اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808014157512896

مدیریت زنجیره تامین چیست؟

کد: 139808014157512896

http://bit.ly/2qZkznD

، تهران , (اخبار رسمی): زنجیره تامین در یک‏ تعریف ساده، شامل تمام فعالیت‌های مورد نیاز برای‏ ارائه یک محصول به مشتری نهایی بوده و مدیریت زنجیره تامین در واقع، مدیریت این‏ فعالیت‌ها در زنجیره تامین است.

مدیریت زنجیره تامین چیست؟
مدیریت زنجیره تامین چیست؟

سه فرآیند عمده و اصلی است که عبارتند از «مدیریت‏ اطلاعات»، «مدیریت لجستیک» و«مدیریت‏ روابط» که در آن مدیریت روابط نقش مهم و موثری را در کل مدیریت زنجیره تامین و همچنین بهبود عملکرد آن بازی می‏‌کند و اساسا فاکتور «رابطه» عامل قوی و موثری در شکست‌ها و موفقیت‌های تجاری قبلی شرکا تا به امروزر بوده است، به طوری که قرن بیست و یکم را «عصر اتحادها» نامیده‌‏اند.

تعاریف مدیریت زنجیره تامین

مجموعه‌ای از روش‌های مورد استفاده برای یکپارچگی موثر و کارای تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشندگان به گونه‌ای که به منظور حداقل کردن هزینه‌های سیستم و تحقق نیاز‌های خدمات، کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع شوند.

مدیریت زنجیره تامین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان‌یابی و حمل و نقل بین شرکت‌کنندگان در یک زنجیره تامین است برای دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار.

مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management) شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرایندها است که باید به موقع و به شکل کارآمد (صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش هزینه و …) انجام شوند. در غیر این صورت محصول هنگام نیاز مصرف‌کنندگانی مثل شما آماده نخواهد بود.

دیدگاه‌ها در مورد مدیریت زنجیره تامین

به طور کلی زنجیره‌تامین SCM، زنجیره‌اى است که همه فعالیت‌هاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایی به مصرف‌کننده را شامل می‌شود. در ارتباط با جریان کالا دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز حضور دارد.

محققان و نویسندگان مختلف، نگرش‌ها و تعاریف متفاوتی را از زنجیره تامین ارایه کرده‌اند. برخی زنجیره تامین را در روابط میان خریدار و فروشنده محدود کرده‌اند، که چنین نگرشی تنها بر عملیات خرید رده اول در یک سازمان تمرکز دارد. گروه دیگرى به زنجیره تامین دید وسیع‌ترى داده و آن را شامل تمام سرچشمه‌های تامین براى سازمان می دانند. با این تعریف، زنجیره تامین شامل تمام تامین‌کنندگان رده اول، دوم، سوم … خواهد بود. چنین نگرشی به زنجیره تامین، تنها به تحلیل شبکه تامین خواهد پرداخت. دید سوم، نگرش زنجیره ارزش (پورتر) است که در آن زنجیره تامین شامل تمام فعالیت‌هاى مورد نیاز براى ارایه یک محصول یا خدمت به مشترى نهایی است. با نگرش یاد شده به زنجیره تامین، توابع ساخت و توزیع به عنوان بخشى از جریان کالا و خدمات به زنجیره اضافه مى‌شود. تدارک ، تولید و توزیع است.

بخش‌های اصلی مدیریت زنجیره تامین

برنامه‌ریزی

این بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین است. مدیریت منابعی که جهت برآوردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس استفاده می‌شوند. نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک است. بخش عمده برنامه‌ریزی، پیاده سازی مجموعه مقیاس‌هایی است برای نظارت بر زنجیره تامین به طوری که، بهینه و مقرون به صرفه بوده، کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تامین کند.

منابع

تامین‌کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات را در اختیار قرار می‌دهند را باید انتخاب کرد. روندهای قیمت گذاری، تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص کرده، مجموعه‌ای از مقیاس‌های نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورد. سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات، بازبینی وانتقال محصولات و خدمات را به خط تولید خود به علاوه نحوه اختیار دادن پرداخت به تامین کننده را مشخص کرد.

تولید

باید فعالیت‌های لازم جهت تولید کنترل کیفی، بسته بندی و آماده سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه‌ریزی کرد. سطح کیفیت، خروجی تولید و بهره برداری کارگران و کارمندان را اندازه‌گیری کرد.

ارسال

این بخش اکثرا تدارکات نامیده می‌شود در این بخش باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کرد، باید شبکه‌ای از انبارهای کالا آماده کرد و روش‌های حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کرد.

ارجاع

 بخش اشکالات زنجیره تامین شبکه‌ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پرسش سنج

فروشگاه پرسش سنج در سال 1398 طراحی و ساخته شد و با هدف بهبود کیفی در آزمون های آماری که با روش تحقیق میدانی، و با در اختیار قرار دادن پرسشنامه های استاندارد برای محققین و دانشجویان پا به این عرصه نهاد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی