنجی عمومی است. در واقع این سایت تنها یک ابزار نظرسنجی نیست، بلکه یک شبکه اجتماعی و یا اگر صحیح‌تر گفته شود یک رسانه اجتماعی است که تمامی افراد جامعه می‌توانند در آن به راحتی لیست و فرم نظرسنجی بسازند و آن را در معرض قضاوت و نظر تمامی مخاطبان قرار دهند.

علاقه‌مندان برای آشنایی با روال و نوع کارکرد این شبکه اجتماعی و ابزار نظرسنجی و جمع سپاری روی دکمه زیر کلیک کرده و وارد سایت لیست می‌ شوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لیست می

به لیست‌می خوش آمدید! اینجا می‌توانید در مورد هر چیز لیست بسازید، رای بدهید، وآن‌ها را به اشتراک بگذارید...

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]