اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802023621911599

انواع گونه‌های مختلف بیماری‌های دامی

کد: 139802023621911599

http://bit.ly/2IOhQE9

، تهران , (اخبار رسمی): بیماری‌های دامی انواع مختلفی دارند و هر کدام علل و روش‌های درمانی خاص خود را نیز دارند. داشتن اطلاعات کافی در این مورد می‌تواند به کسانی که در حوزه دام‌پروری مشغول هستند کمک کند تا از وارد آمدن خسارت‌های سنگین به کسب‌وکارشان جلوگیری کنند. در این مقاله به توضیح درباره این مطلب پرداخته می‌شود.

با گونه های مختلف بیماری های دامی بیشتر آشنا شوید
بیماری های دامی

بیماری‌های دامی، دغدغه دامداران

یکی از دغدغه‌های دامداران امروزی، شناخت انواع بیماری‌های دامی جهت جلوگیری از بروز هر گونه حادثه است. مقالات خارجی و داخلی متعددی در حوزه بیماری‌های دامی نوشته شده است که در این بخش سعی می‌‌شود خلاصه‌ای از مهم‌ترین مطالب نوشته شده در اختیار دامداران قرار داده شود.

تلاش شده است با معرفی انواع بیماری‌های دامی و نشانه‌های آن‌ها در این مقاله، از نگرانی ودغدغه‌های صاحبان مرغداری، گاوداری و انواع دامداری کاسته شود.

بیماری گامبورو (gumboro):

اگر فردی در صنعت طیور فعالیت می‌کند حتما نام بیماری گامبورو را شنیده‌است. بیماری که نام فارسی آن بورس عفونی است. این بیماری در سال 1962 برای اولین بار معرفی شد و به علت اینکه به شدت کلیه پرندگان را تحت تأثیر قرار می‌داد، به آن تورم کلیه‌های پرندگان هم گفته می‌شد. این بیماری سیستم مختلف دام خصوصأ سیستم‌های ایمنی آن‌ها را تضعیف می‌کرد و باعث می‌شد پرندگان در مقابل سایر بیماری‌ها هم ضعیف شوند. دوره این بیماری کوتاه است.

بیماری کوکسیدیوز(Coccidiosis):

این بیماری دامی ناشی از فعالیت یک نوع انگلی به نام ایمریا است که تا به حال چندین گونه از آن شناسایی شده است و اغلب در انواع مختلف مرغان و پرندگان مشاهده می‌شود.بهترین راه حل برای جلوگیری از این بیماری استفاده از محیط‌های تمیز و به دور از آلودگی برای پرورش و نگهداری حیوانات است. این نوع از بیماری سالانه خسارت مالی سنگینی به مرغداری‌ها وارد می‌کند.

بیماری تب برفکی:

از جمله بیماری‌های دامی شایع و بسیار واگیر در دام‌ها و مخصوصأ گاوها می‌باشد. این بیماری قابل پیشگیری است و می‌توان با واکسن جلوی انتشار آن را گرفت و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

بیماری شاربن (Charbon):

بیماری شاربن دسته‌ای دیگر از بیماری‌های دامی است که بیشتر از طریق آب آلوده و غذا وارد بدن دام می‌شود. بسیار واگیر دار بوده و باید بعد از مرگ حتما لاشه دام را سوزاند . چرا که در صورت پخش شدن، خسارت سنگینی به گله دام‌ها وارد می‌کند. واکسیناسیون در این بیماری بسیار مهم است و باید به موقع انجام شود.

بیماری تیلریوز:

این بیماری از طریق کنه‌های آلوده به انگل وارد بدن دام می‌شوند. میزان تلفات این بیماری بسیار بالا است. می‌توان از طریق سمپاشی منظم و رعایت بهداشت در محل پرورش دام، مانع از بروز این بیماری شد.

بیماری سالمونلا:

سالمونلا یک باکتری است که بسیار خطرناک و بیماری‌زا است. این بیماری به روش‌های مختلفی بین حیوان و انسان منتقل می‌شود. مرغان و پرندگان یکی از مهم‌ترین میزبان‌های این بیماری هستند.

بیماری پاستورلوز (Pasteurellosis):

از جمله انواع بیماری‌‌های دامی مشترک بین انسان و دام ، بیماری Pasteurellosis است. این بیماری بیشتر از طریق آب و غذای آلوده و زخم وارد بدن دام‌ها شده و به سرعت منتشر می‌شود. دام‌ها باید پس از 9 ماهگی در برابر این بیماری واکسینه شوند. این واکسیناسیون باید هر سال یک بار تا پایان عمر دام انجام شود.

سنگ کلیه:

گونه‌ای دیگر از انواع بیماری‌های دامی سنگ کلیه است که به دلایلی از جمله سطح بالای فسفر در جیره غذایی به وجود می‌آید. برای پیشگیری از این بیماری باید سطح مناسبی از عناصر معدنی از جمله کلسیم، فسفر و ... در جیره غذایی دام استفاده کرد.

منتژنیت باکتریایی:

این بیماری بیشتر در بره‌هایی که حدود 2 تا 4  هفته سن دارند به وجود می‌آید. مهم‌ترین علائم بالینی آن گرسنگی، افسردگی، پریشانی و راه رفتن غیر طبیعی است. 

بیماری‌‌های دامی بسیار گسترده هستند، لیست زیر انواع بیماری‌های دامی را نشان می‌دهد. فراموش نشود انواع بیماری‌ها بسیار متنوع و زیاد هستند، اما در اینجا فقط به مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

بیماری‌های فرسایش سنگدان، تب مالت، طاعون، شاربن علامتی، کم خونی عفونی طیور،  آنفولانزا پرندگان، نیوکاسل، متابولیک، بیماری تب بی‌دوام گاوی، خونریزی روده، تب ماطاعون، شاربن علامتی، کم خونی عفونی طیور، آنفولانزا پرندگان، نیوکاسل، اختلال متابولیک، تب بی‌دوام گاوی، خونریزی روده و کمبودهای تغذیه‌ای از جمله مهم‌ترین بیماری‌های دامی است.

 برای مقابله با انواع بیماری‌های دامی، راهکارهای مختلفی نظیر استفاده از روش های نوین دامپروری ، واکسن، سمپاشی محل و ... وجود دارد که بسته به نوع بیماری از آن‌ها می‌توان استفاده کرد .کافی است افراد با شناخت علائم بیماری، نسبت به درمان دام‌ها اقدام کنند.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرورش دام می‌توانند به مرکز خرید دام زنده مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بازار گوسفد

مجموعه بازار گوسفند مرجع تخصصی خرید و فروش انواع دام زنده می باشد که با هدف تسهیل در این امر تاسیس شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان