اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905084465912920

شهرستان چناران، رادکان قدیم

کد: 139905084465912920

https://bit.ly/3fb9QJQ

، (اخبار رسمی): شهرستان چناران که در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مشهد قراردارد در قدیم به چناران رادکان می گفتند که از شهرهای آباد ، منطقه توس بوده است این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی ، تاریخی زیادی است.

شهرستان چناران / رادکان قدیم
شهرستان چناران، رادکان قدیم

شهرستان چناران که در ۵۰ کیلومتری شمال غرب مشهد قراردارد در قدیم به چناران رادکان می گفتند که از شهرهای آباد ، منطقه توس بوده است این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی ، تاریخی زیادی است.

در ادامه با مقاله شهرستان چناران در وبلاگ های هتل همراه ما باشید.

موقعیت جغرافیایی چناران

  • شهرستان چناران با ۳۳۵۰ کیلومتر مربع وسعت در ۷۵ کیلومتری شمال غرب مشهد و ۴۵ کیلومتری شمال غربی شاندیز واقع شده‌است .
  • این منطقه در محدوده دامنه های جنوبی رشته کوه هزارمسجد قرار گرفته است . رشته کوه هزار مسجد در شمال، رشته کوه بینالود در جنوب دشت چناران واقع شده و از برکت فراوانی آبریز رشته کوههای مذکور سرزمینی آباد و حاصلخیز می باشد.
  • شهرستان چناران از شمال و شمال غربی و شرقی به شهرستان های درگز و قوچان ، از شرق به شهرستان کلات ، از جنوب به شهرستان مشهد و از جنوب غربی و غرب به شهرستان نیشابور محدود گردیده است.
  • این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و گلبهار و ۵ دهستان بقمچ ، چناران ، رادکان ، بیزکی و گلمکان می باشد.

وجه تسمیه چناران

چناران برگرفته از دو درخت چنار بزرگ که در ورودی روستای حاج نصیر(قلعه جاج نصیر یکی از دوقلاع معروف منطقه ) بوده‌است و بر اساس مطالعات باستان شناسان، منطقه چناران نخستین مناطق مسکونی اقوام متمدن در دشت مشهد بوده و زیستگاه های هفت هزار ساله در منطقه رادکان به دوران پیش از تاریخ باز می‌گردد

پیشینه تاریخی

  • چناران به شکل جدید در دهه‌ ۱۳۳۰ پس از ساخته شدن کارخانه قند چناران بر میگردد که پیش از آن، ناحیه چناران بیشتر به نام رادکان شناخته می‌شد.
  • رادکان که یکی از روستاهای توس قدیم بوده امروزه بخشی از شهرستان چناران است. چناران با عنایت به موقعیت جغرافیایی خود همواره سرزمینی آباد و حاصلخیز بوده است و از شهرهای کهن سال آن شهر رادکان از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
  • تپه باستانی قیاس آباد و کشف سفالینه های دست ساز با خمیر قرمز و لعاب آلویی و نقوش هندسی سیاه رنگ سابقه سکونت آدمی و زیستگاهی این منطقه را به تمدن محصور در جنوب ترکمنستان در شمال خراسان منسوب می نماید .
  • رادکان تا پیش از حمله مغولان یکی از شهرهای مهم ناحیه توس به شمار می آمده و بتدریج از شهری آباد به شکارگاهی برای حکام مغول بدل گشت و رفته رفته متروک ماند.

توپوگرافی و جغرافیای منطقه

آب و هوای چناران در تابستان گرم و در زمستان سرد می‌باشد. همچنین آب و هوای آن در فصل بهار اغلب بسیار بارانی و همراه با باد شدید می‌باشد. با توجه به فاصله نسبتا نزدیک تا مشهد، به عنوان ییلاقات مشهد شناخته می‌شود.

قومیت های منطقه

تنوع گونه های قومی ساکن در این شهر شامل ترک، کرمانج، خاوری و فارس می باشد.

محصولات اصلی چنارن

محصولات زراعی توتون و تنباکو، شبدر، کلزا و گوجه فرنگی، پیاز، خیار، ذرت علوفه‌ای و در میان محصولات باغی محصولات گردو، سیب، گلابی، توت‌فرنگی، شلیل و گیلاس، آلبالو و آلو و در میان تولیدات دام و طیور، تولید گوشت گاو، شیرگاو، تولید تخم مرغ، تولید عسل و پرورش آبزیان است.

سوغات چناران

سیب ایران”در چناران(اخلمد)میروید حتی نهال درختان این میوه لطیف توسط سرکنسول انگلستان به غرب(انگلستان)نیز برده شده است از عسل مصفا ودارویی وشفابخش چناران فراموش نکنیم سوغاتی که به راحتی دراکثرمناطق شهر پیدا میشود،متاسفانه تولید کنندگان این محصول تمایل چندانی جهت بسته بندی وشکیل نمودن محصول خود ندارند.

صنایع دستی چناران

  • بافت انواع فرش های دست باف
  • گلیم ها
  • پلاس

در مقاله بعدی شهرستان چناران ، به جاذبه های گردشگری چناران اشاره خواهیم کرد با وبلاگ گردشگری، های هتل همراه ما باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس مسافرتی های هتل

وب سایت سلام هتل امکان رزرو آنلاین هتل ها را برای شما فراهم می سازد. ما در این وبسایت به شما این امکان را می دهیم تا بهترین هتل ها را در کمترین زمان انتخاب کنید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی زیادی انجام دهید. رزرو هتل می توانند از دغدغه‌های اصلی زائران امام رضا باشد و مشکلاتی را میتواند بوجود بیاورد. تیم ما این با تاسیس این هتل و ارائه بیش از 1000 هتل به شما این امکان را میدهد تا دغدغه ی رزرو اتاق را از بین ببریم. با توجه به بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده ما را بر آن داشت تا هتلهایی را برای رزوز به شما ارائه دهیم که از لحاظ سرویس دهی در بهترین درجه باشند و در نهایت هتلهایی که در اینجا مشاهده میکنید جزء بهترین هتلهای مشهد مقدس هستند.

اطلاعات تماس
  • 051385*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی