اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808084176412896

تفاوت بازاریابی و فروش

کد: 139808084176412896

http://bit.ly/2WGE9AG

، تهران , (اخبار رسمی): بازاریابی و فروش دو مقوله کاملا مجزا از هم هستند و اکثرا این دو مفهوم را مشترک تعریف می‌کنند. در این مقاله ابتدا تعریفی از هر دو بازگو می‌شود سپس در بخش پایانی تفاوت این دو مقوله بررسی می‌شود.

بازاریابی و فروش
تفاوت بازاریابی و فروش

دو کلمه بازاریابی و فروش از جمله کلماتی است که بیشتر افراد درگیر در کسب و کار با آن سروکار دارند و به دنبال یادگیری اصول آن هستند. در این مقاله سعی شده است که به صورت ساده این موضوع تشریح شود.

فروش چیست؟

بزرگان حوزه بازاریابی و فروش این کلمه را به انواع مختلف تعریف کرده‌اند. بریان تریسی، نویسنده کتابهایی پیرامون موضوعات رهبری، فروش، مدیریت و استراتژی کسب و کار، فروش را انتهای‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله و شروع یک رابطه بلند مدت با مشتری تعریف می‌کند.

تام هاکینز، از استادان آموزش فن فروشندگی، فروشندگی را حرفه‌ای پیچیده و سخت دانسته و موفقیت در این زمینه را در گرو برخورداری از مهارت‌های فنی و تخصصی، ارتباطی و تعاملی با انسان‌ها می‌داند.

فیلیپ کاتلر، از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان نیز می‌گوید مصرف کنندگان در صورتی که به حال خود رها شوند به طور معمول محصولات یک مؤسسه را به حد کافی نخواهند خرید. بنابراین، این وظیفه فروشنده است که با استفاده از تکنیک‌های نوین بازاریابی محصول خود را به بهترین وجه بفروشد.

اهمیت فروش

هر کسب‌وکاری، بدون فروش، از بین می‌رود؛ اما جذب مشتریان صرفا به دلیل داشتن سال‌ها تجربه، مدارک عالی، یا حتی بهترین محصول رخ نمی‌دهد. فروش به گفته‌ افراد مجرب در این زمینه، هنر و علمی است که مستلزم مهارت در هر دو رشته است. مدیران فروش به فروشندگان خود در زمینه‌ پرس‌وجو، گوش دادن و بستن قرارداد آموزش می‌دهند. فروش زمانی رسما به انجام می‌رسد که یا قرارداد پرداخت برای کالاها و خدمات به امضا برسد و یا در عوض کالاها و خدمات، پول پرداخت شود. این کار را می‌توان از طریق جلسات رو در رو، تلفن یا اینترنت و توسط شخص ثالثی مانند دلال معاملات املاکی انجام داد.

فروش و مدیریت روابط مشتری

حفظ روابط با مشتریان، یکی از اصول بازاریابی و فروش است. مدیران زیرک می‌دانند که به انجام رساندن فروش، به معنای اتمام تجربه‌ خرید برای مشتری نیست. دانستن اینکه کجا، چگونه و چه زمانی مشتریان به خرید می‌پردازند، برای سلامت بلندمدت شرکت مهم است. ارتباط با مشتری پلی را بین فروش و مشتری متصل می‌کند پس باید در حفظ و راضی نگه داشتن مشتری تلاش فراوانی کرد.

مفهوم بازاریابی

بازاریابی به زبان ساده استخراج ارزش‌ها و ویژگی‌های شاخص محصولات و خدمات و معرفی این ویژگی‌ها به مشتری است. برخلاف تصور عام بازاریابی فقط یافتن مشتری مناسب برای یک محصول یا خدمات نیست. بلکه مهم‌ترین بخش آن مهارت پیدا کردن ویژگی‌های مثبت محصول یا خدمات و معرفی کردن آن است. در حقیقت اگر نتوان در بازار پررقابت امروز برای محصولی که فروخته می‌شود یا خدماتی که ارائه می‌شود ویژگی و شاخص‌های مثبتی پیدا کرد، احتمالاً نمی‌توان به‌ خوبی بازاریابی کرده و آن را به‌راحتی فروخت.

ابعاد بازاریابی:

ابعاد بازاریابی شامل ۹ قسمت است:

بازارگرایی. توجه، تمایل و گرایش به مشتری و بازار

بازارشناسی. تحقیقات بازاریابی و بررسی بازارها

بازاریابی. یافتن بازار هدف و بخش بندی بازارها

بازارسازی. ایجاد و افزایش سهم بازار، ساختن تصویر مناسب، یافتن جای دلخواه در بازار

بازارگرمی. آمادگی برای رقابت، حضور در صحنه بازارها و نمایشگاه‌ها، انجام تبلیغات و ترفیعات و تشویقات

بازارگردی. ویترین‌گردی جهانی، حضور در صحنه مبادلات و بازارها، اطلاعات و ارتباطات بازار

بازارسنجی. مقایسه و ارزیابی گذشته و حال، خود و دیگران برای ترسیم آینده

بازارگردانی. اداره کردن بازار از طریق مدیریت بازار

5 تفاوت بازاریابی و فروش

تفاوت‌های بازاریابی و فروش را به صورت خلاصه در 5 عنوان تشریح می‌شود

بازاریابی

۱. یک به همه است.

۲. به افراد زیادی محتوا (درباره محصول، شرکت و …) ارائه می‌دهد.

۳. به دنبال اعتبار و ارزش برای برند است.

۴. باید از خط مشی شرکت به عنوان هسته مرکزی استفاده کند و محتوای خود را برای بازار هدف جذاب و تازه نگه دارد.

۵. داده‌های حجیم را تجزیه و تحلیل می‌کند و نتایج میانگین را نشان می‌دهد نه جزییات.

فروش

۱. یک به یک است.

۲. جایی است که کسب و کار برای مشتری رنگ واقعیت پیدا می‌کند.

۳. هدایت‌کننده روابط است و آن را توسعه می‌دهد.

۴. به دنبال فرد است.

۵. با ابهامات و جزییات هر فرد سر و کار دارد و نمی‌تواند میانگین باشد.

چیزی که فروش و بازاریابی باید با هم در آن مشترک باشند، محتوا و خط مشی کسب و کار است. ۱۰۰ هزار نفر یا یک نفر فرقی ندارد، خط مشی یک کسب و کار باید ثابت باشد و به هر فرد که با وضعیت و چشم‌انداز آینده آن‌ها مطابقت دارد با روش خاص و معقول کمک کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پرسش سنج

فروشگاه پرسش سنج در سال 1398 طراحی و ساخته شد و با هدف بهبود کیفی در آزمون های آماری که با روش تحقیق میدانی، و با در اختیار قرار دادن پرسشنامه های استاندارد برای محققین و دانشجویان پا به این عرصه نهاد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی