اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806234037011722

همه چیز رو راجع به بیوفیدبک بدون!

بیوفیدبک چیست؟ معرفی انواع بیوفیدبک، هزینه‌ها و عوارض بیوفیدبک تراپی

کد: 139806234037011722

http://bit.ly/32L7lbx

، تهران , (اخبار رسمی): بیوفیدبک به عنوان روشی تعریف می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد فعالیت فیزیولوژی به منظور بهبود دادن سلامت یا عملکرد خود را تغییر دهند. با بکارگیری ابزار دقیق اندازه‌گیری، اطلاعات مربوط به عملکرد بدن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. هزینه‌های بیوفیدبک می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

بیوفیدبک چیست؟  | همه چیز را راجع به بیوفیدبک بدانید!
بیوفیدبک چیست؟ | معرفی انواع بیوفیدبک و بیوفیدبک تراپی و تاثیر آن

بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک چیست؟ بیوفیدبک یک تکنیک سایکوفیزیولوژیک که شامل استفاده از بازخوردهای دیداری و شنیداری برای بدست آوردن کنترل روی عملکردهای غیر ارادی بدن است.

این موضوع ممکن است شامل تحت کنترل داشتن مواردی مانند ضربان قلب، فشار عضلانی، جریان خون، احساس درد و فشارخون، باشد. این روند شامل اتصال به یک دستگاه با سنسورهایی است که از جنبه‌های خاصِ بدن افراد بازخورد می‌دهد.

انواع بیوفیدبک

انواع مختلفی از بیوفیدبک وجود دارد. رویکرد خاصی که به کار برده می‌شود ممکن است به هدفی که مد نظر است و آنچه روان‌پزشک یا روان‌شناس پیشنهاد می‌دهد، بستگی داشته باشد.

برخی از این گزینه‌های موجود عبارتند از:

نفس کشیدن: بیوفیدبک تنفسی شامل استفاده از نوار سنسور دار در اطراف سینه و شکم برای نظارت بر الگو و میزان تنفس، است. با تمرین کردن، افراد می‌توانند داشتن کنترل بیشتر بر میزان تنفس خود را یاد بگیرند که در شرایط مختلف به آنها کمک می‌کند.

ضربان قلب: این نوع به عنوان بیوفیدبک تغییرپذیری ضربان قلب یا HRV شناخته می‌شود و شواهدی موجود است که ممکن است برای تعدادی از اختلالات مختلف از جمله آسم و افسردگی مفید باشد.

برای بیمارانی که از این نوع بیوفیدبک استفاده می‌کنند دستگاه متصل به سنسور در گوش‌ها یا انگشتان و یا روی مچ دست، قفسه سینه یا تنه‌ قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها ضربان قلب و همچنین تغییرات آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

سنسور ثبت تعریق پوست (GSR): این نوع از بیوفیدبک شامل اندازه‌گیری میزان تعرق روی سطح پوست است. ثبت تعریق پوست که به عنوان هدایت پوست (SC) نیز شناخته می‌شود، یک نشانگر کاربردی برای تشخیص سطح تحریک احساسات است.

گذشته از عملکرد واضح ترمو رگولشن (تنظیم حرارت بدن) برای تعریق، تحریک احساسی نیز به آسانی موجب تعریق می‌شود. هر چه افراد بیشتر تحریک شوند، هدایت پوستی آنها قوی‌تر خواهد بود.

فشار خون: این نوع بیوفیدبک شامل پوشیدن دستگاهی که فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند، است. این دستگاه اطلاعاتی در رابطه با فشارخون بیمار ارائه می‌دهد و غالبا تکنیک‌های آرام‌بخشی که استفاده می‌کند شامل نشانه‌های بصری، تمرین‌های تنفسی و موسیقی است.

درحالی‌ که چنین دستگاه‌هایی محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند، یک مطالعه با بررسی دوباره هشت آزمایش قبلی شواهد قانع‌کننده‌ای برای اینکه این نوع بیوفیدبک تأثیر طولانی مدت بر فشار خون داشته باشد، نیافته است.

حرارت پوست: در این حالت از بیوفیدبک بیماران از سنسورهایی استفاده می‌کنند که جریان خون به پوست را تشخیص می‌دهد. از آنجا که افراد معمولا در مواقع استرس افت دمای بدن را تجربه می‌کنند، چنین دستگاه‌هایی می‌تواند بدون داشتن حس استرس، بهترین تشخیص را داشته باشد.

امواج مغزی: این نوع بیوفیدبک که معمولا با نوروفیدبک (بازخورد عصبی) شناخته شده است، شامل استفاده از الکتروانسفالوگراف (نوار مغزی) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز است. الکترودهای یک دستگاه EEG به پوست سر متصل می‌شوند.

نوروفیدبک به عنوان درمان غیرتهاجمی برای اختلال بیش‌فعالی، درد، اعتیاد، اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فشار عضلانی: در این نوع بیوفیدبک، سنسورها در نقاط مختلف روی بدن قرار می‌گیرند و به دستگاه الکترومایوگرافی (ثبت سیگنال عضلات) متصل می‌شود. این دستگاه تنش‌های عضلانی که در طی زمان تغییر می‌کند را با مشاهده فعالیت‌های الکتریکی تشخیص می‌دهد.

بیوفیدبک تراپی چه زمانی انجام می‌شود؟

از بیوفیدبک برای طیف وسیعی از برنامه‌ها استفاده می‌شود. از جمله:

  • درمان سردردهای تنشی، میگرن‌ها و سایر دردها
  • کنترل فشارخون بالا یا پایین
  • کاهش اختلالات گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر
  • کمک کردن به بیماران برای کنترل واکنش‌های جسمی در مقابل استرس یا اضطراب
  • بازخورد دستگاه ثبت تحرک عضلات (EED)

بیوفیدبک به طور کلی برای مدیریت استرس و همچنین علائم استرس‌زا برای بیماری‌ها مفید است. به عنوان مثال روان‌پزشکان ممکن است از بیوفیدبک برای کمک به بیماران برای کنترل پاسخ‌گویی به استرس استفاده کنند.

استرس مزمن می‌تواند طیف گسترده‌ای از اثرات منفی از جمله کاهش ایمنی، بیماری قلبی، افسردگی، مشکلات گوارشی و اختلال خواب را همراه داشته باشد. با یادگیری اینکه چگونه می‌توان واکنش‌های ناشی از استرس را مدیریت کرد، می‌توان اثرات مضر جسمی و روانی ناشی از استرس را در بیماران کاهش داد.

بیوفیدبک دقیقا چگونه کار می‌کند؟

با یادگیری و شناخت علائم و نشانه‌های جسمی استرس و اضطراب مانند افزایش ضربان قلب، دمای بدن و فشار عضلات، افراد می‌توانند راحت‌تر به آرامش برسند. دانشمندان معتقدند که این موضوع اغلب مربوط به واکنش ناشی از استرس است که بدن را به سمت حالت ستیز و گریز برای مقابله با خطرهای احتمالی‌ که اغلب شرایط خاصی را تشدید می‌کنند، می‌کشاند.

با یادگیری چگونگی کنترل پاسخ‌های فیزیولوژیکی در برابر استرس، بیمارانِ بیوفیدبک می‌توانند روش آرام کردن ذهن و بدن خود را یاد بگیرند و بهتر با علائم استرس کنار بیایند.

جلسه درمانی بیوفیدبک به چه صورت است؟

حسگرهای الکتریکی به مناطق خاص بدن با توجه به نوع واکنش، نصب شده و عمل اندازه‌گیری انجام می‌شود. این سنسورها به یک دستگاه اندازه‌گیری وصل می‌شوند و از عکس‌العمل جسمانی بازخورد می‌دهند.

در طول جلسه، درمانگر از طریق تمرینات ذهنی مختلف که شامل تجسم، مدیتیشن، تنفس یا تکنیک‌های آرامش بخش است، افراد را هدایت می‌کند. با اتمام این فعالیت‌ها، اطلاعاتی مربوط به نتیجه‌ی جسمانی فرد از دستگاه دریافت می‌شود.

هزینه‌های مربوط به بیوفیدبک چه مقدار است؟

هزینه‌های بیوفیدبک می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، این مقدار غالبا بین ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان برای هر جلسه بیوفیدبک متغیر است. هزینه‌ها بسته به آموزش، صلاحیت و تجربه‌های درمانگر بیوفیدبک، متغیر است.

همچنین تعدادی دستگاه بیوفیدبک خانگی و پوشیدنی در بازار وجود دارد. چنین دستگاه‌هایی در هزینه‌ها طیف قابل ملاحظه ای دارند، البته برخی از آنها قیمت پایین دارند و برخی بسیار گرانند.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارگاه آموزشی بیوفیدبک می‌توانند به سایت مدیناطب به ادرس medinateb.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تجهیزات پزشکی مدیناطب

شرکت مدیناطب از اوایل شروع به فعالیت با گردآوری تیمی از بهترین متخصصان با گرایش‌های مختلف روانپزشکی، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع، علوم اعصاب، مهندسی الکترونیک و روانشناسی، تیم تحقیق و توسعه (R&D) خود را ایجاد نمود. هدف اصلی این تیم، بررسی دقیق نیازهای داخل و طراحی و ساخت دستگاه‌ها، تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز در حیطه نوروساینس است. نوآوری و خلاقیت موضوع اصلی فعالیت تیم R&D مجموعه ماست. این تیم وظیفه اصلی طراحی مفهومی محصول، ساخت و تست اولیه را برعهده دارد. ماحصل فعالیت این تیم در حال حاضر ارائه ۶ محصول مختلف است. چشم انداز اصلی شرکت مدیناطب، تبدیل شدن به یکی از ۵ شرکت برتر آسیایی در زمینه تولید، تحقیق-توسعه، پژوهش و ارائه راه حل های خلاقانه در حیطه نوروساینس تا سال ۲۰۲۲ است. شرکت مدیناطب گستر، به عنوان شرکت دانش بنیان و پیشروترین شرکت ایرانی در زمینه واردات و ساخت تجهیزات حیطه نوروساینس است. این شرکت به عنوان اسپانسر رسمی دوره های آموزشی مرکز تخصصی توانمندسازی پارند توانسته است در طی این سال‌ها بیش از ۴۰۰۰ متخصص را در زمینه های نوروفیدبک، بیوفیدبک، QEEG، tDCS، tMS، بازتوانی شناختی و … آموزش دهد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان