اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711283484210883

امتیازات پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی مختلف

کد: 139711283484210883

https://goo.gl/yQyaip

، تبریز , (اخبار رسمی): میزان امتیازات اکسپت مقاله و چاپ مقاله در دانشگاه‌های مختلف، بسته به نوع مجله انتخابی متفاوت است.

امتیازات پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی مختلف
امتیازات چاپ مقاله

پذیرش و چاپ مقاله در مجلات و نشریات علمی خارجی و داخلی، بسته به نوع مجله می‌تواند بین 1 تا 7 امتیاز داشته باشد

یکی از ملاک‌های ارزیابی سطح علمی دانشجویان و میزان فعالیت‌های پژوهشی آنها در مصاحبه دکتری و اخذ پذیرش یا بورسیه از دانشگاه‌های خارجی، مقالات علمی چاپ شده در نشریات معتبر جهانی است. مجلات مختلف، براساس میزان اعتبار و داشتن یا نداشتن ضریب تاثیر، دارای امتیازات مختلفی هستند. در ایران بیشترین امتیاز به مقالاتی داده می‌شود که در مجلات و ژورنال‌های معتبر isi  به چاپ رسیده باشند. طبق بخش نامه وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت و علوم پزشکی امتیازات متفاوتی براساس نوع مجلات و ژورنال‌های نمایه شده در (Web of Science- WOS) یا JCR ،ISI Master List یا ISI Listed و یا ISC به محقق تعلق می‌گیرد. امتیازات پذیرش و چاپ مقاله isi ،scopus مقاله همایشی و علمی پژوهشی داخلی به قرار زیر است.

اکسپت و چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات خارجی

مجلات علمی خارجی از لحاظ ایمپکت فاکتور، به دو گروه مجلات ایمپکت دار (مجلات JCR) و مجلات بدون ایمپکت (مجلات ISI LISTED، SCOPUS، ISC، PUBMED) تقسیم می‌شوند.

مجلات ISI ایمپکت‌دار که تحت عنوان مجلات JCR شناخته می‌شوند، بیشترین امتیاز چاپ مقاله را به خود اختصاص می‌دهند. این گروه از مجلات ISI از لحاظ پذیرش، داوری و چاپ مقاله بسیار سخت‌گیر بوده و تنها مقالاتی را برای چاپ انتخاب می‌‌کند که محتوای خوب، بار علمی بالا و موضوع ناب و جدیدی داشته باشد.

مجلات ISI و مقالات چاپ شده در آنها در پایگاه اطلاعات علمی Institute for Scientific Information نمایه می‌شوند. این پایگاه اطلاعاتی، یکی از مهمترین و معتبرترین موسسات بین‌المللی جهت فهرست‌بندی مجلات علمی معتبر و انتشار و پوشش فراگیر جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در جهان به شمار می‌رود. تمرکز اصلی این موسسه علم سنجی و انتشار نتایج تحقیقات به صورت مقاله‌های پژوهشی است. این موسسه در سال 1960 توسط گارفیلد Eugene Garfield (دانشمند آمریکایی دارای دکتری زبان شناسی ساختاری دانشگاه پنسیلوانیا) تاسیس شد. این موسسه توسط Thomson Scientific institute در سال 1992 خریداری شد و به  ISI Thomson که امروزه به نام Thomson Scientific شناخته شده است، تغییر نام داد. امتیازات چاپ مقاله در مجلات ایمپکت‌دار به صورت زیر است:

  1. اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی خارجی با ضریب تاثیر بالا از طرح پژوهشی دانشجو 6-7 امتیاز دارد.
  2. اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی خارجی با ضریب تاثیر بالا خارج از طرح پژوهشی دانشجو 5-7 امتیاز دارد.
  3. اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی خارجی با ضریب تاثیر پایین از طرح پژوهشی دانشجو 5-6 امتیاز دارد.
  4. اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی خارجی با ضریب تاثیر بالا خارج از طرح پژوهشی دانشجو 4-6 امتیاز دارد.

مجلات SCOPUS گروه دیگری از مجلات هستند که تحت نظر انتشارات هلندی فعالیت می‌کنند که یکی معروف‌ترین آنها، الزیویر است. مجلات SCOPUS فاقد ایمپکت بوده اما دسته‌بندی آنها براساس 4 سطح Q1, Q2, Q2, Q4 انجام می‌شود. چاپ مقاله در مجلات SCOPUS در مقایسه با مجلات JCR آسان‌تر است و سختگیری داوری در این مجلات کمتر از مجلات JCR است. از لحاظ امتیاز چاپ مقاله، اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی SCOPUS از طرح پژوهشی دانشجو 1-3 امتیاز دارد.

مجلات PUBMED گروهی از مجلات هستند که ویژه محققان و دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستند و صرفا مقالات حوزه پزشکی، پیرازشکی، زیست‌شناسی، ژنتیک، میکروبیولوژی و ... را پذیرش و چاپ می‌کند. امتیازات چاپ مقاله در این مجلات نیز همانند مجلات SCOPUS از طرح پژوهشی دانشجو 1-3 امتیاز دارد.

مجلات ISC گروهی از مجلات علمی هستند که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه می‌شوند که مرکز فعالیت این پایگاه در شیراز است. ISC اولین نظام رتبه‌بندی استنادی در ایران است و در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی است. چاپ مقاله در مجلات ISC در مقایسه با مجلات دیگر راحت‌تر بوده و مزیتی که نسبت به مجلات خارجی دیگر دارد این است که در سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی اقدام به چاپ مقاله می‌کند. امتیاز چاپ مقاله در این مجلات نیز مثل مجلات DCOPUS و PUBMED از طرح پژوهشی دانشجو 1-3 امتیاز است.

پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در مجلات داخلی

گروه دیگری از مجلات هستند که در داخل ایران فعالیت می‌کنند و اقدام به پذیرش و چاپ مقاله به زبان فارسی، انگلیسی و یا هر دو زبان می‌کنند. این مجلات که به طور عمومی مجلات علمی پژوهشی داخلی نامیده می‌شوند، در مقایسه با مجلات خارجی، امتیازات علمی پایینی دارند اما در داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردارند. به گونه‌ای که تمامی دانشجویان دکتری ملزم به چاپ حداقل یک مقاله علمی پژوهشی داخلی برای اخذ اجازه دفاع از تز دکترای خود هستند. اما افرادی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستند و می‌خواهند برای اخذ بورسیه تحصیلی و یا فاند از دانشگاه‌های مطرح دنیا اقدام کنند، چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی به درد نمی‌خورد. چون این مجلات برای دانشگاه‌های خارجی از اعتبار و امتیاز بالایی برخوردار نیستند.  امتیاز چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی در مصاحبه دکترای دانشگاه‌های داخل کشور به قرار زیر است.

  1. ​​​​اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی از طرح پژوهشی دانشجو 2-6 امتیاز دارد.
  2. ​​​​اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی خارج از طرح پژوهشی دانشجو 2-5 امتیاز دارد.

اکسپت و چاپ مقاله علمی ترویجی در مجلات داخلی و خارجی

نوع دیگری از دسته‌بندی در مجلات و مقالات وجود دارد که از لحاظ ساختاری و محتوایی آنها است. از این لحاظ، مجلات به دو دسته مجلات علمی پژوهشی و علمی تریجی دسته‌بندی می‌شوند. تفاوت این دو گروه از مقالات در نوع مطالعه و پژوهش است. در مقالات علمی پژوهشی، بر روی یک موضوع جدید که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است، کار می‌شود و نتایج جدیدی حاصل از این مطالعه در قالب مقاله علمی پژوهشی به چاپ می‌رسد که بیشترین امتیاز را نسبت به مقالات علمی ترویجی دارند.

در مقالات علمی ترویجی یا مقالات مروری تمامی مطالعات انجام گرفته در خصوص یک موضوع خاص، جمع‌آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج تحلیل‌های به دست آمده در قالب مقاله مروری به چاپ می‌رسد. این گروه از مقالات بیشتر جنبه آموزشی داشته و برای دانشجویانی که در مرحله نوشتن پایان نامه ارشد خود هستند، می‌توانند از این مقالات آموزشی استفاده کنند. امتیازات پذیرش و چاپ مقاله علمی ترویجی در مجلات داخلی و خارجی به قرار زیر است:

​​​​پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی ترویجی داخلی از طرح پژوهشی دانشجو 1-4 امتیاز دارد.

  1. ​​​​اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی ترویجی  داخلی  خارج از طرح پژوهشی دانشجو 1-3 امتیاز دارد.
  2. ​​​​اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی داخلی که دارای ناشر و هیات تحریریه از طرح پژوهشی دانشجو تا 2 امتیاز دارد.
  3. ​​​​اکسپت و چاپ مقاله در مجلات علمی داخلی که دارای ناشر و هیات تحریریه خارج از طرح پژوهشی دانشجو تا 2 امتیاز

پذیرش مقاله علمی در همایش های داخلی و خارجی

یکی دیگر از راه‌های کسب امتیاز از مقالات علمی، ارسال آنها به همایش‌ها و کنگره‌های داخلی و خارجی است. سالانه هزاران همایش و سمینار و کنگره در داخل و خارج از کشور در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. امتیازات پذیرش مقاله در این همایش‌ها به قرار زیر است: 

  1. پذیرش مقاله در همایش بین‌المللی خارجی زبان 1-2 امتیاز دارد.
  2. پذیرش مقاله در همایش بین‌المللی فارسی زبان 1-75/1 امتیاز دارد.
  3. پذیرش مقاله در همایش ملی یا منطقه‌ای  1-5/1 امتیاز دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه پژوهشی آرمان

موسسه فرهنگی و پژوهشی آرمان، با تجربه چندین ساله در زمینه ترجمه تخصصی و فوق تخصصی تمامی متون دانشگاهی و مقالات تخصصی، چاپ مقاله در مجلات isi, isc, Scopus, pub med و... ، ویراستاری و چاپ کتاب، استخراج مقاله از پایان نامه، به روز رسانی رفرنس ها و ... شما فرهیختگان گرانقدر را یاری می رساند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش