اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807034076212833

آموزش صحیح گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن

کد: 139807034076212833

http://bit.ly/2mr8wgW

، تهران , (اخبار رسمی): گذاشتن و برداشتن لنز چشم برای بسیاری از کاربران لنز که به تازگی شروع به استفاده از لنز کرده‌اند کار راحتی نیست و حتی ممکن است به چشم خود آسیب وارد کنند. به همین خاطر در ادامه نحوه صحیح گذاشتن و برداشتن لنز چشم به صورت گام به گام توضیح داده شده است.

آموزش صحیح گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن
آموزش صحیح گذاشتن لنز در چشم و برداشتن آن

لنزها امروز محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد مختلف پیدا کرده‌اند. امروزه استفاده از لنز چشم فقط با اهداف پزشکی و درمانی نیست و افراد بسیار زیادی به عنوان یک وسیله آرایشی و زیبایی از آن استفاده می‌کنند؛ اما با توجه به اینکه لنزها تقریباً با حساس‌ترین عضو بدن انسان در ارتباط هستند، استفاده از آنها مستلزم رعایت نکات مهمی است تا از بروز انواع بیماری‌ها و عفونت‌های چشمی جلوگیری شود.

مراحل گذاشتن لنز در چشم

ابتدا باید این نکته را گوشزد کرد که اهمیتی ندارد که قصد گذاشتن چه نوع لنزی در چشم وجود دارد. لنز طبی رنگی ، لنز طبی یا لنز رنگی غیر طبی و یا لنزهای مدت دار یا یک بار مصرف، برای گذاشتن هر نوع لنزی باید تمامی مراحل زیر به صورت دقیق اجرا شوند و جدی گرفته شوند تا با آسیب‌های چشمی مواجه نشد.

شستن دست‌ها قبل از برداشتن لنزها

قبل از آنکه لنزها را از جعبه آن خارج کرد لازم است که حتما دستان خود را با آب گرم و مواد شوینده کاملاً تمیز و ضدعفونی کرد و بعد از آن با استفاده از دستمالی نرم و تمیز یا دستمال کاغذی آنها را خشک کرد. باید توجه داشت در صورتی که مواد شوینده بر روی دست باقی مانده باشد و به لنزها منتقل شود باعث خشک شدن آنها خواهد شد و زمانی که لنز خشک باشد می‌تواند باعث زخم شدن چشم و یا تاری دید شود. بهترین روش این است که بعد از شستن دست‌ها با شوینده و آب گرم توسط دستگاه خشک کن خشک شود تا مشکلی پیش نیاید.

برداشتن لنز

بعد از شستن و خشک کردن دست یکی از لنزها را برداشت. باید توجه داشت که چپ و راست بودن لنزها مهم است و نباید از لنز چشم چپ برای چشم راست و یا برعکس استفاده شود. هرچند که با قرار دادن لنزها در چشم به صورت جا به جا، باز هم می‌توان محیط اطراف را دید اما ممکن است که باعث عفونت چشم‌ها شود و یا اینکه در دیدن اطراف اذیت شد. باید دقت کرد که در هنگام برداشتن لنز از جعبه آن، با گرد و غبار تماس نداشته باشد چون اگر وارد چشم شود باعث عفونت می‌شود.

برداشتن صحیح لنز از جعبه

طریقه برداشتن لنز به اندازه مراحل قبل اهمیت دارد. با هر انگشتی که احساس راحت‌تری وجود دارد می‌توان لنز را برداشت (معمولاً انگشت اشاره گزینه بهتری است). برای برداشتن لنز باید احتیاط کرد که به هیچ عنوان از ناخن استفاده نشود چرا که ممکن است باعث آسیب به لنز شود. از قسمت گوشتی نرم نوک انگشت استفاده شود. لنز باید به حالت مقعر و به گونه‌ای که گودی آن رو به صورت باشد قرار بگیرد. هنگامی که لنز از جعبه خارج شود باید آن را از نظر پارگی، آلودگی و هر مشکل دیگری بررسی کرد تا در صورت مشکل آن را برطرف یا ضد عفونی کرد.

آماده کردن چشم

زمانی که لنز از جعبه خارج شد باید از انگشت دست مخالف چشم برای لنز گذاری استفاده شود. برای این کار باید با استفاده از دو انگشت پلک‌های بالا و پایین چشم را در خلاف جهت هم کشید تا راحت بتوان لنز را جاگذاری کرد.

قرار دادن لنز

زمانی که پلک‌های بالا و پایین چشم به خوبی کشیده شده‌اند می‌توان لنز را درون چشم خود قرار داد. برای آنکه راحت تر این کار را انجام داد باید سعی کرد به لنز خیره نشد و پلک نزد. بعد از آنکه لنز را درون چشم قرار داد باید مطمئن شد که مشکلی نیست و به درستی بر روی عنبیه چشم قرار گرفته است. در صورت نیاز می‌توان با انگشت، لنز را حرکت داد تا در بهترین حالت خود قرار گیرد.

تست کردن لنز

بعد از آنکه لنز بر روی عنبیه چشم قرار گرفت، به آرامی چندین بار پلک باید زد. اگر با این کار سوزش یا درد خاصی احساس نشد باید لنز را خارج کرد چرا که احتمال دارد آلوده شده باشد. با استفاده از مایع مخصوص لنز، آن را تمیز و ضد عفونی کرده و سپس مراحل را از ابتدا اجرا باید کرد و مطمئن باید شد که لنز به خوبی جاگذاری شده است.

لنز دوم

برای آنکه لنز دوم را درون چشم قرار داد باید تمامی مراحل قبل را دوباره انجام داد. جعبه لنز نباید آسیبی ببیند چرا که برای نگهداری از لنز دوباره به آن نیاز خواهد شد.

خارج کردن لنز از چشم‌ها

برای آنکه لنزها را از چشم خارج کرد لازم است که نکاتی رعایت شود و همانند قرار دادن لنز درون چشم مراحل مختلفی را انجام داد. قبل از آنکه اقدام به خارج کردن لنز از چشم کرد باید سعی شود جعبه لنزها را به خوبی با استفاده از محلول‌های مخصوص شستشو داد. آب آشامیدنی معمولاً دارای املاح است و استریل نیست بنابراین برای شستن ظرف لنز مناسب نیست. ظرف‌های نگهداری لنز تاریخ مصرف خاص خود را دارند و نباید بیشتر از مدت تعیین شده برای آنها استفاده شوند.

شستن دست‌ها

همانند مرحله لنزگذاری اولین اقدام برای خارج کردن لنز از چشم، شستن دست‌ها با آب و صابون و سپس خشک کردن آنها است. چون از لنز برای دفعات مختلفی استفاده می‌شود بنابراین لازم است که با دقت با آن تماس داشت تا آلوده نشود.

خارج کردن لنز

در مرحله دوم می‌توان از روش‌های مختلفی مانند نیشگون گرفتن و روش غلت دادن برای خارج کردن لنز استفاده کرد. در روش نیشگون باید سعی کرد از قسمت نرمی نوک انگشتان استفاده شود و به حالت نیشگون گرفتن لنز را گرفته و از چشم خارج کرد. در این حالت نباید از ناخن‌ها استفاده کرد و یا فشار زیادی به لنز وارد کرد چرا که احتمال آسیب دیدن لنزها زیاد می‌شود.

در صورتی که با روش نیشگون گرفتن نتوان لنز را خارج کرد می‌توان قسمت گوشتی لبه انگشت را بر روی لنز قرار داد و سپس آن را به آرامی به طرف قسمت سفیدی چشم هدایت و غلت داد و سپس آن را خارج کرد.

بررسی کردن لنز

پس از آنکه لنز از چشم خارج شد به صورت کامل باید آن را بررسی کرد. اگر آلودگی بر روی آن قرار داشت آن را تمیز و ضد عفونی کرد و در صورتی که آسیب دیدگی، خش خوردگی یا پارگی داشت نباید از آن استفاده کرد و باید تعویض شود.

نکات مهم در استفاده از لنز

هیچوقت از لنز کس دیگری استفاده نشود و لنز خود را به هیچ کسی قرض نداد. همانطور که گفته شد چشم‌ها حساس ترین عضو بدن هستند و به راحتی می‌توانند دچار عفونت شوند.

در صورتی که از لنز استفاده می‌شود به صورت مداوم به چشم پزشک باید مراجعه کرد. استفاده از لنز می‌تواند عواقبی نیز داشته باشد بنابراین همیشه تحت نظر پزشک باید از آن استفاده کرد تا با مشکل جدی رو به رو نشد.

حتی اگر از لنزهای مدت دار استفاده می‌شود به چشم باید استراحت داد و توصیه‌های پزشکی را کاملاً جدی گرفت.

برای استفاده از لنز باید شرایط سنی خود را در نظر گرفت. افراد زیر ۱۸ سال نباید از لنزهای رنگی و غیر طبی به منظور زیبایی استفاده کنند. همچنین افراد زیر ۱۳ سال نیز مجاز به استفاده از هیچ کدام از انواع لنز طبی و غیر طبی نیستند.

به تاریخ انقضای لنزها باید توجه ویژه داشت و بعد از آن به هیچ عنوان از آنها استفاده نکرد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از انواع لنز چشم و مشاوره جهت خرید لنز چشم می‌توانند به سایت ایران لنز به ادرس iranlens.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایران لنز

ایران لنز از سال 1390 تاکنون به مدیریت سحر قاسمی اپتومتریست شماره نظام پزشکی 2104 ب و سالار حمیدی شماره نظام پزشکی 2129 ب در اینستاگرام و تلگرام مشغول به فعالیت بوده و هست. این شرکت مفتخر است تمامی لنز های رنگی، طبی رنگی و طبی را در انواع بهترین برند لنز طبی رنگی و همچنین بهترین مارک لنز رنگی و طبی بدون رنگ با قیمتی مناسب توزیع کرده و به دست مشتریان عزیز و همکاران گرامی این حوزه برساند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]