اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139905244492614991

انواع سردخانه ها کدامند و با چه هزینه ای ساخته می شوند؟

سردخانه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کد: 139905244492614991

https://bit.ly/3haUffb

، مشهد , (اخبار رسمی): در این مطلب با انواع سردخانه، تجهیزات لازم برای ساخت و برآورد نهایی هزینه لازم برای ساخت آشنا می‌شوید.

سردخانه چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سردخانه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دمای سردخانه بالای صفر معمولا بین 1 تا 5 درجه سانتی‌گراد است؛ از آنجایی که تامین چنین دمایی کار چندان مشکلی نیست می‌توان برای نگهداری نوشیدنی‌ها و یا سایر خشکبار از آن‌ها استفاده کرد

سردخانه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از گذشته تاکنون نگهداری مواد غذایی، میوه‌جات و فراورده‌های گوشتی مانند مرغ و ماهی و ... برای مدت طولانی بدون افت کیفیت اولیه همواره یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. از این‌رو انواع سردخانه‌ها برای نگهداری این اقلام و جلوگیری از فساد آن‌ها طراحی و ساخته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع آن‌ها و کاربرد هر یک و همچنین نحوه ساخت این یخچال‌های صنعتی آشنا کنیم.

کاربرد سردخانه

همان‌طور که از اسمشان پیداست، از این یخچال‌های صنعتی که به طریق‌های مختلفی ساخته می‌شوند برای نگهداری مواد غذایی، میوه‌جات و ... برای مدت زمان معینی استفاده می‌شود؛ به عبارتی می‌توان گفت کاربرد اصلی آن‌ها بالا بردن عمر نگهداری محصولات بدون افت کیفیت است. مجموعه‌ای از یک ساختمان و این تاسیسات زمانی می‌توانند موثر واقع شوند که استانداردهای لازم در ساخت و طراحی آن‌ها رعایت شده باشد. از طرفی استفاده از سیستم‌های سرمایشی به نگهداری از میوه، مواد غذایی، سبزی‌جات و ... محدود نمی‌شود و می‌توان استفاده‌های گسترده‌تری از آن‌ها کرد؛ به عنوان مثال این سیستم‌های سرمایشی در کارخانجات بزرگ صنعتی نیز کاربردهای فروانی دارند. در ادامه با انواع آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع سیستم‌های سرمایشی

این سیستم‌های سرمایشی را می‌توان از منظر کاربردی که دارند در طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار داد. به لحاظ کارکرد می‌توان آن‎ها را به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتنداز:

· سردخانه های خانگی: یخچال‌هایی که در همه خانه‌ها یافت می‌شوند.

· سردخانه های تجاری: سیستم‌های سرمایشی که رستوران‌های بزرگ، هتل‌ها و پادگان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

· سردخانه های صنعتی: در کارخانجات بزرگ صنعتی کاربردهای فروانی دارند.

· یخچال‌های سوپرمارکت‌ها که از آن‌ها برای نگهداری بستنی، محصولات گوشتی و ... استفاده می‌شود.

علاوه بر این دسته‌بندی‌های ذکر شده می‌توان آن‎ها را بر اساس نحوه ساخت، به صورت آمونیاکی و فریونی نیز تقسیم‌بندی کرد. همچنین سیستم‌های بالای صفر و زیر صفر نیز دو دسته از آن‌ها به شمار می‌روند. جهت هرگونه مشورت و هزینه‌های نهایی ساخت یک سیستم سرمایشی می‌توانید با مشاوران سایت سردخانه تماس بگیرید.

نحوه کارکرد سیستم‌های آمونیاکی به چه صورت است؟

اصول کار این سیستم‌های سرمایشی تا حدود زیادی مشابه به سردخانه‌های فریونی است؛ در آن‌ها نیز سیستم از اجزایی مانند کمپرسور، ریسیور تانک، کندانسور، اواپراتور و عامل انبساط تشکیل شده است. پمپ مبرد یکی از اجزایی است که در این دسته به چشم می‌خورد. نحوه کار این سیستم نیز همانند سیستم‌های فریونی است؛ آمونیاک در کمپرسور به صورت بخار تحت تراکم قرار می‌گیرد و با فشار بالای وارد کندانسور می‌شود؛ در کندانسور عمل تقطیر صورت می‌گیرد و آمونیاک از حالت گاز به مایع خالص تبدیل می‌شود.

از مزیت‌های این نوع از یخچال‌های صنعتی نسبت به سیستم فریونی می‌توان به بازدهی بالای سیستم‌های آمونیاکی اشاره کرد. همچنین به لحاظ اقتصادی می‌توان گفت قیمت آمونیاک از فریون بسیار پایین‌تر است و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را برای ساخت کاهش دهد. از لحاظ زیست محیطی هم آمونیاک برای محیط زیست و لایه اوزون مضر نیست و عمده مصرف آن در صنایع کشاورزی و کود است. یکی‌دیگر از دلایلی که به واسطه آن استفاده از سیستم‌های آمونیاکی را به جای فریونی پیشنهاد می‌کنیم، ساده بودن تشخیص نشتی آمونیاک از سیستم است.

  • ترکیب شیمیایی آمونیاک
  • آمونیاک صنعتی
  • تفاوت سیستم‌های بالای صفر و زیر صفر

همان‌طور که کمی پیش هم اشاره کردیم، یکی از انواع طبقه‌بندی‌های این سیستم‌ها به صورت بالای صفر و زیر صفر است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع سیستم در کمپرسورهای آن‌ها است؛ در واقع ظرفیت و قدرت کمپرسورهای زیر صفری نسبت به سردخانه بالای صفرکمتر است. به عنوان یکی‌دیگر از تفاوت‌های آن‌ها در نحوه ساخت، می‌توانیم به فشار پایین‌تر دیسچارج کمپرسورهای زیر صفر اشاره کنیم؛ به همین خاطر کمپرسور ساخته شده برای این سیستم‎‌ها داراری قطر سیلندر بزرگتری هستند. در ادامه به طور کامل با نحوه کار هر یک از این سیستم‌ها آشنا می‌شوید.

  • سردخانه بالای صفر فریون
  • تجهیزات ساخت سیستم‌های زیر صفر و انواع آن

برای شناخت بیشتر سردخانه زیر صفر بهتر است بدانید که سیستم‌های کوچکی که در بستنی فروشی‌ها استفاده می‌شود و یا حتی فریز خانگی هم جزئی از این سیستم‌های صنعتی به شمار می‌روند. پروتئین‌ها و میوه‌جات اگر در دمای بالای صفر و حتی کمی پایین‌تر از صفر نگهداری شوند ممکن است فاسد شوند؛ به همین دلیل نگهداری از آن‌ها در سیستم‌های زیر صفر یک امر ضروری به شمار می‌رود. اجزای سازنده یک سیستم زیر صفر عبارتنداز: کندانسور، اواپراتور، کمپرسور بزرگ و شیر انبساط.

این سیستم‌های سرمایشی زیر صفر انواع مختلفی نیز دارند که این تقسیم‌بندی بر اساس ابعاد و کاربرد آن‌ها انجام می‌شود:

  • · سردخانه پرتابل: این سیستم‌های زیر صفر ابعاد بزرگی ندارند؛ به همین خاطر قابلیت حمل و نقل دارند.
  • · کانکسی یا محفظه‌دار: این نوع را احتمالا در فروشگاه‌های بزرگ برای نگهداری مواد یخ‌زده دیده‌اید.
  • · اتاقی یا سوله‌ای: گروهی دیگر از سیستم‌های سرمایشی یک محیط از پیش ساخته هستند که با ابزار سردسازی تجهیز می‌شوند؛ برای نگهداری میوه‌جات معمولا از این دسته استفاده می‌شود.

سیستم‌های بالای صفر و کاربرد آن‌ها

دمای این نوع از سردخانه معمولا بین 1 تا 5 درجه سانتی‌گراد است؛ از آنجایی که تامین چنین دمایی کار چندان مشکلی نیست می‌توان برای نگهداری نوشیدنی‌ها و یا سایر خشکبار از آن‌ها استفاده کرد. به این یخچال‌های صنعتی، سردخانه‌های کوتاه مدت هم گفته می‌شود؛ چرا که نگداری طولانی مدت مواد غذایی در دمای بالای صفر امکان‌پذیر نیست و تنها می‌توان برای مدت زمان کوتاه و به صورت موقت آن‌ها را نگهداری کرد. تجهیزات لازم برای ساخت این سیستم‌های سرمایشی همانند سیستم‌های زیر صفر است؛ البته از آنجایی که مواد به صورت طولانی مدت در آن‌ها نگهداری نمی‌شود، بنابراین نیازی به عایق‌کاری دیواره‌ها و یا استفاده از سیالات کرایوژنیک برای سردسازی بیشتر نیست؛ همین موضوع می‌تواند هزینه‌های ساخت را در نهایت کاهش دهد.

تجهیزات لازم برای ساخت یک سیستم سرمایشی صنعتی

اگر قصد دارید یک سردخانه احداث کنید، صرف نظر از انواع آن باید با ابتدایی‌ترین تجهیزات برای ساخت هرگونه از این سیستم‌های سرمایشی آشنایی داشته باشید. برای برآورد هزینه‌های نهایی به شما توصیه می‌کنیم بعد از آشنایی با انواع این تجهیزات، برای اطلاع از ریز قیمت‌ها با یک مشاور در زمینه ساخت این اتاقک‌های سرمایشی مشورت کنید. تجهیزات ساخت یک سالن سرمایشی عبارتنداز:

· کمپرسور: این قطعه که در طول متن بارها به آن اشاره کردیم؛ وظیفه متراکم کردن گاز جهت افزایش فشار و دمای گاز را بر عهده دارد.

· موتور: تامین کننده انرژی و محرک کمپرسور است.

· کندانسور: گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک می‌کند.

· شیر آلات: شیرآلات ارتباطی وظیفه انتقال گازهای موجود به قسمت‌های مختلق سیستم خنک‌کاری را بر عهده دارد.

· اواپراتور: این قطعه به عنوان خنک کننده درون اتاقک‌های سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه عواملی در هزینه نهایی ساخت یک سیستم سرمایشی اثرگذار است

عوامل متعددی می‌توانند بر هزینه‌های نهایی ساخت یک سردخانه تاثیر داشته باشند. به عنوان مثال ابعاد این سیستم مهم‌ترین پارامتری است که هزینه نهایی را تا حدودی زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ مسلما هر چه ابعاد ساخت بزرگ‌تر باشد، هزینه‌های مربوط به ساخت و نگهداری نیز به همان نسبت بالا می‌رود. موارد دیگری چون: تجهیزاتی که برای کنترل به کار می‌رود، شیرآلات ارتباطی، نوع ساندویچ پنل‌ها، نوع کندانسور و از همه مهم‌تر نوع کمپرسور به کار رفته در آن هزینه نهایی را تعیین می‌کنند.

نکته قابل ملاحظه دیگر که برای احداث یک سیستم سرمایشی و هزینه‌های آن باید مد نظر قرار دهید، استفاده از برق تک فاز و یا سه فاز است. لازم به ذکر است که هزینه ساخت سیستم‌هایی که با برق سه فاز کار می‌کنند بیشتر است. قبل از تصمیم برای احداث هرگونه سیستمی بهتر است تمام هزینه‌ها را بررسی کرده و به صورت دقیق برنامه‌ریزی کنید؛ این نکته را فراموش نکنید که ممکن است هزینه نهایی کمی بیشتر از برنامه‌ریزی‌های شما باشد.

مشاوره با افراد متخصص قبا از شروع به ساخت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در شروع هر پروژه‌ای باید در نظر داشته باشید، مشاوره دقیق با افراد کارشناس و مجرب است؛ در این صورت متضرر ضرر و زیان‌های مالی در طول پروژه خود نخواهید شد. گروه صنعتی سایت sardkhaneh با راهنمایی مشاوران و متخصصانی که در اختیار دارد، به شما برای احداث یک سردخانه استاندارد یاری می‌دهد. به عنوان مثال فضای مورد نیاز برای احداث یک سیستم سرمایشی یکی از موضوعات حائز اهمیت است که قبل از اقدام به ساخت باید کاملا مورد بررسی قرار بگیرد.

مشاوران این حوزه با بررسی پارامترهای لازم برای طراحی و ساخت یک سیستم استاندارد، با ایجاد برنامه‌ریزی دقیق مالی شما را در ساخت یک سیستم مناسب همراهی می‌کنند. اگر قصد دارید سیستم سرمایشی صنعتی خود را طبق استانداردهای جهانی و رعایت نکات ایمنی لازم احداث کنید، توصیه می‌کنیم با ما در تماس باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سردخانه برادران حقیقی

تولید بهترین محصول ویژه ترین ماموریت ماست ، ما نهایت تلاشمان را می کنیم که به مشتریان خود پایین ترین قیمت ممکن ، بهترین حق انتخاب و بالاترین کیفیت در کوتاه ترین زمان عملیات اجرایی و حداکثر آسودگی خاطر را ارائه دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید