اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980218366459755

همه چیز در مورد بک لایت و خرابی آن در تلویزیون

کد: 13980218366459755

http://bit.ly/2Yfw3hP

، تهران , (اخبار رسمی): خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع در بین عموم تلویزیون‌های ال‌سی‌‎دی و ال‌ای‌دی است و تعمیر بک لایت از موارد پر مراجعه در مجموعه تعمیرات تلویزیون در بین برندهای مختلف تبدیل شده است که در ادامه به بررسی عملکرد آن و مراحل تعمیر آن در مدل‌های مختلف پرداخته می‌شود.

بک لایت ، همه چیز در مورد بک لایت و خرابی آن در تلویزیون
تعمیر بک لایت تلویزیون ال ای دی

خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع در بین تلویزیون‌های ال‌ای‌دی است که در برندهای مختلف با توجه به ساختار دستگاه می‌توان راه‌حل‌های مختلفی برای تعمیر تلویزیون در نظر گرفت

خرابی بک لایت به یکی از ایرادهای شایع در بین عموم تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی و تعمیر بک لایت از موارد پرمراجعه در مجموعه تعمیرات تلویزیون در بین برندهای مختلف تبدیل شده است.

بک لایت چیست؟

روش کار تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و تولید تصویر به این صورت است که سیگنال تصویر در بخش‌های مختلف پردازش شده و در آخر برای نمایش به صفحه نمایش منتقل می‌شود اما این تصویر به تنهایی قابل دیده شدن نیست چرا که نور سفید ندارد و این نور را بخش بک لایت برای دیده شدن تصویر تولید می‌کند.

نور بک لایت در تکنولوژی‌های مختلف تلویزیون به وسیله انواع لامپ‌های مختلف تولید شده و از پشت به تصویر تابانده می‌شود و تصویر را قابل مشاهده می‌‍کند. مثال بسیار ساده‌ای که در توصیف نحوه عملکرد بک لایت تلویزیون می‌توان به آن اشاره کرد نحوه دیدن عکس‌های رادیولوژی توسط پزشکان است که آن را در مقابل یک صفحه نوری سفید قرار می‌دهند تا اجزاء آن قابل دیدن باشد. در این روش دیدن عکس، تصویر وجود دارد و نور سفید آن را قابل دیدن می‌کند.

بک لایت تلویزیون ال‌سی‌دی

نور بک لایت (نور زمینه) در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی به وسیله لامپ‌های فلورسنت تامین می‌شود، این لامپ‌ها که به ضخامت تقریبی یک مداد و طول آن‌ها به اندازه اینچ تلویزیون است و به صورت طولی و معمولا به تعداد 12 تا 24 عدد در سایزهای مختلف در پشت صفحه نمایش تلویزیون قرار دارند، و به وسیله برد بک لایت که شامل مجموعه‌ای از چوک‌های افزاینده ولتاژ و قطعات راه‌انداز آن‌ها و همچنین مدارات محافظ و کنترل است تغذیه می‌شوند.

لامپ‌های فلورسنت و قطعاتی که برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود توان تلفاتی نسبتا بالایی دارند یعنی انرژی زیادی مصرف می‌کنند که بیش‌ترین مقدار این انرژی، تلف شده و به گرما تبدیل می‌شود. توان تلفاتی بالاتر نسبت به سایر قطعات و گرمای بیشتری که در بخش بک لایت تلویزیون‌های ال‌سی‌دی ایجاد می‌شود از دلایل استهلاک بیشتر قطعات این بخش نسبت به سایر قطعات یک تلویزیون ال‌سی‌دی است.

خرابی بک لایت تلویزیون ال‌سی‌دی

عمده‌ترین ایراد ظاهری خرابی بک لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، قطع شدن تصویر تلویزیون است درحالی‌که پخش صدا به صورت طبیعی ادامه دارد.

ایرادهای ایجاد شده در اثر خرابی بک لایت تلویزیون:

  • قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی‌که صدا دارد.
  • ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
  • تاریک‌شدن بخشی از تصویر تلویزیون
  • قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون و یا به اصطلاح پرپر زدن یا چشمک زدن تصویر تلویزیون
  • ایجاد نقاط نورانی در تصویر 
  • ایجاد نقاط تاریک در تصویر 

تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی در برند سامسونگ:

سری B از تلویزیون‌های سامسونگ:

در این سری از تلویزیون‌های سامسونگ که دارای چند ورژن مختلف مانند B530 ، B550 ، B570 می‌شود برد بک لایت و برد پاور با هم ادغام شده و به صورت یک برد که با نام برد پاور بک لایت شناخته می‌شود استفاده شده است. در این مدل ایراد برد بک لایت به صورت قطع شدن تصویر پس از مدتی کارکرد تلویزیون ایجاد می‌شد که به مرور زمان و با افزایش عمر لامپ‌های فلورسنت خرابی لامپ‌ها هم ممکن است باعث ایجاد ایراد بک لایت شود.

سری C از تلویزیون‌های سامسونگ:

در این سری از تلویزیون‌های سامسونگ مجددا برد بک لایت از برد پاور جدا شد و ایجاد تغییراتی در چینش و نوع قطعات باعث شده است که ایراد بک لایت به نسبت سری B در تعداد بسیار کم‌تری ایجاد شود. خرابی برد پاور به نحوی که باعث ایجاد ایراد بک لایت شود در این سری از تلویزیون‌های سامسونگ بیش‌ترین ایراد دیده شده در بخش تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های ال سی دی سامسونگ سری C است.

سری D از تلویزیون‌های سامسونگ:

این سری شباهت زیادی از نظر ساختار و قطعات با سری C دارد اما تغییرات جزئی در طراحی باعث از بین رفتن ایراد بک لایت در این سری از تلویزیون‌های سامسونگ شده است.

تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های ال سی دی در برند سونی:

همان‌طور که در نوشته‌های مختلف در مورد تعمیر تلویزیون سونی توضیح داده شد در تلویزیون‌های این برند از نوعی عیب‌یاب داخلی استفاده شده است که در صورت ایجاد هر نوع ایراد داخلی در بخش‌های مختلف مدارات محافظ دستگاه فعال شده و پس از قطع کارکرد طبیعی تلویزیون و بازگشت به حالت استندبای چراغ جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن می‌کند و با تعداد چشمک محل ایراد و قطعاتی که ممکن است معیوب باشند را مشخص می‌کند.

سری BX مانند BX400 ، سری V مانند V550 ، سری EX مانند EX400 برخی از مدل‌هایی هستند که در برند سونی دچار ایراد در بخش بک لایت می‌شوند  و پس از روشن شدن، تلویزیون (و گاها چند دقیقه کارکرد طبیعی دستگاه) مجددا خاموش شده و چراغ استندبای 6 بار چشمک می‌زند و پس از مکث دو ثانیه‌ای مجددا 6 چشمک را تکرار می‌کند.

تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی در برند ال جی و پاناسونیک :

در برند ال جی و مخصوصا پاناسونیک به نسبت دو برند سامسونگ و سونی ایراد بک لایت در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی کمتر دیده می‌شود و ساختار خوب و استفاده از قطعات با کیفیت مخصوصا در برند پاناسونیک باعث شده که نتوان در مدل مشخصی به ضعف بخش بک لایت و ایجاد آن اشاره کرد.

بک لایت در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی :

لامپ‌های فلورسنت توان تلفاتی بالایی دارند و گرمای زیادی تولید می‌کنند و در مجموعه تعمیر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، تعمیر بک لایت تلویزیون یکی از موارد پر مراجعه نسبت به سایر ایرادها به شمار می‌آمد و از آنجا که طراحان همیشه روی نقاط ضعف دستگاه‌ها متمرکز شده و سعی در برطرف کردن آن‌ها دارند لامپ‌های ال‌ای‌دی را جایگزین لامپ‌های فلورسنت کردند و به این ترتیب نسل جدیدی از تلویزیون‌های ال‌سی‌دی تولید شد که امروزه با نام تلویزیون‌های ال‌ای‌دی شناخته می‌شوند.

انواع مختلف بک لایت در تلویزیون‌های ال‌ای‌دی

  • Direct LED :
  • Full array :
  • Edge LED (UP and DOWN) :
  • Edg:e lit

تعمیر بک لایت تلویزیون ال‌ای‌دی

ایراد بک لایت در برخی از مدل‌های تلویزیون‌های ال‌ایدی بیش‌تر از سایر مدل‌ها ایجاد می‌شود. در ادامه به بررسی این مدل‌ها و شرایط تعمیر بک لایت در آن‌ها پرداخته می‌شود.

تعمیر بک لایت تلویزیون ال‌جی

بک لایت شاخه‌ای:

سری LA , LB , LN , L Y , LF مدل‌هایی هستند که دارای بک لایت شاخه‌ای هستند و ایراد بک لایت به صورت اپیدمی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. به دلیل چینش لامپ‌های ال‌ای‌دی در بک لایت این مدل‌ها به صورت سری خرابی حتی یکی از لامپ‌ها باعث قطع شدن بک لایت تلویزیون و یا ایجاد اشکالاتی مانند قطع و وصل شدن نور بک لایت می‌شود.

معمولا اگر تعداد لامپ‌های خراب کم‌‍تر از یک چهارم کل باشد و لامپ‌های سالم از کیفیت خوبی برخوردار باشند می‌توان اقدام به تعمیر بک لایت کرد اما اگر تعداد لامپ‌های خراب بیش‌تر باشد و یا این‌که عموم لامپ‌ها مستهلک باشند، بهترین راه تعمیر تلویزیون ال جی ، تعویض بک لایت است.

بک لایت لبه (edge) :

سری LM , LS  مدل‌هایی هستند که در بین تلویزیون‌های ال‌جی دارای بک لایت لبه هستند. در بیش‌تر موارد خرابی بک لایت‌های لبه برای تعمیر تلویزیون توصیه به تعویض بک لایت می‌شود اما در صورتی که تعدا لامپ‌های خراب محدود باشد می‌توان برای تعمیر بک لایت اقدام کرد.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

بک لایت شاخه‌ای :

سری F , H , EH از مدل‌های تلویزیون سامسونگ هستند که دارای بک لایت شاخه‌ای هستند و ایراد بک لایت به صورت اپیدمی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. کیفیت متفاوت قطعات و مداربندی متفاوت آن‌ها باعث شده تا در مدل‌های مختلف تلویزیون سامسونگ ایراد بک لایت به صورت‌های مختلفی ظاهر شود مثلا در سری H افراد بیش‌تر با تاریک شدن بخش‌هایی از تصویر و در سری F بیش‌تر با تاریک شدن نیمی از تصویر تلویزیون مواجه هستند.

بک لایت لبه (edge) :

سری ES شناخته‌شده‌ترین مدل تلویزیون‌های سامسونگ است که دچار ایراد در بخش بک لایت می‌شود. نوع چینش لامپ‌ها و کیفیت فیزکی آن‌ها انجام تعمیر بک لایت در این مدل را بسیار سخت کرده و در عموم موارد تعویض بک لایت تنها راه تعمیر تلویزیون سامسونگ خواهد بود.

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ سریf

به دلیل کثرت موارد مراجعه تعمیر تلویزیون سامسونگ در این مدل کمی بیش‌تر توضیح داده می‌شود.

لامپ‌های ال‌ای‌دی بخش بک لایت در سری F نسبت به سایر بک لایت‌های خطی متراکم تر است و تعداد بیشتری لامپ در یک خط به کار رفته است و همین امر به استهلاک کم‌تر آن‌ها کمک می‌کند به این صورت که به دلیل افزایش تعداد لامپ‌ها، آن‌ها با توان پایین‌تری کار می‌کنند و گرمای کم‌تری هم تولید می‌شود.

تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون

در سایز 40 و 46 این مدل لامپ‌های بخش بک لایت در دو مدار سری با هم موازی شده‌اند که باعث می‌شود در صورت ایجاد خرابی در یکی از بخش‌ها یک نیمه از تصویر تاریک شود. به بیان ساده‌تر لامپ‌های بک لایت به دو نیمه بالا و پایین تقسیم می‌شوند و ممکن است خرابی بک لایت تلویزیون باعث خرابی و خاموشی در یکی از بخش‌ها شود در این حالت تقریبا یک سوم از تصویر تاریک می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تخصصی رایان

خط مشی رایان ارائه خدمات تعمیر تلویزیون ( LED , LCD , Plasma ) ، تعمیر سینمای خانگی ، تعمیر دی وی دی پلیر و به طور کلی مجموعه لوازم صوتی و تصویری با تکیه بر متخصصین مجرب و متعهد و بالاترین کیفیت ممکن است. رایان نام و علامت تجاری ثبت شده این مجموعه و دارای مجوز فعالیت از اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران لوازم صوتی و تصویری استان تهران می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021665*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | دکوراسیون و منزل