اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805213948112795

هر آنچه که باید درباره تکنولوژی رایانش ابری بدانید

کد: 139805213948112795

http://bit.ly/2Kxdu4X

، تهران , (اخبار رسمی): این روزها تکنولوژی با سرعت بیشتری به سمت رایانش ابری (Cloud Computing) در حال حرکت است. حرکت از روش‌های سنتی به سمت این تکنولوژی طی سال‌های گذشته به طور پیوسته در حال انجام شدن است و احتمالا در آینده شاهد امکانات بیشتری در حوزه تعامل با ابر، از هر نقطه با استفاده از تلفن‌های همراه می‌توان بود.

هر آنچه که باید درباره تکنولوژی رایانش ابری بدانید
رایانش ابری

رایانش ابری به چه معناست؟

به طور کلی رایانش ابری به معنای برون سپاری کردن نرم افزار، فضای ذخیره سازی و پردازش داده‌ها است .به عبارت ساده‌تر کاربران با استفاده از منابعی خارج از کامپیوتر شخصی خود می‌توانند به موارد فوق دسترسی داشته باشند و برای این کار فقط به یک دستگاه با قابلیت اتصال به اینترنت نیاز دارند!

در رایانش ابری، اطلاعات و برنامه‌ها ، به جای سخت افزار کامپیوتر کاربران در دیتاسنترهایی با امنیت بالا ذخیره می‌شوند و از طریق آنها قابل دسترس هستند. این امر، به صرفه‌جویی در قدرت پردازشی، راحت‌تر شدن تعامل کاربران و به اشتراک گذاری اطلاعات منجر خواهد شد و از طرفی دیگر این امکان را به کاربران می‌دهد تا با امنیت بالا، از هر مکانی با استفاده از تلفن همراه‌شان بتوانند به فضای ابر خود دسترسی داشته باشند.

رایانش ابری یک راه بسیار کارآمد برای استفاده حداکثری از منابع کامپیوتری است. با استفاده از این تکنولوژی، نرم افزار و محیط های نرم افزاری بر مبنای پرداخت حق اشتراک قابل دسترس خواهند بود. کاربران به جای هزینه کردن برای خرید لایسنس نرم افزار هزینه‌ای به صورت ماهانه یا حتی روزانه پرداخت می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند. نرم افزارها توسط سرویس دهنده‌ها نگهداری می‌شود و به روز رسانی‌های لازم هم روی آن انجام خواهد شد تا از نظر امنیتی و بازدهی وضعیت مطلوبی داشته باشند.

چرا رایانش ابری بهترین راه است؟

رایانش ابری دردسرهایی که ذخیره سازی داده‌ها توسط کاربران ایجاد می‌کند را از بین می‌برد. با استفاده از این تکنولوژی نگهداری و مدیریت نرم افزارها و سخت افزارها به عهده کاربران نیست و فراهم کنندگان سرویس ابر این کار را انجام می‌دهند. زیر ساخت‌های به اشتراک گذاشته شده در ابر کاملا شبیه به یک ابزار عمل می‌کند: تنها برای چیزی که به آن احتیاج است هزینه پرداخت می‌شود، علاوه بر این به روز رسانی‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و کم و زیاد کردن سرویس‌ هم به سادگی امکان پذیر است.

نرم افزارهای مبتنی بر ابر می‌توانند به صورت هفتگی یا روزانه در اختیار کاربران قرار بگیرند و از این نظر در هزینه‌های کاربران صرفه جویی‌های چشمگیری اتفاق می‌افتد. برای استفاده کردن از این نرم افزارها فقط لازم است مرورگر خود را باز کرد، وارد فضای ابر خود شد، نرم افزار را سفارشی سازی کرد و با آن کار کرد.

علاوه بر این کاربران بسیاری می‌توانند همزمان و از مکان‌های مختلف به نرم افزارها یا فایل‌های به اشتراک گذاشته شده، دسترسی داشته باشند.

مزایای رایانش ابری

قابل دسترس از هر مکانی:

داده‌ها و برنامه‌ها، متکی به دستگاه خاصی نیستند و از هر مکانی قابل دسترس هستند. این امر همکاری بلادرنگ (real-time) بین تیم‌هایی که از راه دور باهم در ارتباط هستند را فراهم می‌کند.

قابل انعطاف و مقایس پذیر:

اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابر قابلیت سفارشی سازی بی نهایت دارند. به سادگی می‌توان توان، فضای ذخیره سازی، و پهنای باند را بر اساس نیاز کاربران تغییر داد.

به صرفه از نظر هزینه:

با استفاده از cloud، شرکت‌ها فقط برای چیزی که از آن استفاده دارند هزینه پرداخت می‌کنند. در این حالت هیچ سخت افزاری فضای شرکت را اشغال نمی‌کند و علاوه بر این نیاز به صرف انرژی 24 ساعته هم ندارد.

به روز رسانی بدون دردسر:

نرم افزارهای مبتنی بر وب دائما آپدیت می‌شوند. ارائه دهنده سرویس ابر نگهداری، بک آپ گیری و رفع ایرادات آن را نیز به عهده دارد.

سریع:

سرویس‌ها بر مبنای تقاضای کاربران از طریق یک شبکه عمومی از دیتاسنترهای ایمن به آنها تحویل می‌شود. این دیتا سنترها مدام به روز رسانی می‌شوند تا از نظر کارایی و بهره‌وری در بهترین حالت ممکن باشند.

ایمن:

اطلاعات در برابر حوادث طبیعی، یا مشکلات سخت افزاری که در یک مکان رخ می‌دهند آسیب پذیر نیست. پروتکل‌های امنیتی و زیرساخت‌های ابر به صورت دائم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند تا در مقابله با تهدیدهای احتمالی جدید به روز باشند.

کسب و کارها نرم افزارهای مختلفی با اهداف متفاوت را روی فضای ذخیره سازی ابری اجرا می‌کنند. نرم افزارهایی مثل CRM، منابع انسانی، حساب داری و ... .

انواع رایانش ابری:

نه تنها همه فضاهای ابری شبیه به یکدیگر نیستند، بلکه هر نوع از رایانش ابری نیز برای همه کاربران مناسب نیست. انواع، مدل‌ها و سرویس‌های متفاوتی در حوزه رایانش ابری ارائه می‌شود تا به کاربران کمک کند بر اساس نیازهایشان مناسب‌ترین و بهترین راه حل را انتخاب کنند.

در ابتدا باید نوع فضای ابری که سرویس cloud روی آن پیاده سازی خواهد شد را انتخاب کرد. به طور کلی سه روش برای پیاده سازی و استقرار سرویس‌های ابری وجود دارد، ابر خصوصی، ابر عمومی و ابر ترکیبی که در ادامه به معرفی هر کدام پراخته خواهد شد.

ابر عمومی (Public Cloud)

ابرهای عمومی توسط شرکت های سرویس دهنده ابر نگهداری و مدیریت می‌شوند. این شرکت‌ها منابع رایانه‌ای ، مثل سرور یا فضای ذخیره‌سازی را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. Microsoft Azure مثالی از ابر عمومی است.

در ابر عمومی، تمام سخت افزار، نرم افزار و زیر ساخت‌های پشتیبانی توسط سرویس دهندگان ابر مدیریت می‌شود و می‌توان از طریق مرورگر خود به حساب کاربری دسترسی داشت و از سرویس‌ها استفاده کرد.

ابر خصوصی (Private Cloud)

ابر خصوصی به منابع رایانش ابری گفته می‌شود که به صورت انحصاری توسط یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ابر می‌تواند در دیتاسنترهای خود آن شرکت قرار داشته باشد ، برخی از شرکت‌ها هم از سرویس دهندگان خارجی برای میزبانی ابر خود استفاده می‌کنند. در ابر خصوصی سرویس‌ها و زیرساخت‌‌ها در یک شبکه خصوصی نگهداری می‌شوند.

ابر ترکیبی (Hybrid Cloud)

ابر ترکیبی تلفیقی از ابرهای خصوصی و عمومی است، با استفاده از تکنولوژی این دو نوع را با هم در می‌آمیزد و این امکان را می‌دهد که داده و اپلیکیشن‌ها بین آن‌ها به اشتراک گذاشته شود.

با امکان اشتراک داده و نرم افزار بین ابر عمومی و خصوصی، ابر ترکیبی به کسب و کار انعطاف بیشتری می‌دهد، آپشن‌های بیشتری برای گسترش آن وجود دارد و همچنین کمک می‌کند زیرساخت‌ها و امنیت خود را بهینه سازی کند.

انواع سرویس‌های رایانش ابری

اغلب سرویس‌های رایانش ابری در 4 دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته خواهد شد.

 IaaS  (زیر ساخت به عنوان سرویس)

پایه‌ای‌ترین سرویس رایانش ابری IaaS است. با این سرویس یک زیر ساخت آی تی (سرورها و ماشین‌های مجازی، فضای ذخیره سازی، شبکه‌ها و سیستم‌های عامل) را از یک سرویس دهنده رایانش ابری خریداری می‌کنند.

PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس)

این نوع از رایانش ابری محیطی برای توسعه، تست، تحویل و مدیریت نرم افزارها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از PaaS توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی و بدون نگرانی از تنظیم و مدیریت زیر ساخت‌ها، سرورها، فضاهای ذخیره سازی و پایگاه‌های داده به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل یا وب خود بپردازند.

رایانش بدون سرور (serverless computing)

با همپوشانی با PaaS، این سرویس از رایانش ابری  روی توسعه قابلیت‌های برنامه‌ها بدون صرف زمان روی مدیریت سرورها زیرساخت‌های مورد نیاز برای انجام آن تمرکز دارد. سرویس دهنده ابر، نصب، مدیریت ظرفیت‌ها و همچنین مدیریت سرورها را انجام می‌دهد.

SaaS ( نرم افزار به عنوان سرویس)

سرویس SaaS روشی است برای در اختیار گذاشتن نرم افزارها از طریق اینترنت، با پراخت حق اشتراک. با استفاده از این روش سرویس دهنده، نرم افزارها را نصب و مدیریت می‌کند و کاربران از طریق مرورگرهای خود به نرم افزار وصل می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

در این نوشته به معرفی رایانش ابری ، فواید استفاده از آن ، انواع و سرویس‌های مختلفی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد پرداخته شد. با ابر، سازمان‌ها به بهره‌وری بهتر خواهند رسند و صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های آن‌ها خواهد داشت. این تمام ماجرا نیست، و پیشرفت‌های این تکنولوژی قطعا در ادامه شگفتی‌های بیشتری برای کاربران به دنبال خواهد داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه مجازی سازی VIPromise

گروه مجازی سازی VIPromise با تجربه کاری ۹ ساله در حوزه های مجازی سازی و رایانش ابری فعالیت های متعددی را انجام می دهد.این فعالیت ها از طراحی، پیاده سازی، عیب یابی، بهینه سازی، آموزش و پشتیبانی تشکیل می شوند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]