اطلاعات تماس
  • 034322*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804113818112350

چرا کتابفروشی‌ها تعطیل می‌شوند؟

مکان کتابفروشی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کد: 139804113818112350

http://bit.ly/2LKYrW4

، (اخبار رسمی): در دنیای تکنولوژی و ماشینی امروز حضور در مکان‌هایی مانند کتابفروشی حس خاصی به انسان می‌دهد اما این روزها کتابفروشی‌‍ها هر روز کمتر و کمتر می‌شوند و یکی از دلیل این اتفاق تلخ اجاره‌ای بودن کتابفروشی‌ها است.

مکان کتابفروشی چه ویژگی های باید داشته باشد؟
کتابفروش - صفر تا صد کتابفروشی

مکان فروشگاه کتاب

محل فروشگاه باید براساس نوع فعالیت انتخاب شود. با توجه به  تخصصی یا عمومی بودن فعالیت باید تصمیم گرفت که آیا در مرکز تجمع کتابفروشی‌ها حضور داشت و یا یک منطقه خاص از شهر که هیچ کتابفروشی وجود ندارد را انتخاب کرد.

برای  انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی فروشگاه کتاب باید بررسی کرد که چه مکان‌هایی از شهر  ازدحام جمعیت دارند و یا در کدام یک از منطقه شهر اکثر کتابفروشی‌ها حضور دارند. هر چه تعداد کتابفروشی‌ها در یک محدوده بیشتر باشد آن منطقه محل و پاتوق کتاب دوستان خواهد شد .

البته اگر افرادی به صورت تخصصی در یک رشته خاص کار می‌کنند جای فروشگاه، زیاد اهمیت ندارد. در این حالت دور بودن از محل سایر کتابفروشی‌ها نیز باز جوابگو است چرا که مشتریان قشر خاصی هستند و بعد از مدتی این کتابفروشی براساس اسم و گرایش شناخته می‌شود.

بهترین کار در کلان شهرهای بزرگ این است که بررسی شود اصولا مراکز آموزشی و دانشگاهی در کدام منطقه هستند تا با توجه به آنها بهترین نقطه در شهر را انتخاب کرد از طرفی باید توجه داشت مکان فروشگاه از واجبات نیست که حساسیت خاصی در انتخاب مکان ان داشت زیرا  تخصصی کار کردن شانس شناخته شدن فروشگاه را حتی در پس کوچه‌ای از شهر هم بالا می‌برد.

اما اگر به صورت عمومی از همه نوع کتابی در فروشگاه وجود دارد باید سعی شود مکانی نزدیک به مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی و فرهنگی و هنری انتخاب شود.

مکان فروشگاه از خود فرد باشد بسیار عالی است حتی اگر در بهترین نقطه از شهر نباشد. اما اکثر کتابفروشی‌ها استیجاری هستند و این معضل باعث شده بعد از مدتی مجبور به جابه جایی شوند و این امر باعث از دست رفتن مشتریان ان فروشگاه می‌شود.

در صورت استیجاری بودن فروشگاه پیشنهاد می‌شود صاحب فروشگاه خوش اخلاق و منصفی پیدا کرد که حداقل به مدت 5 سال با خیال راحت بتوان در محل کسب خود ماند و در این مدت به فکر یک مکان مناسب بود که استجاری نباشد.

در صورتی که فردی تمایل دارد فروشگاه کتاب دسته دوم راه اندازی کند، مکان فروشگاه هیچ اهمیتی ندارد اما باید سعی شود جایی را انتخاب کرد که خیلی راحت قابل دسترس بود. مثلا در کنار یک ساختمان پزشکی معروف، یک محل تفریحی معروف، کنار پایانه مسافربری و جایی که مردم بدون پرسیدن ادرس دقیق  بتوانند محل مورد نظر را پیدا کنند.

چنانچه سرمایه زیادی برای  اجاره و یا خرید مکان مناسب وجود ندارد حتما فضای کوچکی هم که شده بهتر است در محل تجمع کتابفروشی‌ها اجاره کرد و بعد از اضافه شدن سرمایه اقدام به خرید مکانی برای فروشگاه کرد.

مشکل اصلی اکثر کتابفروشی‌های کشور عدم توجه به مکان فروشگاه است. اگر همه کتابفروشی‌ها از همان سال اول تاسیس کتابفروشی در فکر خرید مکان کتابفروشی برای خود بودند اکنون تعطیلی کتابفروشی‌ها به خاطر اجاره‌های سنگین اتفاق نمی‌افتاد.

از طرفی ضرورتی ندارد که حتما محل فروشگاه خریداری شده در بورس کتابفروشی‌ها و مرکز تجمع انها باشد طبیعی است در مرکز تجمع کتابفروشی‌ها و مراکز شهرها قیمت ساختمان و زمین خیلی گران است. 

مکان فروشگاه با توجه به سرمایه اولیه فرق می‌کند اگر سرمایه زیادی داشت می‌توان در بهترین مکان با بهترین تجهیزات کتابفروشی راه اندازی کرد و اگر سرمایه کم باشد در محیط کوچک‌تر و منطقه خاصی و شاید در پاساژها و مراکز تجاری بتوان فروشگاه خود را افتتاح کرد.

در مجموع مکان فروشگاه از اهم واجبات نیست و بستگی به شرایط مالی افراد دارد. فقط یک نکته اساسی که از روز اول کسب و کار کتابفروشی مد نظر باید قرار گیرد این است که سعی شود مکان دائمی خریداری کرد تا بتوان روزی 100سالگی کسب و کار خود را جشن گرفت.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت کتابفروشی ایران به ادرس www.bookstoreiran.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 034322*****
[نمایش اطلاعات]