اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804113818212360

از تاریخچه تا پایتخت بلبرینگ ایران

کد: 139804113818212360

http://bit.ly/2LNhbEm

، تهران , (اخبار رسمی): در تهران خیابانی وجود دارد که می‌توان در فروشگاه ‌ها و مغازه‌های آن هر نوع بلبرینگی را که مورد نیاز است تهیه کرد. از این جهت است که این خیابان را پایتخت بلبرینگ ایران می‌گویند.

پایتختی که با بلبرینگ شناخته شد!
از تاریخچه تا پایتخت بلبرینگ ایران

اختراع بلبرینگ چیزی نیست که بتوان سال مشخصی را برای آن اعلام کرد اما آنچه که امروز، به نام بلبرینگ در صنعت شناخته شده است به هزاران سال قبل بر می‌گردد. در واقع با وجود کشفیات و شواهد تاریخی می‌توان گفت که ساخت بلبرینگ به دوران روم باستان بر می‌گردد، جایی که پیشروان صنعت در آن زمان زندگی کرده‌اند.

هنگامی که در سال 1928 دریاچة نمی (Nemi) خشک شد بر روی یکی از دو کشتی پاروئی که از زمان امپراطور بزرگ روم کالیگولا باقی مانده بود بلبرینگی یافت شد که تکیه گاه‌های آن از چوب ساخته شده بود و دارای ساچمه‌های برنزی بود، که از نظر شکل نیز شبیه بلبرینگ‌های امروزی بوده است. احتمالاً این بلبرینگ در زیر مجسمة بسیار بزرگی برای حمل و یا چرخش آن قرار داده شده بود.

درحدود 15 قرن بعد، یک دانشمند ایتالیایی به نام لئوناردو داوینچی محاسباتی بر روی یاتاقان‌‌های غلطشی انجام داد که بر حسب آن محاسبات، بدست صنعتگران آن دوره، بلبرینگ به صورت ابتدائی ساخته شد و می‌توان گفت که تا حدود اواخر قرن نوزدهم و تا زمان اختراع دوچرخه و چرخ خیاطی، ماشین بخار، ماشین آلات نساجی و غیره اقدامات چندانی در تکمیل و ساخت بلبرینگ ها صورت نگرفته بود.

 بشر مانند بسیاری دیگر از اختراعاتش، بر اساس تجربه خود دریافت که حرکت چرخشی به مراتب ساده‌تر از حرکت لغزشی انجام می‌گیرد لذا اگر در بین وسائلی نظیر چرخ ارابه‌ها و گاری‌ها یا سنگ‌های آسیاب قدیمی از قطعاتی از سنگ یا چوب که به صورت گویچه‌ها ( ساچمه ) در آمده، استفاده شود و مابین قطعاتی که نسبت به هم حرکت دارند، قرار داده شوند، به مراتب می‌توان با صرف انرژی کمتری، بر نیروی اصطکاک موجود مابین قطعات غلبه کرده و باعث جابجایی راحت‌تر اجسام شد.

با گذشت زمان و پشت سر گذاشتن دوره‌های تاریخی و تحولات صنعتی، به تدریج گویچه‌ها به صورت کامل در آمده و با گرفتن حلقه‌های داخلی و بیرونی و قطعاتی نظیر قفسه، شکل بلبرینگ امروزی را به خود گرفتند.

شاید بپرسید اولین صنعت تقاضاکننده بلبرینگ چه بوده است؟ واقعیت این است که در اواخر قرن نوزدهم با گسترش صنعت دوچرخه سازی اولین تقاضا برای یاتاقان‌های بدون اصطکاک بود لذا در همین عرصه کارخانه‌هائی در انگلستان و آلمان شروع به ساختن ساچمه‌های فولادی کردند که تقریباً در همین زمان نیز بلبرینگ به نسبت خیلی کم برای کارهای مهندسی در امریکا ساخته شد. با اینکه دانش بشر در زمینة بلبرینگ‌ها در سطح ابتدائی بود اما نیاز به وجود اجسامی که بتواند خصوصیات مربوطه را داشته باشد و به مقدار بسیار زیادی بر نیروی اصطکاک فائق آید بیشتر احساس می‌شد.

بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر و به ویژه در صنعت حمل و نقل امروز، بیشتر پیشرفت هائی که در زمینة صنایع و مهندسی صنایع در جهان صورت گرفته و یا می‌گیرد بدون وجود برینگ‌ها امکان پذیر نبوده و با پیشرفت روز افزون در صنایع ماشین سازی و خودروسازی روز به روز بر اهمیت وجود بلبرینگ‌ها افزوده می‌شود.

نکته جالب اینکه، در تهران خیابانی هست که می‌توان در فروشگاه‌ها و مغازه‌های آن هر نوع بلبرینگی را که مورد نیاز است تهیه کرد. از این جهت است که این خیابان را پایتخت بلبرینگ ایران می‌گویند. اما نام اصلی این خیابان، خیابان ناظم الاطبا است. میرزا علی اکبر نفیسی ملقب به ناظم الاطبا متولد 1263 ه.ق برابر با 1226 ه.ش در شهر کرمان است.

علاقه مندان به سکب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت شرکت آسه صنعت به آدرس www.aseh-sanat.com که در حوزه صنعت تولید و فروش بلبرینگ و بلبرینگ چرخ جلوی پراید فعال است مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آسه صنعت

ارائه کلیه ملزومات صنعتی بلبرنگ،یاتاقان،رولبرینگ،نیدل برینگ،گریس نسوز،پکینگ،تسمه،کاسه نمد، زنجیر و دنده زنجیر،اورینگ، تراش و ساخت قطعات تفلونی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار