اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807094092713050

90 درصد قربانیان آتش‌سوزی بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند

کد: 139807094092713050

http://bit.ly/32ezneH

، تهران , (اخبار رسمی): 90 درصد قربانیان حوادث آتش‌سوزی در کشور بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند؛ در حالی‌که با رعایت استانداردهای حریق در ساخت و ساز ساختمان‌ها و از جمله استفاده از فن‌های مکنده مقاوم در برابر حریق، این رقم به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

90 درصد قربانیان آتش‌سوزی بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند
90 درصد قربانیان آتش‌سوزی بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند
90 درصد قربانیان آتش‌سوزی بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند
90 درصد قربانیان آتش‌سوزی بر اثر استنشاق دود کشته می‌شوند

محمود قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی استان تهران، ضمن اشاره به این نکته که دود ناشی از آتش‌سوزی عامل اصلی مرگ در حوادث آتش‌سوزی است، اظهار داشت: «در فرآیند ساختمان‌سازی چهار مرحله طراحی، انتخاب مصالح، اجرا و نگهداری وجود دارد که سازندگان و ساکنان برای ایمن‌سازی یک سازه می‌بایست در هر کدام از این مراحل را طبق استانداردها و دستورالعمل‌های آتش‌نشانی انجام دهند. غفلت در استفاده از مصالح و تجهیزات مقاوم در برابر حریق، به خصوص فن‌های مکنده دود ناشی از حریق، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: « فن مقاوم در برابر حریق یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در زمان وقوع حریق برای حفظ جان ساکنان ساختمان باید فعال باشد. متاسفانه در نمونه‌های معمولی با افزایش حرارت هنگام آتش‌سوزی، کارایی تجهیزات به شدت افت می‌کند یا در مواردی فن‌ها اصلا عمل نمی‌کنند. چنانچه عملکرد فن مختل شود و دود در ساختمان بپیچد، ممکن است در کمتر از پنج دقیقه افراد حاضر در ساختمان دچار خفگی شوند که این موضوع در طبقات منفی ساختمان‌‌های بزرگتر، برای عملیات نجات دشواری ایجاد می‌کند و گاهی آن را غیرممکن می‌سازد.»

قدیری با اشاره به این موضوع که تا سال 1392 تولید محصولات ایرانی مقاوم در برابر حریق بسیار محدود بوده است، ادامه داد: «از آنجا که پس از صنایع نظامی، صنایع ایمنی از استانداردهای بالایی برخوردار هستند، آتش‌نشانی نیز در راستای حفظ جان و مال مردم، ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای استانداردسازی محصولات مقاوم در برابر حریق در نظر گرفته است که در نتیجه آن امروز برای بیشتر مصالح و تجهیزات مقاوم در برابر حریق کشور از واردات تقریباً بی نیاز شده است و بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت در بازارهای جهانی به سمت تولید تجهیزات و مصالح مقاوم در برابر حریق روی آورده‌اند. به عنوان مثال، همین فن اف 300  که تا سیصد درجه سانتی‌گراد در مقابل آتش مقاوم هستند، در ایران تولید می‌شوند.»

وی گفت: «اصطلاح ضدحریق که برخی تولیدکنندگان مصالح در مورد محصولات خود به کار می‌برند درست نیست، چراکه هیچ ماده‌ای، حتی سنگ هم نمی‌تواند در مقابل حرارت بالا کاملا مصون باشد. هر سازه‌ای در دمای مشخصی مقاومت خود را در برابر آتش از دست می‌دهد، حتی سازه‌ای مثل آهن هم ضدحریق نیست برای مثال اگر نگاهی به حادثه دلخراش پلاسکو داشته باشیم می‌بینیم که سازه‌ی فلزی بر اثر حرارت بالا مقاومت خود را از دست داد و منجر به آن حادثه تلخ شد. بنابراین بهتر است بگوییم از عبارت «مقاوم در برابر حریق» برای تجهیزات و مصالح ساختمانی استفاده کنیم. حالا هرچقدر این مصالح و تجهیزات مقاومت بالاتری در مقابل حریق داشته باشند، بیشتر ضامن ایمنی و سلامت ساکنان ساختمان‌هایی که طعمه‌ی حریق شده‌اند خواهند بود.»

وی همچنین تاکید کرد که «اولویت سازمان آتش‌نشانی در تایید مصالح و تجهیزات مقاوم در برابر حریق، کشور سازنده آن نیست بلکه کیفیت و برخورداردی از استانداردهای روز است. اما اینکه تولیدکنندگان ایرانی بتوانند با تولید دانش و بومی‌سازی فناوری وارد این عرصه شوند غرورآفرین و ارزشمند است. چراکه تجهیزات ایمنی علاوه بر استانداردهای اولیه نیازمند بازبینی و خدمات پس از فروش بلندمدت هستند که با توجه به بعد مسافت و در دسترس بودن، مسلما شرکت‌های ایرانی در ارائه چنین خدماتی از تولیدکنندگان خارجی جلوتر خواهند بود.»

قدیری ادامه با اشاره به این موضوع که در سال حدود 700 نفر بر اثر حوادث شهری مرتبط با آتش در ایران کشته می‌شوند ادامه داد: «علت اصلی این حوادث، عدم رعایت استانداردهای ابلاغ شده از سوی سازمان آتش‌نشانی در ساخت و سازها و همچنین فقدان آگاهی مردم از اهمیت رعایت نکات حتی جزئی در پیشگیری از خطر است. متاسفانه چون خبر قربانیان اینگونه حوادث به صورت پراکنده و موردی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، افکارعمومی نسبت به آن حساس نمی‌شوند. اما برای مثال اگر حادثه‌ی ناگواری مثل سقوط هواپیما اتفاق بیافتد تمامی مردم و نهادها نسبت به آن واکنش می‌دهند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که تعداد کشته‌های موردی بسیار بیشتر است و گاهی با رعایت موارد ایمنی ساده و استفاده از تجهیزات مقاوم در برابر حریق می‌توان بروز آن پیشگیری کرد.»

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی استان تهران افزود: «رسانه‌ها نیز در ترویج فرهنگ استفاده از مصالح و تجهیزات مقاوم در برابر حریق باید به صورت جدی نقش خود را ایفا کنند. چراکه این موضوع به سلامت و ایمنی جامعه مربوط می‌شود و ابعاد مسئولیت اجتماعی می‌تواند برای سازمان‌های رسانه‌ای ارزشمند باشد. آموزش و فرهنگ‌سازی در مورد نکات ایمنی و ارائه راه‌های پیشگیری از حوادث در رسانه‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش حوادث مربوط به آتش داشته باشد. چنانچه حساسیت مردم نسبت به استفاده از مصالح مقاوم در برابر حریق افزایش پیدا کند، سطح ایمنی شهری نیز به تبع آن افزایش پیدا خواهد کرد و رسانه از این رو باید خود را برای آگاه‌سازی مسئول بداند. همان طور که امیرکبیر گفته است، ما مسئول جهل مردم نیز هستیم.»

لازم به ذکر است که شرکت دمنده برای اولین بار در ایران موفق شده ‌است که با تولید مکنده های اف300 گام مهمی در راستای تولید و تامین فن‌های مقاوم در برابر حریق بردارد. این فن‌ها علاوه بر قیمت بسیار مناسب‌تر نسبت به نمونه‌های اروپایی، از کیفیت یکسانی با این محصولات برخوردار هستند. شرکت دمنده برای آزمودن کیفیت محصولات خود، علاوه بر تاییدیه آتش‌نشانی و گواهینامه مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، استانداردهای معتبر اروپایی را نیز اخذ کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت دمنده

دمنده در روزهای نخستین کار خود ، در سال1346در محله پامنار تهران توسط کارآفرین کشور آقای احمد بستانچی چشم به دنیای صنعت گشود و از آن روزها حدود 50 سال می گذرد و هم اکنون با تنوع بیش از 150 مدل فن (خانگی، صنعتی و تاسیساتی) پیشتاز در صنعت هواکش بوده و مفتخریم که با کمک و تلاش حدود 800 نفر از همکارانمان در دمنده اولین در ایران و خاورمیانه هستیم،‌ اهدافمان مرزی نمی شناسد و مانند روزهای نخست، تجربه کسب می کنیم و با علم امروزمان در هم می آمیزیم. کارشناسانمان بهترین ها و مجربترین ها هستند و محصولاتمان را موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ضمانت می کند. در کنار شما هستیم در خانه، محل کار و یا هر جای دیگر که به محصولات ما نیاز داشته باشید. بیشترین افتخار ما جلب رضایت شماست، پس، برای کسب افتخارات بیشتر می کوشیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان