اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711273480011071

از سیر تا پیاز ویژگی‌ها و شرایط تولید محصولات کشاورزی ارگانیک

محصول ارگانیک چیست؟

کد: 139711273480011071

https://goo.gl/Jwm14N

، اصفهان , (اخبار رسمی): شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد که در کشاورزیی که به صورت تجاری و متعارف انجام می‌شود از بیش از ۳۰۰ ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمایی به منظور کنترل آفات و حشرات و حاصلخیزسازی خاک استفاده می‌شود که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می‌تواند موجب مشکلات شود.

محصول ارگانیک چیست؟!
کشاورزی ارگانیک

مصرف محصولات ارگانیک که باعث کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و محافظت از آن می‌شود شخص را از تامین هزینه‌های هنگفتی که برای رفع آن در آینده انجام خواهد داشت معاف می‌کند

از جمله مزیت‌های محصولات ارگانیک که در واقع تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک نیز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عدم استفاده از مواد شیمیایی

2- مواد مغذی بیشتر

3- مزه‌ی بهتر و طبیعی‌تر

4- عدم استفاده از هورمون‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای شیمیایی در تولیدات حیوانی

5- محافظت از اکوسیستم

6- کاهش آلودگی و حفاظت از خاک و آب

7- حفاظت از تنوع کشاورزی

اما نکته‌ای که می‌توان این انتخاب را به انتخابی هوشمندانه و مطمئن تبدیل کند این است که مواد غذایی ارگانیک یک راه موثر برای سلامت شخصی و جهانی است و این یک کمک مستقیم به ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای نسل بعدی است. به عنوان مثال مصرف محصولات سالم و ارگانیک در وعده صبحانه فرزندان می‌تواند تضمینی برای سلامت جسمی و روحی آنها باشد. 

چرا محصولات ارگانیک گران‌تر است؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد که محصولات ارگانیک گران‌تر از بقیه‌ی محصولات باشد اما به این محصولات نگاه عمیق‌تری در این مقاله خواهد شد.

زمان بیشتر (پروسه رشد)

می‌توان گفت مهم‌ترین دلیلی که باعث شده محصولات ارگانیک قیمت بالاتری داشته باشند این است که تولیدکنندگان ارگانیک نسبت به تولیدکنندگان عادی زمان بیشتری را صرف پرورش محصول می‌کنند. در تولید محصولات ارگانیک از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود و محصولات با روش‌های طبیعی و بدون هیچگونه عوارض رشد می‌کنند و باعث می‌شود که سموم شیمیایی از مردم و محیط زیست دور بماند. از همین رو باید دانست که انجام این اقدامات زمان و هزینه بیشتری را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

امکانات ویژه

برای تولید محصولات ارگانیک امکانات، تجهیزات و زمین ویژه‌ای نیاز دارند. زمینی که برای تولید محصولات ارگانیک استفاده می‌شود دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با زمین‌های کشاورزی عادی متفاوت است، زیرا کشاورزان باید زمان و هزینه بیشتری را برای کنترل آفات و بیماری‌ها صرف کنند. همچنین آنها نمی‌توانند از تجهیزات کشاورزی به صورت مشترک در هر دو نوع زمین عادی و ارگانیک استفاده کنند. تمام این مسائل هزینه بیشتری را برای کشاورز به وجود خواهد آورد.

دوره‌های آموزشی ویژه

با توجه به شرایط خاص تولید محصولات ارگانیک، نیاز است که تولیدکننده این محصولات برای تولید آن دوره‌های آموزشی خاصی را طی کرده و زمان و هزینه زیادی را صرف انجام این کار کند. علاوه بر این موارد صاحبان این کسب‌وکار باید مطمئن باشند کارکنان و کارگران آنها از قوانین استاندارد در تولید پیروی می‌کنند. مهارت‌های زیادی در ارتباط با تولید و پرورش این محصولات وجود دارد که لازم است کارکنان این شرکت‌ها آنها را فرا گیرند.

بازار ارگانیک

با توجه به اینکه امروزه مصرف محصولات ارگانیک روز به روز در حال افزایش است اما همچنان بازار کوچکی را تحت شعاع خود قرار داده است و بازاریابی برای این محصولات نیازمند هزینه و زمان است که این امکانات برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات ارگانیک وجود دارد اما برای تولیدکنندگان کوچک انجام این کار نیازمند صرف هزینه و زمان بیشتری است.

پس وقتی به قیمت بالای محصولات ارگانیک نگاه می‌کنید و از قیمت بالای این محصولات گلایه می‌کنید با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای تولید این محصولات صرف می‌شود و با در نظر گرفتن فوایدی که برای انسان دارد متوجه می‌شوید که قیمت آن کاملا عادلانه و مقرون به صرفه است.

وضعیت مواد غذایی ارگانیک در ایران

محصولاتی که به صورت ارگانیک در ایران ارائه می‌شود محصولاتی هستند مانند انار، پسته‌ وحشی، زعفران، انجیر، گلاب، عسل، برنج، سیب، روغن زیتون و برخی از محصولات غذایی دیگر که هم به دلیل نبودن منابع مالی مناسب و هم اینکه آیین نامه‌ها و ضوابط همکاری با بخش خصوصی شفاف نیستند مشکلاتی را در این حوزه پدید آورده است. به نظر می‌رسد استقبال مردم از محصولات غذایی ارگانیک با توجه به سلب اعتماد آنها از تولیدات صنعتی و کارخانه‌ای، خوب است اما مشکلاتی مانند قیمت بالا و همچنین تنوع کم این محصولات باعث شده است مصرف آن‌ها آن‌چنان که باید در بین مردم رواج نداشته باشد.

در این زمینه فروشگاه‌هایی جهت تسهیل دسترسی مردم به محصولات سالم و ارگانیک ایجاد شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اپلیکیشن سلوا اشاره کرد که امکان سفارش این محصولات در دسته‌بندی‌های متنوعی مانند حبوبات و غلات، عسل و شیره، انواع نان، گوشت گوسفند، لبنیات محلی، خشکبار، روغن‌های خوراکی و ... را به صورت اینترنتی فراهم کرده است.

اصول کشاورزی ارگانیک

 کشت و توسعه کشاورزی ارگانیک اصول خاصی دارد. که فهمیدن و درک این اصول برای رشد و توسعه  کشارزی آن هم از نوع ارگانیک ضروری است و باعث بهبود و ارتقای جهانی این فعالیت می‌شود.

صنعت کشاورزی را ارزش‌های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی یک جامعه تشکیل می‌دهد و اگر می‌خواهید از این اصول استفاده کنید باید حس مسئولیت در برابر آب، خاک، گیاهان، حیوانات و... را داشتو به پویایی باغات که میراثی ارزشمند برای نسل آینده است توجه داشت.

1- اصل سلامت

2- اصل انصاف و عدالت

3- اصل مراقبت

اصل سلامت

در این اصل همانطور که از اسمش پیدا است باید سلامت خاک‌ها، گیاهان، حیوانات، انسان‌ها و کره زمین را که هیچ یک از دیگری مجزا و مستقل نیست را باید حفظ و افزایش داد. این اصل می‌تواند این نکته را به ما گوشزد کند که سلامت افراد و جوامع انسانی از سلامت اکوسیستم مجزا نیست و خاک‌های سالم، محصولات سالم و انسان‌های سالم را به وجود می‌آورند. سلامت در اینجا به معنی سلامت در کلیه سیستم‌های زندگی است و فقط به نبودن بیماری‌ها برنمی‌گردد بلکه نگهداری فیزیکی و سالم اکولوژی را نیز شامل می‌شود.

هدف کشاورزی ارگانیک چه در کشاورزی چه در فرآوری و چه در توزیع یا مصرف، افزایش سلامت اکوسیستم‌ها و ارگانیسم‌ها از کوچکترین مخلوقات در خاک تا انسان است.

کشاورزی ارگانیک در نظر دارد با تولید با کیفیت بالا و مواد مغذی به کاهش بیماری‌ها و مراقب‌های سلامتی کمک کند و این همان پیشگیری بهتر از درمان است. از سوی دیگر باید از کاربرد تقویت کننده‌ها (کودها)، آفت‌کش‌ها، داروهای حیوانی و افزودنی‌های غذایی که ممکن است تاثیرات زیان باری به سلامت داشته باشد پرهیز شود.

اصل انصاف و عدالت

کشاورزی ارگانیک را یک صنعت تمام بعدی در نظر می‌گیرند و معتقدند که رفتار، اخلاق یا روحیات افرادی که در این زمینه کار می‌کنند می‌تواند در کیفیت محصولات اثرگذار باشد به همین دلیل با توجه به فرصت‌ها و قابلیت‌های زندگی و محیط‌های عمومی اطمینان از انصاف را باید داشت. انصاف به وسیله عدالت و احترام متقابل بین انسان‌ها تا وابستگی‌های دیگر زندگی را شامل می‌شود.

تاکیدات این اصل این گونه است که آنهایی که درگیر کشاورزی ارگانیک شده‌اند باید روابط انسانی را به طریقی هدایت کنند که در تمام سطوح از رعایت عدالت و انصاف برای تمام اعضاء، کشاورزان، کارگرها، فراوری کنندگان، تجار و مصرف کنندگان اطمینان حاصل کنند.

کشاورزی ارگانیک باید برای هر شخصی که درگیر آن می‌شود کیفیت خوبی از زندگی را ایجاد کند و به کاهش تنگدستی و فقر و حاکمیت غذای سالم کمک کند.

اصل مراقبت

کشاورزی ارگانیک سیستم پایدار و زنده‌ای است که به شرایط و تقاضاهای داخلی و خارجی پاسخ می‌دهد.

کسانی که در این حیطه شاغل هستند می‌توانند با بالابردن کارایی به سود دهی بیشتری برسند اما مراقب باشند که این سود دهی نباید سلامتی و رفاه جامعه را به خطر بیاندازد. در نتیجه تکنولوژی‌های جدید و متدهای موجود باید مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرند.

علوم متنوعی برای اطمینان از سلامتی و درستی کشاورزی و اکولوژی مورد نیاز است و البته دانش علمی به تنهایی کافی نیست. تجربه عملی، تجمیع افکار، سنت‌های ملی و دانش بومی برای آزمایش و ارائه راه حل پیشنهادی صحیح نیز، ضروری است و تصمیمات باید ارزش‌ها و تمام نیازهای فردی که تحت تاثیر آن است را به صورت شفاف و مشترک نشان دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سلوا، فروشگاه محصولات سالم و روستایی

سلوا در سال 1395 فعالیت خود را در زمینه تولید، تامین و توزیع سبد محصولات سالم آغاز کرد. پس از مدتی این مجموعه در اکوسیستم "کسب و کار اجتماعی" رشد کرده و در این بستر دو هدف اجتماعی توسعه مصرف محصولات سالم توسط خانواده ها و همچنین توسعه کسب و کارهای خانگی و روستایی را دنبال می کند. فروش محصولات از طریق اپلیکیشن سلوا انجام شده و به صورت توزیع درب منزل به دست خانواده ها می رسد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]