اطلاعات تماس
  • 093935*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712273572010304

علت کاهش ناگهانی دامین آتوریتی سایت‌ها چیست؟

کد: 139712273572010304

https://goo.gl/zbWEoY

، (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی دلایل افت ناگهانی دامین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه سایت‌ها که اخیرا رخ داده است، پرداخته می‌شود.

علت کاهش ناگهانی دامین آتوریتی سایت ها چیست ؟
افت ناگهانی دامین آتوریتی

در ابتدا مفهوم و معنی آتوریتی را باید بیان کرد؛ همچنین تکنیک‌ها و روش‌های بالا بردن آتوریتی سایت را باید دانست، تعدادی ابزار هم برای محاسبه آتوریتی که اصطلاحا چکاپ آتوریت نام دارند، در ادامه معرفی خواهد شد.

دامین آتوریتی چیست؟

دامین آتوریتی (DA) یکی از پارامترهایی است که توسط وب سایت Moz (مرجع رسمی سئو) ارائه شده است. در واقع معیاری برای بررسی قدرت و اعتبار یک سایت (دامنه) محسوب می‌شود.

این پارامتر به صورت عددی از ۱ تا ۱۰۰ نشان داده می‌شود. این عدد هر چقدر بزرگ‌تر باشد، بیانگر اعتبار و ارزش بالاتر سایت نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو خواهد بود.

به طور کلی سایتی که نسبت به رقبای خود دامین آتوریتی بالاتری دارد، جایگاه بهتری نیز در نتایج جستجو می‌تواند کسب کند. اما باید این نکته‌ی مهم را مد نظر داشت که دامین آتوریتی بالاتر لزوما به معنی سئوی بهتر نخواهد بود.

Domain authority را به عنوان یک فاکتور مطلق نباید در نظر گرفت. وب سایت Moz در اکثر مقاله‌های مربوط به آتوریتی به این نکته اشاره می‌کند؛ چون یک پارامتر نسبی به حساب می‌آید که برای مقایسه سایت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

در واقع این طور نیست که با دیدن عدد مربوط به آتوریتی یک سایت به تنهایی، بتوان گفت آن سایت قوی یا ضعیف است؛ بلکه باید آتوریتی سایت مورد نظر را با رقبایش سنجید. ضمنا این نکته را نیز باید به یاد داشت که گوگل الگوریتم‌ها و معیارهای مختلفی را برای رتبه بندی سایت‌ها لحاظ می‌کند.

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی که به اختصار PA نیز نامیده می‌شود، قدرت و اعتبار یک صفحه خاص از وب سایت را نشان می‌دهد. این پارامتر نیز مقادیر ۱ تا ۱۰۰ را به خود اختصاص می‌دهد. معمولا صفحه اصلی سایت‌ها بالاترین پیج آتوریتی را دارند.

در ادامه مقاله به بررسی انواع روش‌های موجود برای افزایش آتوریتی نیز پرداخته خواهد شد. به طور کلی اگر هدف برندسازی است باید بیشتر روی افزایش دامین آتوریتی زوم شود. اما اگر می‌خواهید در یک سری صفحات خاص از وب سایت با کلمات کلیدی مورد نظر رتبه مناسب کسب شود، باید آتوریتی همان صفحه مورد نظر را افزایش داد.

بهترین کار نیز لینک‌سازی صحیح و اصولی داخلی و خارجی برای آن صفحات خواهد بود. چون صفحه‌ای که لینک‌های ورودی بیشتری دریافت کند، ارزش و اهمیت آن افزایش خواهد یافت.

دلیل افت ناگهانی دامین آتوریتی سایت‌ها چیست؟

در تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۹ (۱۴ اسفند ۹۷) وب سایت Moz الگوریتم‌های امتیازدهی خود را آپدیت کرد. این آپدیت موجب بروز تغییرات زیادی در دامین آتوریتی اکثر سایت‌های سراسر جهان و از جمله ایران ایجاد شد.

این تغییرات بسیاری از افراد را شوکه کرد؛ چون به یک باره اعتبار دامنه تعداد زیادی از سایت‌ها با کاهش چشمگیری مواجه شد. به عنوان مثال، domain authority سایت‌های معتبری از جمله دیجی کالا، ورزش ۳، نمناک، دیوار و زومیت با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شدند. اما در این میان سایت‌هایی هم وجود دارند که افزایش دامین آتوریتی را تجربه کردند. که از آن جمله می‌توان به وب سایت آپارات اشاره کرد.

این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شده که دلیل این همه تغییرات ناگهانی چیست. سایت Moz در یکی از مقالات وبلاگش اعلام کرده که تغییراتی را در الگوریتم‌های سنجش اعتبار دامنه‌ها ایجاد کرده است.

هر چند این وب سایت به طور واضح و مشخص تمام دلایل را مطرح نکرده، اما به مواردی اشاره کرد که در ادامه ذکر شده است.

ادغام کردن Spam Score با دامنه

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل افت اعتبار دامنه، ادغام شدن Spam Score (امتیاز اسپم) با دامنه‌ها می‌تواند باشد. اسپم اسکور، فاکتوری است که به صورت عددی از ۰ تا ۱۷ نشان داده می‌شود. این عدد هر چقدر به ۱۷ نزدیک‌تر شود، احتمال جریمه شدن سایت (پنالتی) افزایش می‌یابد.

قبل از این آپدیت، دامین آتوریتی و اسپم اسکور سایت‌ها به صورت جداگانه محاسبه می‌شد. در واقع کاملا مجزا بودند و تاثیری روی یکدیگر نداشتند. اما از این به بعد امتیاز اسپم مستقیما روی اعتبار دامنه تاثیر می‌گذارد. در نتیجه اهمیت اسپم اسکور بیشتر شده و می‌تواند اعتبار دامنه را کاهش یا افزایش دهد.

همگام سازی با الگوریتم‌های گوگل

بر اساس گفته‌های راس جونز، سایت Moz قصد دارد از الگوریتم‌های رتبه‌دهی جدید گوگل تبعیت کند. الگوریتم‌های گوگل رو به روز آپدیت می‌شوند و به سمت جلب رضایت بیشتر کاربران پیش می‌روند.

Moz نیز در تلاش است تا معیارهای امتیازدهی خود را با گوگل همسو کند. همچنین قرار است از الگوریتم‌های پنگوئن و پاندای گوگل در ابزارهای خود استفاده کند.

به طور کلی این تغییرات باعث می‌شوند سایت Moz مقادیر بهتر و قابل اعتمادتری برای دامین آتوریتی سایت‌ها ارائه کند. زیرا فاکتورهای دقیق‌تری را در نظر می‌گیرد و همگام با آپدیت‌های جدید گوگل پیش می‌رود.

آپدیت مارس ۲۰۱۹ سایت Moz فقط بر روی دامین آتوریتی اعمال شده است. در واقع هنوز هیچ تغییری در پیج آتوریتی سایت‌ها مشاهده نمی‌شود.

آیا افت دامین آتوریتی سایت‌ها در سئو و رتبه بندی گوگل آنها تاثیر منفی می‌گذارد؟

سایت Moz تاکید می‌کند که از ابزار Site Explorer فقط به عنوان یک ابزار نسبی استفاده شود. در واقع کاهش اعتبار دامنه سایت‌ها هیچ تاثیری در رتبه بندی آنها در نتایج جستجوی گوگل ندارد.

Moz همچنین اعلام کرده که تغییرات آتوریتی، هیچ ربطی به سئو سایت ندارد و سئوکاران از این بابت نگران نباشند.

معرفی بهترین ترفندها و راهکارهای موجود برای افزایش دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

تولید محتوای جذاب و با کیفیت

اولین قدم برای افزایش آتوریتی و پیشرفت سایت، تولید محتوای با کیفیت خواهد بود. محتوایی که برای کاربر مفید بوده و جذابیت داشته باشد. گوگل جدیدا برای این گونه مطالب اهمیت بیشتری قائل می‌شود و رتبه بالاتری نیز اختصاص می‌دهد.

زمانی که کاربران از محتوا رضایت داشته باشند، آن را در شبکه‌های اجتماعی به میزان بیشتری به اشتراک می‌گذارند. به عبارت دیگر محتوا لینک‌پذیر می‌شود و لینک‌های بیشتری دریافت می‌کنید. این امر علاوه بر افزایش ورودی و بازدید، افزایش اعتبار و آتوریتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

رعایت اصول و قواعد سئوی داخلی سایت (Technical SEO)

سایت باید از لحاظ فنی و سئو بهینه باشد. به عنوان مثال تمام کدها و اجزای سایت باید بدون خطا و منطبق با اصول سئو باشد. همچنین محتوا علاوه بر کیفیت و جذابیت، لازم است سئو شده منتشر شود و بهینه سازی تصاویر نیز به خوبی انجام شود. در این صورت هم در گوگل رتبه ی بهتری می‌توان کسب کرد، هم آتوریتی سایت بهبود می‌یابد.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی صحیح و اصولی نیز به افزایش اعتبار سایت کمک می‌کند. محتواهای مرتبط سایت را به یکدیگر باید لینک داد و سایر مطالب مفید سایت را به مخاطبان خود پیشنهاد داد.

این کار زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش و Bounce Rate را کاهش می‌دهد. همچنین برای افزایش آتوریتی نیز مفید خواهد بود.

ساخت بک لینک‌های با کیفیت

بک لینک‌های ارجاعی با کیفیت به سایت نیز در افزایش آتوریتی فوق العاده سهیم خواهند بود. منظور از بک لینک با کیفیت، بک لینک‌هایی است که از سایت‌های معتبر دریافت می‌شود و ترافیک ورودی مناسبی نیز از طریق آنها نصیب می‌شود.

به طور کلی هر چقدر تعداد بک لینک‌های با کیفیت بیشتر باشد، اعتبار سایت نیز افزایش می‌یابد. همچنین اشتراک‌گذاری محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی نیز موجب برندسازی و افزایش اعتبار سایت می‌شود.

حذف بک لینک‌های اسپم

بک لینک‌هایی که از سایت‌های اسپم به سایت وارد می‌شوند، بسیار مضر خواهند بود. این گونه لینک‌ها علاوه بر تضعیف اعتبار سایت، می‌توانند باعث پنالتی شدن سایت شوند.

ممکن است رقبا برای سایت بک لینک‌های اسپم بسازند و از این طریق به سایت ضربه زنند. برای جلوگیری از این کار لازم است دائما لینک‌های خود را زیر نظر داشت و بک لینک‌های اسپم را به گوگل گزارش کرد.

معرفی ابزارهای رایگان محاسبه آتوریتی

در این بخش از مقاله تعدادی ابزار معرفی می‌شود تا بتوان به راحتی آتوریتی را اندازه‌گیری کرد.

افزونه MozBar: از طریق این لینک می‌توان این افزونه رایگان را به صورت تولبار روی مرورگر خود نصب کرد.

وب سایت calc.worldi: این وب سایت رایگان نیز ابزار مفیدی برای اندازه گیری آتوریتی در اختیار قرار می‌دهد.

وب سایت prepostseo: از این وب سایت رایگان نیز می‌توان برای اندازه‌گیری آتوریتی استفاده کرد. این وب سایت علاوه بر آتوریتی، Spam Score را نیز در اختیار قرار می‌دهد. از طریق این لینک می‌توان به این ابزار مفید دسترسی پیدا کرد. البته لازم است vpn فعال باشد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت جفت هیچ مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 093935*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | تبلیغات و روابط عمومی