اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805273965712896

سیر تا پیاز پرسشنامه

کد: 139805273965712896

http://bit.ly/31FKPjQ

، تهران , (اخبار رسمی): گاهی اوقات برای جمع آوری داده‌ها نیاز به پرسشنامه است. پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی با مجموعه‌ای از پرسش‌ها است که با هدف جمع آوری و ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تعریف هدف جمع آوری اطلاعات است و بهترین و دقیق‌ترین راه همان پرسشنامه هنجار شده یا پرسشنامه استاندارد است.

سیر تا پیاز پرسشنامه
سیر تا پیاز پرسشنامه

مفهوم پرسشنامه

پرسشنامه در لغت به معنی مجموعه‌ای سوال با هدف ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات که به صورت فیزیکی (کاغذی) و یا الکترونیکی در اختیار پاسخ دهندگان قرار داده می‌شود. تعاریف مختلفی از پرسشنامه در زیر ارائه شده است:

در فرهنگ معین: یک یا چند برگه شامل سوالاتی راجع به هویت و افراد خانواده و همانند آن که معمولاً در ادارات و مؤسسات به اشخاص می‌دهند تا پر کنند.

یک یا چند برگه شامل سوالاتی راجع به هویت و افراد خانواده و همانند آن که معمولاً در ادارات و مؤسسات به اشخاص می‌دهند تا پر کنند.

در فرهنگ دهخدا پرسشنامه را ورقی که بر آن چند پرسش نوشته‌اند و به داوطلب کاری دهند تا پاسخ‌ها بر آن نویسد.

بعضی منابع، مکتوب بودن را در تعریف پرسشنامه قید کرده‌اند (شاید در دوران دیجیتال، این قید چندان قابل پذیرش نباشد) برخی منابع دیگر، پرسشنامه را ابزاری برای گردآوری اطلاعات از پاسخ دهنده‌ی مطلع تعریف کرده‌اند.

در برخی از تعاریف پرسشنامه، تاکید شده که موضوع سوالات در مورد دیدگاه‌ها و نگرش‌ و ترجیحات مخاطب است. برخی تعاریف دیگر، دانش و نگرش و عملکرد را به عنوان حوزه‌های اصلی مورد سنجش در پرسشنامه‌ها مطرح می‌کنند.

در تعریف ساده می‌توان گفت که پرسشنامه یک ابزار تحقیقاتی با مجموعه‌ای از پرسش‌ها است که با هدف جمع آوری و ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پرسشنامه‌ها کدام است؟

پرسشنامه‌ها از نظر ماهوی، به سه دسته کلی طبقه بندی می‌شود و در این قسمت، آنها معرفی و تشریح می‌شود:

پرسشنامه‌هایی که برای شناخت علایق یا Preferences به کار می‌روند (مثلا قرار است بررسی شود که مردم به کدام جناح سیاسی علاقه دارند)؛

پرسشنامه‌هایی که می‌کوشند نوع رفتار، عملکرد یا Behaviors را شناسایی کنند (به عنوان مثال اگر قرار است عادات غذایی کودکان مقطع ابتدایی را بررسی شود)؛

پرسشنامه‌هایی که به حقایق یا Facts می‌پردازند (این پرسشنامه‌ها باید بسیار دقیق گزینش شوند و عاری از هرگونه جهت‌گیری شخصی تهیه شوند، زیرا مثلا وقتی قرار است میزان حقوق مردان و زنان را با هم بررسی کنند، دیگر نظر و عقیده مهم نیست و تنها حقیقت را مطلوب است).

پرسشنامه استاندارد چیست؟

پرسشنامه‌های استاندارد ابزارهایی دقیق جهت جمع‌آوری اطلاعات هستند. این پرسشنامه‌ها می‌توانند شامل چندین پرسش شود. پرسشنامه استاندارد قبلا طراحی شده‌اند و به دفعات زیادی مورد آزمون و خطا قرار گرفته‌اند . گاهی اوقات با فروش فایل پرسشنامه نیز می‌توان کارهای آماری را تسریع کرد.

یک پرسشنامه هنجار شده حاصل مطالعه و کاربرد پرسشنامه‌های متعددی است که برای اهداف و متغیرهای مختلف طراحی شده است و محققان از بین آنها به پرسشنامه‌ای روا، پایا و دقیق که بر روی جوامع مختلف اجرا شده و نهایتا منجر به نتیجه‌ای قابل استناد شده است، دست یافته‌اند.

انواع پرسشنامه استاندارد از لحاظ اجرا عبارتند از:

– پرسشنامه به طریق رو در رو

– پرسشنامه تلفنی

– پرسشنامه پستی

– پرسشنامه رایانه‌ای

– پرسشنامه پست الکترونیکی

– پرسشنامه اینتنرنتی یا صفحات وب

پرسشنامه تلفنی:

در مصاحبه‌های تلفنی یک پرسشنامه توسط مصاحبه‌گر به نمونه‌ای از پاسخگویان توسط تلفن ارائه می‌شود چه پاسخگویان در منزل باشند و چه در محل کار.

مزایای این نوع مصاحبه:

  • این روش جمع آوری داده‌ها سریع و ارزان است.
  • مصاحبه گران مجبور نیستند به ساعت‌های طولانی مسافرت کنند.
  • سلامت جسمانی مصاحبه‌گران به مخاطره نمی‌افتد.
  • اطلاعات حساس و مهمی از آزمودنی‌ها پرسیده می‌شود.

معایب این نوع مصاحبه:

  • بسیاری از افراد تلفن ندارند یا شماره آنها در فهرست شماره تلفن‌ها نیست.
  • مقدار پاسخ‌ها بسیار کمتر از مصاحبه‌های رو در رو است.
  • مصاحبه‌گر نمی‌تواند از پاسخ‌های غیر شفاهی و غیر کلامی را مشاهده کند.

از کجا می‌توان پرسشنامه استاندارد تهیه کرد؟

وبسایت‌های زیادی در زمینه تهیه و فروش و دانلود پرسشنامه فعالیت دارند که تمام استانداردهای موجود را با کیفیت‌ترین و جامع‌ترین محصولات در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند. پرسش سنج یکی از سایت‌های مرتبط است که حفظ اطلاعات شخصی و همچنین امنیت در پرداخت را وظیفه خود می‌داند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با پرسش سنج می‌توانند به سایت این مجموعه به آدرس porseshsanj.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پرسش سنج

فروشگاه پرسش سنج در سال 1398 طراحی و ساخته شد و با هدف بهبود کیفی در آزمون های آماری که با روش تحقیق میدانی، و با در اختیار قرار دادن پرسشنامه های استاندارد برای محققین و دانشجویان پا به این عرصه نهاد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]