اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804243853512274

خلاصه‌ای از ارتودنسی

کد: 139804243853512274

http://bit.ly/2SvuryN

، تهران , (اخبار رسمی): امروزه به علت بالا رفتن کیفیت زندگی و افزایش ارتباطات، افراد زیادی در صدند در کنار ارتقای سلامت، چهره زیباتری داشته باشند.

خلاصه ای از ارتودنسی
ارتودنسی

بنیادی‌ترین تغییرات در لبخند افراد به‌وسیله ارتودنسی ایجاد می‌شود و طرح درمان ارتودنسی است که چیدمان و روابط دندان‌ها، لب، لثه و روابط فک را به‌صورت دقیق و علمی تعیین می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد مردم در اولین نگاه به چهره، بعد از چشم‌ها به دندان‌ها نگاه می‌کنند بنابراین لبخند زیبا نقش کلیدی در زیبایی صورت دارد و اعمال زیبایی روی دندان‌ها برای ایجاد لبخندی زیباتر مهمترین اثر را در زیباتر کردن چهره خواهند داشت. پیشرفت علم دندانپزشکی روش‌های متعددی برای بهبود زیبایی دندان‌ها معرفی کرده است: سفیدکردن دندان‌ها، ونیر کامپوزیت، لمینیت، جراحی لثه، جراحی فک و … اما بنیادی‌ترین تغییرات در لبخند افراد به وسیله ارتودنسی ایجاد می‌شود و طرح درمان ارتودنسی است که چیدمان و روابط دندان‌ها، لب، لثه و روابط فک را بصورت دقیق و علمی تعیین می‌کند.

ارتودنسی چیست؟

علم دندانپزشکی 10 رشته تخصصی دارد که اولین رشته ارتودنسی است. تاریخچه تخصص ارتودنسی به بیش از صد سال می‌رسد. ارتودنسی (Orthodontics) در لغت به معنی راست کردن دندان است اما این رشته به ردیف کردن دندان‌ها محدود نمی‌شود و روابط دندان‌ها در دو فک، موقعیت دندان‌ها نسبت به بافت‌های نرم صورت و روابط اسکلتی فکین را بررسی و تعریف می‌کند. به بیان ساده اساس علم ارتودنسی حرکت دادن تدریجی دندان‌ها به محل صحیح است که با اعمال دقیق نیروهای سبک (کمتر از 100 گرم) انجام می‌شود. اصلاح رشد فک در کودکان و آماده سازی دندان‌ها برای جراحی فک از پتانسیل‌های این شاخه از علم است.

مزایای درمان ارتودنسی

درمان صحیح توسط متخصص ارتودنسی علاوه بر زیبایی و نظم دندان‌ها باعث ارتقای سلامت دهان و دندان فرد می‌شود؛ دندان‌های مرتب بهتر تمیز شده و بهداشت مناسب‌تری خواهند داشت. درمان ارتودنسی با برقرارکردن روابط نرمال دندا‌ن‌ها و جفت شدن صحیح دندان‌ها به بهتر جویدن غذا کمک می‌کند و منجر به کارکرد صحیح و سلامت سیستم جونده شامل عضلات و مفصل فکی در بلند مدت می‌شود.

محدودیت سنی

بر خلاف تصور عمومی ارتودنسی محدودیت سنی ندارد و همه افراد بزرگسال می‌توانند از لبخند زیباتر و مزایای درمان ارتودنسی بهره‌مند شوند به شرط اینکه دندان‌ها و بافتهای اطراف آنها از جمله لثه و استخوان در سلامت باشند. ارتودنسی بزرگسالان با محدودیت‌هایی همراه است. سرعت حرکت دندان‌ها کمتر است و امکان اصلاح رشد فک وجود ندارد اما به هرحال منافع خود را از لحاظ زیبایی و سلامت خواهد داشت.

اولین مراجعه کودکان به ارتودنتیست

طبق جدیدترین استانداردهای سلامت هر کودک باید در سن شش تا هفت سالگی جهت معاینه اولیه به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. هر چند به جز موارد خاص معمولاً در این سن درمان ارتودنسی انجام نمی‌شود اما آنچه بسیار حائز اهمیت است تشخیص زودهنگام مشکلات دندان و فک است تا در سن مناسب با درمان‌های ساده و زودهنگام ارتودنسی، کودک از درمان‌های پیچیده مانند جراحی فک در بزرگسالی بی‌نیاز شود. در این مرحله ارتودنتیست وضعیت تکامل دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی و فک را بررسی می‌کند.

سن طلایی برای ارتودنسی کودکان

به طور کلی بهترین سن برای ارتودنسی کودکان حدود 12 سالگی است. در این سن دندان‌های دائمی به طور کامل رویش می‌کنند و امکان انجام ارتودنسی ثابت روی کل دندان‌ها فراهم است. در عین حال رشد کودک هنوز ادامه دارد که به روند درمان کمک می‌کند. نکته مهم اینجاست که این قاعده همیشه صحیح نیست و در بعضی موارد نیاز به درمان‌های زودهنگام حتی در سن هفت یا هشت سالگی وجود دارد که قطعاً در این موارد مراجعه در سن 12 سالگی بسیار دیر خواهد بود. به عنوان یک نمونه که زیاد مشاهده می‌شود در دختران با مشکل عقب بودن فک پایین بهترین زمان درمان حدود 9 تا 10 سالگی است و در 12 سالگی مراحل بلوغ سپری شده رشد چندانی باقی نمانده و قاعدتاً اصلاح مطلوب وضعیت فک با ارتودنسی امکان‌پذیر نخواهد بود. نتیجه اینکه اولین مراجعه به ارتودنتیست در 12 سالگی به هیچ وجه اقدام صحیحی نیست و باید در مراجعه زودهنگام در شش تا هفت سالگی و معاینات سالیانه بعدی بهترین زمان درمان برای کودک تعیین شود.

طول مدت درمان

مدت درمان ارتودنسی ثابت به طور متوسط یک‌سال و نیم تا دو سال است اما بسته به شرایط دندان‌ها و طرح درمان می‌تواند بسیار متغیر باشد. در بعضی موارد درمان در کمتر از یک‌سال و حتی شش ماه تمام می‌شود در حالی که در مواردی درمان بیش از سه سال به طول می‌انجامد. در بعضی کودکان درمان دو مرحله‌ای لازم است که اغلب شامل یک مرحله ارتودنسی متحرک و بعد ارتودنسی ثابت است. بین این دو مرحله ممکن است یک فاصله زمانی برای رویش دندان‌های دائمی نیاز باشد. به طور کلی درمان با دستگاه متحرک از ثابت کوتاه‌تر است. فاصله جلسات درمان در اغلب جلسات حدود یک ماه است.

ارتودنسی جایگزین ندارد

به دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی بعضی بزرگسالان به آن راغب نیستند و در پی برطرف کردن سریع و کوتاه مدت نامرتبی دندان‌های خود هستند. این افراد به درمان‌های ترمیمی زیبایی مانند کامپوزیت ونیر یا لمینیت گرایش دارند اما اطلاع ندارند که از لحاظ اصول علمی این درمان‌ها برای اصلاح نامرتبی دندان‌ها قابل تجویز نیستند و کاربرد آنها اصلاح شکل نامناسب، شکستگی، بدرنگی و سایر مشکلات ساختاری در تاج دندان است. بدیهی است که درمان مناسب برای کج بودن دندان‌ها فقط ارتودنسی است و در درازمدت تأمین کننده سلامت و زیبایی پایدار برای لبخند فرد خواهد بود. تجربه نشان می‌دهد حل مشکل نامرتب بودن دندان‌ها با تراشیدن دندان‌ها و اضافه کردن به آن می‌تواند سلامت دندان‌ها را به مخاطره بیاندازد و زیبایی مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی دوام طولانی نخواهد داشت و آنچه به دندان اضافه می‌شود ممکن است بعد از چند سال نیاز به تعویض یا بازسازی داشته باشد.

مشاوره با ارتودنتیست قبل از درمان‌های دندانپزشکی

توصیه می‌شود قبل از انجام درمان‌های دندانپزشکی با متخصص ارتودنسی مشورت شود. چون ممکن است مشکل ارتودنسی وجود داشته باشد که طرح درمان دندانپزشکی را تحت تأثیر قرار دهد. یک مورد شایع این است که در مواردی برای ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان وجود دارد و ممکن است یک دندان خراب در طرح درمان ارتودنسی کشیده شود و نیازی به درست کردن آن نباشد یا فضای دندانی که قبلا کشیده شده ممکن است با ارتودنسی بسته شود و نیاز به جایگزینی دندان با ایمپلنت نباشد. قاعده دیگر اینکه پروتز (دندان مصنوعی) ثابت از جمله روکش یا ایمپلنت باید بعد از ارتودنسی انجام شود چرا که حین درمان ارتودنسی دندان‌ها جابجا شده و موقعیت دندان‌ها تغییر می‌کند. نتیجه اینکه طرح درمان دندانپزشکی باید بر اساس طرح درمان ارتودنسی پایه‌ریزی شود.

دکتر متخصص ارتودنسی کیست؟

دکتر ارتودنسی یا متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که به تشخیص و درمان ناهنجاری‌های دندان و فک می‌پردازد. ارتودنتیست فردی است که بعد از حدود 6 سال تحصیل در رشته دندانپزشکی و کسب درجه دکترا در دوره تخصص ارتودنسی به مدت سه الی چهار سال شرکت کرده و دانش و مهارت لازم جهت تشخیص و درمان ناهنجاری‌های دندان و فک را کسب کرده است. بنابراین متخصص ارتودنسی دندانپزشک هم محسوب می‌شود، اصطلاحاً جراح – دندانپزشک پس در انتخاب درمانگر حتما به عنوان «متخصص» دقت داشت.

جهت اطلاع از تعرفه ارتودنسی سال 98 در مطب دکتر مهریزی دکتر متخصص ارتودنسی تهران به لینک مراجعه نمایید:

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر احسان ابوئی مهریزی

متخصص ارتودنسی در تهران

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی