اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905074462012920

جاذبه های گردشگری سرخس

کد: 139905074462012920

https://bit.ly/2P2G7bp

، (اخبار رسمی): جاذبه های گردشگری سرخس شامل مناطق طبیعی و تاریخی است که باتوجه به نوع پوشش منطقه از لحاط طبیعتی خشک و از لحاظ تاریخی بخاطر قرارگیری در مرز ترکمنستان بافت های تاریخی ای در این شهر باقی مانده است.

جاذبه های گردشگری سرخس
جاذبه های گردشگری سرخس

جاذبه های گردشگری سرخس شامل مناطق طبیعی و تاریخی است که باتوجه به نوع پوشش منطقه از لحاط طبیعتی خشک و از لحاظ تاریخی بخاطر قرارگیری در مرز ترکمنستان بافت های تاریخی ای در این شهر باقی مانده است.

در ادامه با مقاله مناطق دیدنی سرخس با وبلاگ گردشگری های هتل همراه ما باشید تا با جاذبه های گردشگری سرخس آشنا شوید.

((جاذبه های تاریخی سرخس))

از جاذبه های گردشگری سرخس میتوان به بخش تاریخی سرخس اشاره کرد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کاروانسرای رباط شرف

کاروانسرا یا کاخ رباط شرف در فاصله 60 کیلومتری جنوب غربی سرخس در شهر مزداوند- روستای شورلق قرار دارد و در گذشته یکی از مهم ترین منزلگاه های جاده ابریشم در راه قدیم مرو به نیشابور بوده است.وجود چندین کتیبه در آن موید بنیان این بنا در اوایل سده ششم هجری است. این کاروانسرا دارای دو صحن است که هریک از شبستان و چهار ایوان به شکل صلیب تشکیل شده‌اند و با کتیبه‌ها و طرح‌های آجر‌چینی خاص و متنوع و بدیع، یکی از بناهای کلیدی معماری اسلامی را پیش روی همگان قرار داده است..

رباط ماهی

رباط ماهی را که در حدود پنجاه کیلومتری شرق مشهد قرار دارد، چهارمین منزل بعد از نیشابور به مرو در مسیر جاده ابریشم می‌دانند که در اوایل سده ششم هجری ساخته شده است. با گذشت زمان و تاثیرات مخرب عوامل طبیعی و انسانی، متاسفانه بنا خسارات زیادی را متحمل شده، اما آنچه که از گچ‌بری‌ها، تنوع آجرچینی سقف‌ها، قالب کتیبه و نقوش اسلیمی در آن باقیمانده هم، بسیار دیدنی و از لحاظ تاریخی بسیار ارزشمند و اصیل و نفیس است.

آرامگاه شیخ لقمان سرخسی

بنایی که پیکر این عارف بزرگ را دربر گرفته یکی از مهم ترین آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان سرخس محسوب می شود که دارای ویژگی های معماری عصر ایلخانی ( 757 ه.ق) است. وی مقارن با شیخ ابو سعید ابی الخیر و شیخ ابوالفضل سرخسی بوده است.

بقایای سازه های جنگ جهانی دوم

این تاسیسات نظامی که در فاصله 70 کیلومتری شهر سرخس و در شهر مزداوند- روستای شورلق قرار دارد، شامل سه بخش دفتر فرماندهی، سنگرها و اصطبل بوده و متعلق به دوره پهلوی اول است.

سیلوی گندم سرخس

این سازه در خیابان 17 شهریور واقع شده و یادگاری باقی مانده از سرخس قدیم است.

مسجدجامع سرخس

مسجد جامع این شهر در حاشیه خیابان امام خمینی)ره( واقع گردیده و بنای پیشین آن متعلق به اواخر دوره قاجار می باشد که بعدها دچار تغییر و تحول شده است.

مخزن قدیمی آب

برمبنای روایات محلی، این بنا هم زمان با تاسیس شهرداری در حدود سال 1330 خورشیدی ساخته شده است.

پل خاتون

این پل تاریخی آجری در شهر مزداوند - روستای پسکمر- سد دوستی در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در نزدیکی مرز مشترک ایران و ترکمنستان و افغانستان واقع شده ‌است. که در محل تلاقی هریرود و کشف رود ، رودخانه ای به نام تجن تشکیل می دهد و شالوده آن به احتمال، متعلق به دوره تیموری است که بعدها بازسازی و مرمت شده است.

((جاذبه های طبیعی سرخس))

روستای بزنگان

این روستای گردشگری ییلاقی با مناظر کوهستانی در یک دشت وسیع در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس واقع گردیده است. از دیگر جاذبه های طبیعی این روستا می توان به غارهای بزنگان و کرکس اشاره کرد.

دریاچه بزنگان

بزنگان دریاچه ای است طبیعی با حدود 50 هکتار وسعت و تنها زیستگاه طبیعی ماهی قزل آلا که در یک کیلومتری جاده روستای بزنگان و 70 کیلومتری شهر سرخس واقع گردیده است.

اطراف این دریاچه هیچگونه درختی وجود ندارد اما پوشش گیاهی این منطقه را گیاهانی مانند شب‌بو، کاسنی و چتریان تشکیل داده‌اند.

آب این دریاچه ازچشمه‌های زیرزمینی و بارش برف و باران تأمین می‌شود.

محیط دریاچه زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و ماهی‌های قزل‌آلا از ماهی‌های پرورشی این دریاچه هستند. نوعی ماهی شیر هم از ماهی‌های بومی دریاچه است که در رودخانه‌های این استان هم دیده می‌شود.

غار بزنگان

این غار آهکی در فاصله 90 کیلومتری جاده سرخس به مشهد و در ۶ کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان در کوهستان های مرتفع، دره ها، فلات و نواحی نیمه کوهستانی واقع شده است.

دهانه این غار، کوچک و حدود هفتاد سانتی متر است. در داخل این غار یک مسیر ساده و کوتاه ۴ متری وجود دارد که با گرفتن طناب در دست می توان به راحتی عمل فرود و صعود را انجام داد.

کف غار خاکی و صاف و دهانه آن رو به شمال و آسمان قرار دارد و در داخل آن نیز چشمه های آب آشامیدنی وجود دارد و از مهمترین غارهای شهرستان سرخس استان خراسان رضوی به شمار می رود.

غار بزنگان، آهکی و دارای ستون های استالاگتیت و استالاگمیت است و به دلیل بکر بودن هنوز شکل اولیه خود را حفظ کرده است.

غار مزدوران

غار مزدوران در 95 کیلومتری جاده مشهد- سرخس و در 3 کیلومتری شهر مزداوند واقع است. در نزدیکی مزدوران چشمه های آب گرم معدنی وجود دارد.

چشمه سر آسیاب

سرآسیاب مهم ترین چشمه طبیعی و دائمی محدوده بزنگان محسوب می شود که اطراف آن دارای پراکنش انواع گیاهان، درختچه های سرسبز و درختان سایه انداز است.

دریاچه سد دوستی

آبگیر و دریاچه این سد مرزی که در حدود 12 کیلومتر طول دارد و در 75 کیلومتری جنوب سرخس واقع گردیده ، آب آشامیدنی شهر مشهد و آب کشاورزی روستاهای واقع در منطقه مرزی ایران و ترکمنستان را تامین می کند

.آب این دریاچه ازچشمه‌های زیرزمینی و بارش برف و باران تأمین می‌شود. محیط دریاچه زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است و ماهی‌های قزل‌آلا از ماهی‌های پرورشی این دریاچه هستند. نوعی ماهی شیر هم از ماهی‌های بومی دریاچه است که در رودخانه‌های این استان هم دیده می‌شود. طبیعت چشم‌نواز دریاچه بزنگان محیط مناسبی برای فراغت از هیاهوی زندگی شهری است.

جنگل های پسته خواجه

این منطقه حفاظت شده جنگلی با وضعیتی کوهستانی و وسعت تقریبی ۳۷۵۵۳ هکتار در جنوب، غرب و جنوب غربی سرخس و در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس مسافرتی های هتل

وب سایت سلام هتل امکان رزرو آنلاین هتل ها را برای شما فراهم می سازد. ما در این وبسایت به شما این امکان را می دهیم تا بهترین هتل ها را در کمترین زمان انتخاب کنید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی انجام دهید. رزرو هتل می توانند از دغدغه‌های اصلی زائران امام رضا باشد و مشکلاتی را میتواند بوجود بیاورد. تیم ما این با تاسیس این هتل و ارائه بیش از 1000 هتل به شما این امکان را میدهد تا دغدغه ی رزرو اتاق را از بین ببریم. با توجه به بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده ما را بر آن داشت تا هتلهایی را برای رزوز به شما ارائه دهیم که از لحاظ سرویس دهی در بهترین درجه باشند و در نهایت هتلهایی که در اینجا مشاهده میکنید جزء بهترین هتلهای مشهد مقدس هستند.

اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی