اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906024509914674

انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

کد: 139906024509914674

https://bit.ly/31pJzUN

، تهران , (اخبار رسمی): اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور باشید مدارک مختلفی برای اپلای کردن نیاز خواهید داشت که یکی از آن¬ها SOP نام دارد. نوشتن SOP از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین ما تصمیم گرفتیم به طور مفصل برای شما بگوییم SOP چیست و چطور باید نوشته شود.

انگیزه نامه تحصیلی چیست؟
انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

SOP مخفف Statement of Purpose و به معنای انگیزه‌نامه می‌باشد. هر چند آنرا با نام‌های دیگری همچون Cover Letter و یا Letter of Intent نیز می‌شناسند اما SOP نام رایج‌تری برای انگیزه‌نامه می‌باشد.

شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که با توجه به مدارک و مستندات ارائه شده به کمیته‌های تصمیم گیری اهمیت انگیزه‌نامه در چیست و چرا داشتن یک انگیزه‌نامه خوب می‌تواند مرز بین شکست و موفقیت در پذیرش تحصیلی باشد؟

جواب این سوال از دید کمیته تصمیم‌‌گیری بسیار ساده است: کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نشان می‌دهد اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای کمیته مشخص می‌سازد. شما در انگیزه‌نامه  ضمن ارائه شرحی بر گذشته خود که مبتنی بر مستندات ارائه شده است می‌توانید جزییات شخصی‌تری به موفقیت‌ها و حتی شکست‌های خود بیافزایید و از آن مهم‌تر مسیر پیش روی خود در آینده را نیز برای آنان توضیح دهید.

بهتر است بخوانید : مدرک آیلتس برای کار لازم است ؟

نحوه نوشتن و نگارش انگیزه نامه تحصیلی

جهت پذیرش برای دانشگاه، فرد متقاضی باید یک انگیزه نامه متناسب با آن دانشگاه بنویسد اما نکات کلی و کلیدی هستند که در نوشتن هر انگیزه نامه باید رعایت شوند. با ما در ادامه همراه باشید تا تعدادی از این نکات را معرفی نماییم .

قسمت اول: پیشینه فرد در انگیزه نامه تحصیلی

در مقدمه و پاراگراف اول انگیزه نامه بهتر است که خود را معرفی کرده و مقداری در مورد پیشینه خود صحبت کنید. سپس رشته مورد نظر خود را نام برده و بنویسید که قصد تحصیل در این رشته را در چه تاریخی دارید. به عنوان مثال کارشناسی شیمی آلی پائیز ۲۰۲۱.

قسمت دوم : چه چیز‌هایی برای شما انگیزه بخش است؟

در این قسمت ذکر کنید که چه عواملی به شما انگیزه می‌دهد که در این رشته تحصیل کنید. به عنوان مثال خانواده شما و تحصیلاتی که دارند به شما انگیزه می‌دهد تا در رشته مورد نظر خود تحصیل کنید یا بعد از دیدن فردی که در رشته مورد نظر شما موفق است تصمیم گرفتید که این رشته تحصیلی را انتخاب کرده و تحصیلات در آن را ادامه دهید. حتماً توجه داشته باشید که انگیزه‌ها و عوامل الهام بخش شخصی و واقعی خود را بنویسید.

قسمت سوم: برای دانشگاه چه فوایدی را می‌توانید داشته باشید؟

در این قسمت می‌توانید از تجربه‌های قبلی خود که در دانشگاه قبلی و رشته تحصیلی خود داشته‌اید را بیان کنید. در پاراگراف سوم می‌توانید به فعالیت‌های خارج ازدرس، سابقه کار، تیم‌های ورزشی و فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که در گذشته داشته‌اید اشاره کنید. لازم نیست تا تمام فعالیت‌ها و تجارب خود را بیان کنید بلکه فقط آن دسته از تجربیاتی که با رشته تحصیلیتان مرتبط بوده را ذکر کنید. همچنین توضیح دهید که چه درس‌ها و مهارت‌های را از این تجربیات آموخته‌اید و اینکه این مهارت‌ها چگونه شما را به یک کاندیدای قوی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان تبدیل کرده است. به عنوان مثال اگر به عنوان مربی مهد کودک فعالیت داشته‌اید توضیح دهیدکه این کار مهارت‌های مدیریتی شما را تا چه حد تقویت کرده است.

حتما می دانید که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور حتما باید مدرک آیلتس خود را دریافت کنید.

قسمت چهارم: دلیل شما برای تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان چیست ؟

در این قسمت باید توضیح دهید که به چه علت دانشگاه مورد نظر خود را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید برای گرفتن پذیرش از اقدام کنید. جنبه‌هایی از دانشگاه که برای شما مهم است را ذکر کنید. به عنوان مثال جنبه‌هایی چون تحقیقات قوی، دپارتمان مهندسی پیشرفته و یا استودیو‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای که دانشگاه دارد. ذکرکردن دلایل شخصی که باعث شده تا این دانشگاه را انتخاب کنید، به تیم پذیرش دانشگاه نشان می‌دهد که شما با دانشگاه آشنا هستید و از تاریخچه و عملکرد آن مطلع هستید و قصد دارید که در موفقیت این دانشگاه سهیم باشید.

قسمت پنجم: اهداف‌ شما برای ادامه تحصیل

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. همانطور که گفتیم هدف‌های متقاضی باید مرتبط با موقعیت تحصیلی بوده و نقطه اتصال آن با آینده علمی و کاری فرد را نشان دهد؛ ترسیم آینده شغلی و آن چیزی که قصد دارید پس از دوران تحصیلی‌تان به آن دست یابید، در نظر کمیته پذیرش بسیار مهم است.

قسمت ششم: نتیجه گیری و قدردانی

خوب است که در پایان و به عنوان خلاصه متن، بار دیگر مناسب بودن موقعیت تحصیلی برای فردی با رزومه خود را شرح دهید. در ادامه نیز با بیانی سلیس و حرفه‌ای از کمیته پذیرش بابت خواندن انگیزه نامه (از میان صدها انگیزه نامه ارسالی) تشکر کنید

قسمت هفتم: انگیزه نامه خود را چک کنید.

اصلاح کردن فقط نگارشی و املایی نیست. می‌توانید برای بهتر شدن انگیزه نامه خود از افراد بیشتری که ترجیحا سابقه نگارش انگیزه نامه داشته‌ اند، ایده بگیرید. آنها اشتباهات کوچکی را متوجه می ‌شوند و این می‌تواند به شما ایده‌ های تازه ‌ای بدهد. توجه داشته باشید که بررسی املایی نامه خوب است اما تمامی اشتباهات را در انگیزه نامه حل نمی ‌کند و باید به فکر سایر نقاط ضعف احتمالی آن نیز باشید. از افراد توانا در این زمینه کمک بگیرید و از آنها بخواهید که انگیزه نامه شما را بخوانند. از آنها بپرسید که آیا بیان موضوعات در انگیزه نامه شما واضح است، متن به اندازه کافی روان است و ساختار متحد الشکلی دارد یا خیر؟ و اگر در جایی نکته ‌ایی مبهم وجود دارد، بپرسید که آن را چگونه باید اصلاح کنید.

منبع : mypte

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش