اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905144475012920

جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد

کد: 139905144475012920

https://bit.ly/3gGTESv

، (اخبار رسمی): جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد شامل یکسری آثار طبیعی و تاریخی است ، علاوه براینکه شهرستان گناباد در بخش جنوبی خراسان رضوی در حوالی کویر قرار گرفته است و یکی از مهمترین قنات موجود در خراسان و ایران را دارا می باشد.

جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد
جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد

جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد شامل یکسری آثار طبیعی و تاریخی است ، علاوه براینکه شهرستان گناباد در بخش جنوبی خراسان رضوی در حوالی کویر قرار گرفته است و یکی از مهمترین قنات موجود در خراسان و ایران را دارا می باشد.

در ادامه با مقاله جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد در وبلاگ گردشگری ، های هتل ، همراه ما باشید و به معرفی برخی مناطق مهم گردشگری در شهرستان گناباد می پردازیم.

روستای درصوفه

  • روستای درصوفه روستایی است در جنوب گناباد دارای آب و هوایی سرد و مطبوع که در یک فرسخی روستای تاریخی زیبد و 30 کیلومتری غرب گناباد واقع شده است.
  • در دیواره یکی از کوه هایی انتهای روستا به نام کوه زیبد یک فرورفتگی با عمق 10 متر و ارتفاع 60 متر قرار دارد که شبیه به ایوان و صفه (صوفه) است. مردم محلی آن را “صوفه پیر” می‌نامند.
  • در ورودی روستای در صوفه گناباد ایوانی که شبیه طاق بستان است ، درخت تنومند بنه با ریشه‌هایی بیرون زده از خاک خودنمایی می‌کند و مثل نگهبانی در مدخل صوفه قد علم کرده است.
  • در پایین ایوان، رودی با مسیر مارپیچ در دل کوه است که در سال‌های پر باران، آب در آن جریان دارد که در بالا دست آن آبشاری زیبا با ارتفاعی حدود 6 متر واقع شده است.

منطقه حفاظت شده هنگام

این منطقه شکار ممنوع با 274000 هکتار مساحت، دارای پوشش گیاهی از نوع گون، تاغ، درمنه، کلپوره است. حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند قوچ و میش، کل و بز، روباه، آهو، گرگ، کفتار، کبک، سار، کرکس، تیهو و دلیجه هستند.

آبشار کاخک

آبشار کاخک یک آبشار نیمه مصنوعی که در 25 کیلومتری گناباد، شهر کاخک قرار دارد.شهر کاخک دارای آب و هوای مطبوعی است در این منطقه آسیاب های آبی دارد که محل تقسیم آب قنات است که به آن خانه فنجان می گویند. بخشی از آب قنات به سمت آبشار و برخی دیگر به سمت اسیاب ها هدایت می شود.

قلعه زیبد

قلعه زیبد در شهرستان گناباد، بخش کاخک، روستای زیبد واقع شده و این اثر که به تاریخ ایران پس از اسلام است در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در روستای ییلاقی زیبد گناباد سه قلعه شبیه به هم وجود دارد که بنا بر یکی از روایات آخرین پناهگاه یزدگرد سوم بوده‌است.

قنات قصبه گناباد یا کاریز کیخسرو

  • یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد، قنات قصبه گناباد یا کاریز گناباد، شاهکار آبی جهان، طولانی‌ ترین و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ ترین قنات ساخته شده در جهان می باشد که با طول تقریبی ۳۰ کیلومتر در حدود ۲۷۰۰ سال پیش از دورهٔ هخامنشیان توسط انسان‌هایی هوشمند و توانا ساخته شده است.
  • مردمی که کنار رودخانه کال شور سکونت داشند، به‌دلیل شور شدن آب رودخانه در پی خشکسالی، احداث این قنات را آغاز و در زمان هخامنشیان اولین کانال اصلی گناباد را حفر کردند.
  • بر اساس آخرین مطالعات طول این قنات 33 کیلومتر و تعداد چاه های آن از 470 حلقه و عمق مادر چاه آن نیز حدوداً 280 تا 300 متر است.
  • درحال حاضر میزان آبدهی این قنات 150لیتر در ثانیه است.
  • ناصر خسرو قبادیانی نخستین کسی است که در سفر نامه اش به توصیف این قنات پرداخته و عمق چاه آنرا 700 گز و طول آنرا چهار فرسنگ ذکر نموده است وآنرا نیز به کیخسرو نسبت داده است و گفته است که آبی عظیم در این کاریز روان است و آن کاریز ۴ فرسنگ می رود.
  • این قنات درسال 1395 در سازمان یونسکو ثبت شده است.
  • معماری قنات قصبه گناباد

این قنات سه ورودی دارد :

  • اولین ورودی به عنوان مظهر قنات با بتن بازسازی شده و در فاصله ۷۲۰ متری از قنات ساخته شده است.
  • ورودی دوم با عرض ۵۰۰ متر ساخته شده و ورودی سوم آن نیز در تقاطع تونل سیمانی و تونل خشک قرار گرفته است.
  • باگذر از پله ها به دالان‌ هایی تودرتو باحدود ۴۰ درصد دسترسی می‌رسیم. این دالان ها با رسوبات ریزدانه معروف به برج علی‌ ضامن در یک رشته اصلی به نام قصبه و در چهار رشته فرعی با نام‌ های دولاب‌ نو، دولاب کهنه، رشته فرعی اول و رشته فرعی دوم هستند.
  • آب با گذر از این دالا‌‌ن‌ها به سمت خروجی قنات در محله قصبه سرازیر میشد.
  • فضای داخلی قنات دارای کانال ها و تونل های اعجاب انگیزی است که با بررسی های انجام یافته بر روی آن حفره هایی مشخص شده ظاهراً این قسمتها برای قرار دادن چراغ و پینه سوز و وسایل روشنایی به کار می رفته است.

روستای ریاب

روستای زیبا و دیدنی ریاب در سه کیلومتری شهرستان گناباد، در نزدیکی قنات جهانی و بی نظیر قصبه واقع شده است. روستای ریاب با حدود ده قرن قدمت دارای خانه های قدیمی، آب انبار، حمام، بادگیر های زیبا و دیدنی است. مزار ابومنصور و برجهای قلعه این روستا نیز از دیگر جاذبه های آن محسوب می شوند..این روستا در سال ۱۳۸۷ شمسی در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسید.ریاب دارای هزار سال تاریخ مکتوب بوده و جزو قدیمی ترین روستاهای گلی کشور به حساب می آید.

مسجد جامع قصبه شهر

  • مسجد جامع گناباد از بناهای ارزشمند دوره هخامنشیان در خراسان مسجد جامع گناباد است که در کوی شرقی ( قصبه ) این شهر قرار دارد .
  • مسجد جامع با نقشه دو ایوانی شامل سر در تزئینی ، صحن یا میانسرا ، ایوان ها شمالی و جنوبی ، رواق و سه شبستان ستوندار است .
  • ایوان اصلی یا ایوان قبله در سمت جنوبی صحن واقع شده که با چهار طاق گهواره عرضی و چهار قوس ، دارای تزئیناتی آجری شامل دو قطار پیچ ، نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی به خط بنایی است که در پایان عبارت « تسع و ستمائه 609 هـ . ق »‌ ذکر شده است.
  • در ایوان اصلی مسجد جامع محراب با نقوش هندسی گیاهی و کتیبه هایی به خط معلقی مشاهده می شود .

مسجد جامع گناباد

  • مسجد جامع گناباد مسجدی تاریخی متعلق به دوران خوارزمشاهیان است که بیش از هشت قرن قدمت دارد.
  • دارای دو ایوان که سر در آنها تزئینات زیبایی مانند نوارهای اسلیمی و یک حاشیه کتیبه قرآنی دارد .
  • وجود کتیبه هایی با خط کوفی در حاشیه ها و آجرکاری های زیبایی که بر اطراف ایوان قبله است.
  • تاریخ ساخت این مسجد، سال ۶۰۹ هجری قمری برابر با ۱۲۱۲ میلادی که به دوران ایلخانی نسبت می دهند.
  • این اثر با شماره ۳۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه باستان شناسی

موزه گناباد واقع در کوی شرقی در محل مسجدجامع واقع گردیده است . شبستان شمال شرقی آن بعنوان مکان موزه تعیین شده این مکان دارای محرابی با تزئینات گچبری متعلق به دوره قاجار و کتیبه ای بسیار زیبا و متعلق به دوره ایلخانی است.

برخی آثار موزه:

  1. وقف نامه و فرمان نامه دوره قاجار
  2. سکه هایی از قرن اول تا دوران قاجار
  3. اشیا اهدایی مردم گناباد
  4. ظروف و اشیا فلزی و سفالی

مدرسه علمیه نجومیه

  • بنای این مدرسه در کوی شرقی شهر گناباد و در مجاورت یکی از سردرهای ورودی مسجد جامع واقع شده است.
  • این مدرسه از یادگارهای معماری اسلامی در عصر صفویه می باشد که بنای آن در دوران قاجار مرمت شده است.
  • به سبب تدریس نجوم در آن به مدرسه نجومیه مشهور گشته و معماری آن شامل هشتی ورودی دالان ، صحن و حجره های پیرامون آن است.
  • در گذشته های نزدیک از فضاهای موجود در مدرسه بعنوان اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گناباد و مجموعه آموزش هنرهای سنتی استفاده می شده است
  • در بهمن ماه 1385 کاربری دیگری به آن افزوده شده و در این مکان اولین موزه مردم شناسی شهرستان گناباد از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری افتتاح گردید در این موزه گوشه هایی از آداب و رسوم ، نحوه زیست، مشاغل بومی و هنرهای سنتی مردم گناباد به نمایش گذاشته شده است.

قلعه دختر شوراب

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان گناباد ،قلعه دختر شوراب است که این قلعه سنگی در حدود 15 کیلومتری شهر گناباد در روستایی به نام شوراب بر بلندی قرار گرفته است . وجه تسمیه این بنا به دلیل انتساب آن به «‌ناهید » الهه آب و برکت و زیبایی است که مورد پرستش و احترام ایرانیان در آیین پیش از اسلام بوده است . قلعه دختر شوراب گناباد از ابنیه دوران ساسانی و مرکب از سه فضای معماری است که تمامی آنها به صورت برآمدگی بقایای ساختمانی از شرق به غرب روی یک قلعه قرار گرفته است.

دشت ریواس زیبد

دشت ریواس زیبد یا دشت ریواچ یک دشت ریواس در حاشیه کویر گناباد وبجستان است که به دلیل نوع گونه منحصر به فرد از ریواس در ایران و جهان شهرت دارد.این دشت در فاصله ۱۲ کیلومتری گناباد و در دو سوی جاده دهستان زیبد قرار دارد. دشت ریواس زیبد تنها گونه ریواس از نوع ساقه بلند و سرخ رنگ در ایران و جهان هست که عمری بسیار طولانی دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس مسافرتی های هتل

وب سایت سلام هتل امکان رزرو آنلاین هتل ها را برای شما فراهم می سازد. ما در این وبسایت به شما این امکان را می دهیم تا بهترین هتل ها را در کمترین زمان انتخاب کنید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی انجام دهید. رزرو هتل می توانند از دغدغه‌های اصلی زائران امام رضا باشد و مشکلاتی را میتواند بوجود بیاورد. تیم ما این با تاسیس این هتل و ارائه بیش از 1000 هتل به شما این امکان را میدهد تا دغدغه ی رزرو اتاق را از بین ببریم. با توجه به بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده ما را بر آن داشت تا هتلهایی را برای رزوز به شما ارائه دهیم که از لحاظ سرویس دهی در بهترین درجه باشند و در نهایت هتلهایی که در اینجا مشاهده میکنید جزء بهترین هتلهای مشهد مقدس هستند.

اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی