اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905064459912920

شهرستان سرخس منطقه اقتصادی شرق کشور

کد: 139905064459912920

https://bit.ly/3f6ncat

، (اخبار رسمی): شهرستان سرخس بعنوان شمال‌ شرقی‌‌ترین شهر ایران محسوب می شود، که در کنار مرز ایران و جمهوری ترکمنستان و در ۱۸۰ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.

شهرستان سرخس منطقه اقتصادی شرق کشور
شهرستان سرخس منطقه اقتصادی شرق کشور

شهرستان سرخس بعنوان شمال‌ شرقی‌‌ترین شهر ایران محسوب می شود، که در کنار مرز ایران و جمهوری ترکمنستان و در ۱۸۰ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.

در ادامه به معرفی کامل شهرستان سرخس در وبلاگ های هنل میپردازیم با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی سرخس

سرخس از طرف شمال و مشرق به ترکمنستان، از جنوب به شهرستان تربت جام و از مغرب به شهرستان مشهد منتهی می شود و دارای دو بخش است به نامهای مرزداران به مرکزیت روستای مزدآوند شامل دهستانهای پل خاتون، کل بی بی، مرزداران و بخش مرکزی به مرکزیت شهر سرخس شامل دهستانهای تجن، خانگیران، سرخس می باشد .

نام گذاری های قدیم این شهر

نام باستانی سرخس ساریکا بوده و بر سر راه مرو به نیشابور و عراق عجم قرار گرفته‌است. بقیه نام ها «ساریگو»، «سرخس نو»، «سرخس ناصری» و «سرخس افراسیابی» از جمله‌ نام گذاری های سرخس بود ه است.

تاریخچه این شهر

شهرستان سرخس یک زمانی مهد علم و دانش بوده و بواسطه مدارس و کتابخانه‌هایش از شهرت بالایی برخوردار بوده است.

در سده‌های نخست هجری قمری ، سرخس توسط مسلمانان فتح شد همچنین بر اساس تاریخ، آلب آرسلان نیز آنرا مقر حکومت خود کرده بود.

وجود شاهراهی بین‌المللی در مرز این شهر که تا دوران قاجار هم باقی مانده بود که بخاطر همین موقعیت اتفاقاتی شامل تقسیم شدن سرخس به دو بخش سرخس پیشین و سرخس نو شد که امروزه سرخس پیشین در ترکمنستان کنونی و در سمت راست هریرود و سرخس نو در ایران واقع شده است.

سرخس منطقه ویژه اقتصادی کشور

شهر سرخس، مهم‌‌ترین نقطه بزرگراه ابریشم و محل اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب جهان می‌باشد از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است

این منطقه بخاطر وجود یکی از سه گمرک بزرگ ترانزیتی ایران و راه آهن بین‌المللی مشهد-سرخس-تجن (محور طلایی) را در خود جای داده و به نوعی کانون مبادلات تجاری به کشورهای مختلف است.

سرخس کانون مبادلات تجاری به کشورهای آسیای میانه، ‪ CIS‬و کشورهای عضو اکو است.

این منطقه ویژه دارای فضاهای تجاری، بازار دوستی، سردخانه، فرودگاه بین المللی الماس و سایر امکانات می‌باشد و تاکنون آستان قدس رضوی ‪ ۵۰۰‬میلیارد ریال در این مکان سرمایه‌گذاری کرده‌است.

از دیگر ویژگیهای سرخس وجود سد دوستی است که برروی رودخانه مرزی هریرود باذخیره آبی‌ سالانه ‪ ۸۲۰‬میلیون مترمکعب و دریاچه‌ای به وسعت ‪ ۳۷‬کیلومتر مربع می‌باشد که توسط ایران و ترکمنستان بطور مشترک ساخته شده‌است.

پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژادخانگیران، که روزانه با بیش از ‪ ۵۰‬میلیون متر مکعب تولید، گاز مصرفی شش استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، مازندران ، گلستان و سمنان را تامین می‌کند، در این شهرستان واقع است.

سرخس دارای معادن غنی ذغال سنگ است و معدن ذغال سنگ «آق دربند»، تامین کننده بخشی از ذغال سنگ کارخانجات کشور است.

تفاوت قومیتی سرخس

اقوام و فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلفی در سرخس وجود دارد در سرخس قومیت های شامل : طایفه‌های عرب بهلولی، سیستانی، بلوچ، ترک و عشایر زندگی میکنند و از جمله تنوع قومیتی موجود در شهرستان سرخس که زبان و گویش‌های مختلفی چون فارسی، بلوچی، سیستانی و عربی را دارا می باشد.

گویش های زبانی

فارسی

زابلی

بلوچی

ترکی

کردی

نوع مذهب

1- تشیع

2- تسنن ـ اکثراً حنفی مذهب

پراکندگی قومی منطقه

در بخش مرکزی و مرزداران مهمترین اختلاف طایفه بلوچ با طایفه جرها (زابلی ها) بوده که علت آن نیز مسائلی مثل : مرتع و زمین کشاورزی و بعضاً معاملات مواد مخدر بوده ؛ ضمن اینکه اختلاف بین دو تیره چشکها و بخشی زائیها از طایفه زابلی ها در بخش مرکزی ( روستای یازتپه ) از دیرباز بصورت نزاع وجود داشته است

توپوگرافی و جغرافیای منطقه

منطقه سرخس از نظر ویژگیهای طبیعی در واقع بخشی از حوضه رسوبی کپه داغ است و مهمترین ارتفاعات آن کوههای مزدوران و قره داغ و تپه ماهورهای شورلق و خانگیران می باشد.

حوضه آبریز دشت سرخس وسیع است و حدود 3585 کیلومتر مربع آن در خاک ایران قرار دارد

مهمترین رودهای آن هریرود و شورلق است.

آب و هوایش به دلیل تاثیرپذیری از ریگزار قره قوم دارای زمستانهای سرد و تابستانهای گرم و خشک است.

سرخس دارای بزرگترین رویشگاه طبیعی پسته کوهی و اسپند در جهان می‌باشد.

هوای سرخس در گذشته معتدل و خشک بوده که با گسترش کشاورزی آبی و آبگیری سد دوستی به هوای گرم و مرطوب تغییر کرده است.

در ماه‌هایی از تابستان حتی بهار بیش‌ترین درجۀ حرارت، ۵۰ درجه بالای صفر و کم‌ترین آن در زمستان‌ها، ۱۵ درجه زیر صفر است.

هنرهای دستی

هنرهای سنتی این شهرستان از ویژگی و تنوع خاصی برخوردار است به دلیل سکونت جمعیت کثیری از اقوام بلوچ در این منطقه، بافت قالیچه های بلوچی با طرح های بومی این قوم، انواع سوزن دوزی بلوچی و دوخت لباس های بلوچی در بسیاری از روستاهای شهرستان رواج داشته و با توجه به سلایق مردم منطقه از تنوع مطلوبی نیز برخوردار است. همچنین از دیگر صنایع دستی سرخس می توان به گلیم بافی، چرم دوزی سنتی، قلاب بافی، شال بافی، فرت بافی و معرق اشاره نمود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس مسافرتی های هتل

وب سایت سلام هتل امکان رزرو آنلاین هتل ها را برای شما فراهم می سازد. ما در این وبسایت به شما این امکان را می دهیم تا بهترین هتل ها را در کمترین زمان انتخاب کنید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی انجام دهید. رزرو هتل می توانند از دغدغه‌های اصلی زائران امام رضا باشد و مشکلاتی را میتواند بوجود بیاورد. تیم ما این با تاسیس این هتل و ارائه بیش از 1000 هتل به شما این امکان را میدهد تا دغدغه ی رزرو اتاق را از بین ببریم. با توجه به بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده ما را بر آن داشت تا هتلهایی را برای رزوز به شما ارائه دهیم که از لحاظ سرویس دهی در بهترین درجه باشند و در نهایت هتلهایی که در اینجا مشاهده میکنید جزء بهترین هتلهای مشهد مقدس هستند.

اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی