اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807204120512822

ارتباط بین خواب و استرس بسیار عمیق و قدیمی است

استرس و خواب دشمنان قسم خورده هستند!

کد: 139807204120512822

http://bit.ly/2IMIjRF

، تهران , (اخبار رسمی): بی‌خوابی منجر به کاهش تمرکز در کار و زندگی می‌شود و تاثیر منفی بر سلامت ذهنی دارد. این موضوع منجر به اضطراب و استرس می‌شود. در مقابل استرس نیز باعث بی‌خوابی و جلوگیری از زندگی سالم می‌شود. برخی راهکارهای ساده برای کاهش استرس قبل خواب وجود دارد. در ادامه به مفیدترین آن‌ها اشاره شده است.

استرس و خواب دشمنان قسم خورده هستند!
استرس و خواب دشمن هستند

برای رهایی از چنین شرایطی باید دانست که چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود. برخی راهکارهای خیلی ساده برای کاهش اضطراب و استرس قبل خواب وجود دارد. در این مطلب به ساده ترین و مفیدترین آن‌ها اشاره شده است. 

هنر جمع بندی افکار روزانه قبل خواب

روزها به تندی عبور می‌کنند و افراد در پایان هر روز با افکار و ایده‌ها و دغدغه‌های متفاوتی روبرو هستند. این افکار اگر کنترل نشوند باعث تجمع در فکر انسان و نهایتا بروز طوفان‌های فکری می‌شوند. مغز انسان مانند یک کارخانه عظیم باید پیش از خاموش شدن تمام کارهای خود را تمام کرده و سپس به خواب رود.

یک کارخانه را فرض کنید که تعداد زیادی آدم در حال کار هستند و مواد و دستگاه‌ها در حرکت بر روی خط تولید. آیا امکان این‌که ناگهان مدیر کارخانه برق را قطع کرده و دستور تعطیلی بدهد وجود دارد؟ خیر!

مغز انسان نیز باید ابتدا تمامی کارها و بخش‌ها را جمع کرده و سپس به سلول‌ها دستور خاموشی دهد. برای جمع‌بندی کار‌های مغز و تعطیلی این کارخانه عظیم، تکنیک یادداشت کردن افکار و ایده‌های مزاحم قبل خواب بسیار پاسخگو است. یک کاغذ بردارید و افکار مزاحم، نگرانی‌های فردا و هر مشغولیت دیگر را یادداشت کنید. مطمئن باشید فردا با دیدن این کاغذ می‌توانید به تمامی آن‌ها رسیدگی کنید و نیازی به تفکر اضافه قبل خواب نیست!

الکل دوای درد نیست!

افرادی به اشتباه تصور می‌کنند مصرف مقداری نوشیدنی الکلی باعث کاهش استرس و اضطراب قبل خواب می‌شود. اگرچه الکل باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود، اما نهایتا منجر به خوابی پر از اختلال با بیداری‌های مقطعی در اواسط آن خواهد شد. هم‌چنین مصرف الکل باعث کاهش REM (حرکات سریع چشم درخواب) می شود که نهایتا از کیفیت خواب می‌کاهد.

بدتر از همه صبح پس از مصرف الکل فرد با حجم زیادی از استرس روبرو خواهد شد که فردای بدتری بوجود خواهد داشت. لذا اگر تا امروز از این روش استفاده شده، نیاز به تجدید نظر دارد.

دلتنگ تشک و بالش خود باشید

اطمینان از داشتن یک محیط خواب راحت و سالم برای ارتقاء خواب عمیق و استراحت بسیار مهم است. آخرین چیزی که در پایان یک روز طولانی نیاز است این است که جای خواب راحت و دلپذیر باشد. سعی شود از تشک و بالش راحت استفاده شود به گونه‌ای که دلتان برای خوابیدن روی آن تنگ شود!

شاید بسیاری افراد به این مساله دقت نکنند اما تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب دارد. استفاده از محصولات نخی که به خوبی جریان هوا را از خود عبور دهند نهایتا منجر به آرامش پوست و بدن می‌شود.

اینستاگرام برای شما لالایی نمی‌خواند

رشد شبکه‌های اجتماعی هم‌چون اینستاگرام باعث شده افراد زیادی قبل خواب دقایق و حتی ساعات زیادی را در این شبکه‌ها بگذرانند. این شبکه‌ها علاوه بر این‌که حجم زیادی از افکار و ایده‌های مزاحم به ذهن وارد می‌کند بر ساعت طبیعی بدن نیز تاثیر منفی بدی دارد.

نور آبی (Blue Light) خارج شده از صفحه موبایل باعث مختل شدن عملکرد هورمون‌های مرتبط با خواب نظیر ملاتونین می‌شود. در واقع استفاده از شبکه‌های اجتماعی قبل خواب تاثیر چند‌جانبه منفی بر روی خواب و ایجاد استرس و اضطراب به دلیل هجوم افکار و تصاویر مختلف در مغز دارد.

ورزش، ورزش، ورزش!

از بچگی همه از جمله والدین، معلم‌ها و حتی دوستان ورزش را توصیه کرده‌اند! تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در روز حداقل نیم ساعت ورزش می‌کنند تا 78 درصد کمتر دچار مشکلات استرس و اضطراب و در نتیجه بی‌خوابی ناشی از آن هستند.

واقعیت این است که ورزش به طور جد مفید است! این یک شعار نیست. هرکسی در هر سنی باید برنامه ورزشی داشته باشد و از مزایای آن بهره ببرد. اگر جوان هستید از باشگاه‌های ورزشی، استفاده کنید. اگر میان‌سال هستید در پارک‌ها و اماکن عمومی قدم بزنید (با سرعت بالاتر از حد معمول) و در سنین بالا در خانه از حرکات ساده انجام دهید. این کارها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش استرس و بی‌خوابی ناشی از آن دارد.

چرا خوب خوابیدن هر روز سخت‌تر می‌شود؟

ارتباط بین خواب و استرس بسیار عمیق و قدیمی است. مغز انسان به گونه‌ای رشد کرده به دنبال کشف خطرات و پیشگیری از آن‌ها است. این دلیل بقای انسان از هزاران سال پیش تاکنون است. اما این نگرانی برای بقا و استرس ناشی از آن باعث ایجاد اختلال شدید خواب می‌شود. کار کردن، کسب درآمد، تحصیلات، ارتباطات و… همه و همه در راستای بقای انسان و داشتن زندگی بهتر است.

چنانچه این نگرانی باعث کاهش کیفیت زندگی فرد شود وی در مسیر اشتباه زندگی است. شاید فردی که در یک خرابه خوابی راحت و بدون دغدغه دارد عمری بسیار طولانی‌تر از افراد پر استرس ساکن در برج‌های میلیاردی داشته باشد.

هر جنگی که رخ می‌دهد، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بحران‌ها همگی باعث افزایش سطح استرس افراد جامعه می‌شود. باید با تفکر صحیح و هم‌چنین عدم دریافت حجم زیاد اخبار منفی که بسیاری از آن‌ها تاثیری در زندگی ندارد، سطح اضطراب و استرس را کاهش داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

خوابینه

فروشگاه اینترنتی خوابینه با هدف عرضه تولید به مصرف محصولات کالای خواب اعم از انواع تشک ، تشک طبی ، بالش و تخت و سرویس خواب تاسیس شده است. روش این مجموعه بر پایه ارایه اطلاعات صحیح و به روز به مشتری بنا شده است. خرید تشک طبی و محصولات ارتوپدیک هم چون بالش های طبی ضامن سلامتی و آرامش مشتریان است. لذا سعی داریم بهترین محصولات این صنعت را بدون واسطه با بهترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز بگذاریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی