اطلاعات تماس
  • 021774***** - 091242*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807104097112978

هفت مورد از شایع ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک

بررسی مشکلات گیربکس اتوماتیک خودرو

کد: 139807104097112978

http://bit.ly/2OlRjko

، تهران , (اخبار رسمی): گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه است و برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت، نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارد. بسیاری از مردم از این موضوع غافلند که تعویض یک گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه‌ای حتی بیشتر از تعویض موتور خودرو داشته باشد.

مشکلات گیربکس اتوماتیک خودرو
بررسی مشکلات گیربکس اتوماتیک خودرو

علائم و مشکلات گیربکس اتوماتیک

  • احساس لرزش در جعبه دنده
  • اتومبیل گیربکس را درگیر نمی‌کند و یا حرکت نمی‌کند
  • اتومبیل تولید صدا می‌کند: صدای ناله، وزوز یا کوبش هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد
  • بویی مثل بوی سوختگی به مشام می‌رسد
  • دنده از جای خود خارج می‌شود
  • سطح پایین روغن گیربکس یا نشت آن
  • چراغ اخطار موتور خودرو روشن است

اخطارها و علائم هشدار دهنده مشکلات گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک اتومبیل، از یک سیستم مکانیکی و رایانه‌ای بسیار پیچیده تشکیل شده است. به همین دلیل هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک خودرو، حتی از هزینه تعمیر موتور آن بیشتر است (البته این موضوع به نوع اتومبیل نیز بستگی دارد ولی در بسیاری موارد چنین است). این بدان معناست که اگر یکی از این علائم ظاهر شود به جای نادیده گرفتن یا انتظار برای محو شدن آن به طور خود به خود، بهتر است آن را جدی گرفت. در صورتی که گیربکس نیاز به سرویس داشته باشد و نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به ایجاد هزینه و زحمت زیادی شود.

1- احساس لرزش در جعبه دنده

گیربکس اتوماتیک معمولاً هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، روان عمل می‌کند. در هنگام تعویض دنده اتومبیل، نباید به هیچ وجه احساس ضربه، لغزش یا لرزش کرد. وقتی اتومبیل در تعویض دنده دچار مشکل می‌شود، این علائم ممکن است در ابتدا ناچیز و قابل چشم پوشی به نظر برسند. اما ، بهتر است در همین مرحله به آنها توجه کرد، چرا که احتمالاً به مرور زمان این نشانه‌ها بدتر می‌شود. اگر در زمان تغییر دنده اتومبیل این علائم ناخوشایند تجربه می‌شود، زمان آن رسیده که به آن توجه شود. به طور معمول هنگامی که گیربکس اتوماتیک باعث آسیب به چرخ دنده‌ها می‌شود، به تدریج این آسیب جدی‌تر می‌شود.

2- اتومبیل گیربکس را درگیر نمی‌کند و یا حرکت نمی‌کند

وقتی ماشین در حالت حرکت یا دنده عقب قرار می‌‌گیرد، آیا بلافاصله پاسخ می‌دهد یا تأخیری در عملکرد وجود دارد؟ آیا وقتی دنده اتومبیل در حالت حرکت یا دنده عقب قرار می‌گیرد، گیربکس اصلا درگیر می‌شود؟ این دو مورد مسئله‌ای هستند که ممکن است مشکلی را نشان دهند. این مورد می‌تواند بیانگر وجود مشکلی در روغن گیربکس (transmission fluid) اتومبیل باشد به این ترتیب که خاصیت محافظتی آن از بین رفته و غلیظ شده است. در این حالت، تعویض روغن مناسب می‌تواند کمک کند.

در موارد دیگر ممکن است مشکلی در سیستم کامپیوتر وجود داشته باشد. گاهی اوقات ریست کردن رایانه ماشین نیز می‌تواند مشکل را برطرف کند. می‌توان این کار را با قطع کردن باتری به مدت حدود 30 دقیقه انجام داد. با این کار امکان تنظیم مجدد آن فراهم می‌شود. اگر این مسئله کمکی نمی‌کند، وقت آن است که یک کارشناس تعمیرات گیربکس اتوماتیک اتومبیل را بررسی کند.

3- اتومبیل تولید صدا می‌کند: صدای ناله، وزوز یا کوبش هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد

اگر به طور ناگهانی صدای ناله، وزوز یا کوبش در زیر ماشین احساس شود، آنچه قبلاً مانند آن شنیده نشده، ممکن است گیربکس اتومبیل دچار مشکل شده باشد. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما می‌تواند علامت مشکل جدی تری نیز باشد.

در برخی موارد، صداهایی که از گیربکس می‌آید، می‌تواند به دلیل بروز مشکلی در روغن گیربکس اتوماتیک ایجاد شود. این مایع کار بسیار مهم روغن کاری مقدار قابل توجهی از چرخ دنده‌ها و قطعات مکانیکی را دارد. با گذشت زمان و استفاده مداوم، این مایع خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و دیگر جلوی اصطکاک را نمی‌گیرد. این اصطکاک همان چیزی است که به سیستم گیربکس خودکار پیچیده اتومبیل آسیب می‌رساند.

اگر صدای نگران کننده‌ای شنیده می‌شود و ممکن است که این صدا از گیربکس ایجاد شده باشد، ممکن است یکی از بخش‌های داخلی گیربکس مشکلی پیدا کرده باشد. اگر اینگونه باشد، بسیار حیاتی است که یک مکانیک واجد شرایط بلافاصله خودرو را معاینه کند.

4- بویی مثل بوی سوختگی به مشام می‌رسد

خودرو نباید بوی سوختگی بدهد و این مسئله‌ای است که باید نگران آن بود. یکی از شایع ترین دلایل بوی سوختگی که از گیربکس به مشام می‌رسد، گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است. این روغن نقش بسیار مهمی در محافظت از این سیستم بسیار گران قیمت و پیچیده دارد. عمده نقش آن نیز روغن کاری سیستم برای عملکرد روان آن است.

هنگامی که توانایی روغن کاری این مایع کاهش یابد، که پس از گذشت مدت و طی مسافتی خاص این اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد اصطکاک بین همه قسمت‌ها می‌شود. اصطکاک باعث خرابی قطعات و تجمع پسماند و زباله می‌شود. همه این مشکلات با هم در نهایت منجر به خرابی کامل گیربکس می‌شوند. اتفاقی که نتیجه آن دردسر و هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت.

بعضی اوقات علت آن فقط کم بودن روغن گیربکس است. این کم شدن معمولاً به خاطر نشت این مایع ایجاد می‌شود، زیرا در بیشتر اتومبیل‌ها برخلاف روغن موتور، روغن گیربکس با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. همچنین، این مسئله می‌تواند به خاطر استفاده از روغن گیربکس اشتباه که مناسب خودرو ساخته نشده رخ دهد.

5- دنده از جای خود خارج می‌شود

آیا  دنده ماشین از جای خود خارج می‌شود یا وقتی که به آن نیاز است نیروی کشندگی خود را از دست می‌دهد؟ اگر چنین است این مسئله مشکل مهمی برای ایمنی دارد. اگر در هنگام رانندگی گیربکس اتوماتیک خودرو از جای خود خارج شود برای جلوگیری از این مشکل باید گاز بیشتری به اتومبیل داد که این مسئله بسیار خطرناک است.

رایانه اتومبیل به گیربکس اتوماتیک فرمان می‌دهد که چه وقت بین دنده‌ها جابجا شود. اینگونه ماشین تصمیم می‌‌گیرد چه موقع نیرو را به چرخ‌ها منتقل کند. اگر در این پروسه نقصی صورت گیرد، سیگنال به درستی ارسال نمی‌شود.

6- سطح پایین روغن گیربکس یا نشت آن

آیا مایعی به رنگ قرمز روشن یا احتمالاً قرمز کثیف و تیره در محل عبور یا پارکینگ مشاهده شده است؟ احتمالا آن ماده، روغن گیربکس اتوماتیک است. از آنجا که روغن گیربکس به هیچ عنوان نباید نشت کند، این موضوع، می‌تواند به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس اتوماتیک اتومبیل منجر شود که بسیار پر دردسر و پر هزینه است.

بر خلاف روغن موتور، مایع موجود در سیستم گیربکس، با گذشت زمان و طی مسافت، معمولاً کاهش نمی‌یابد. بنابراین، اگر دیده شده که سطح روغن گیربکس اتومبیل کاهش پیدا کرده، احتمالا سیستم انتقال خودرو دچار نشتی شده است. سطح پایین این روغن، می‌تواند اصطکاک زیادی در گیربکس اتومبیل ایجاد کند که باعث خرابی قطعات در داخل آن شده و در نهایت منجر به خرابی کامل سیستم انتقال خودرو می‌شود.

روغن گیربکس کم یا نشت آن چقدر جدی است؟ اگر اقدامی نشود، به یک مشکل بسیار جدی تبدیل می‌شود. اما، لازم نیست چنین اتفاقی رخ دهد. گاهی اوقات، رفع نشتی تنها یک سرویس کم هزینه و فقط شامل جایگزینی واشر نشتی یا شیلنگ است. فقط باید به یاد داشت، از یک مشکل کوچک در گیربکس اتومبیل غافل نشد.

7- چراغ اخطار موتور خودرو روشن است

چراغ اخطار ماشین برای این است که اعلام کند در اتومبیل مشکلی وجود دارد یا اینکه در آینده مشکلی ایجاد خواهد شد. اما این چراغ می‌تواند نشانگر احتمال وجود مشکل در سیستم‌های گوناگونی از اتومبیل باشد و نه فقط سیستم انتقال.

سیستم انتقال دارای سنسورهای بی‌شماری است که می‌تواند موارد غیر عادی را در گیربکس خودرو تشخیص دهد (خیلی بیش از آنچه می‌توان تشخیص داد). این سنسورها سیگنال‌هایی را به رایانه اتومبیل ارسال می‌کنند تا اطلاع دهند مشکلی در سیستم وجود دارد. به این ترتیب، چراغ اخطار موتور روشن می‌شود تا اعلام کند مشکلی در اتومبیل بوجود آمده است.

چرا باید هشدار چراغ اخطار موتور را جدی گرفت؟ به این دلیل است که اگر مشکل مربوط به سیستم انتقال باشد، تشخیص سریع آن موجب کاهش هزینه و زمان تعمیر می‌شود. اگر دست روی دست گذاشت، هزینه و دردسر مضاعف درست می‌شود.

بسیاری از مشکلات گیربکس اتوماتیک اتومبیل از مسائل کوچک شروع می‌شود. نادیده گرفتن علائمی مانند آنچه در بالا ذکر شده معمولاً منجر به تعمیرات بسیار پرهزینه می‌شود. برخی از تعمیرات کوچک و کم هزینه هستند و می‌توانند بعداً از بروز مشکلاتی که نیازمند صرف هزینه گزاف هستند جلوگیری کنند. اگر آرامش خاطر و پول مهم است، بهتر است در صورت مشاهده این موارد به فکر حل مشکل بود.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیرات گیربکس اتوماتیک می‌توانند به سایت تویولند به ادرس toyoland1.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تویولند

تویولند ، مجموعه ایست حرفه ای برای ارائه خدمات تعمیر و سرویس دوره ای خودرو های خارجی - وارداتی که توانسته نظرات بسیاری از مشتریان خود را از لحاظ رضایت بخود جلب کند. این مجموعه در حال حاضر آماده خوش آمد گویی و ارائه خدمات تعمیر خودرو در شرق تهران است.

اطلاعات تماس
  • 021774***** - 091242*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش