اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906044514714937

تربت حیدریه، پایتخت ابریشم ایران

کد: 139906044514714937

https://bit.ly/34Mf7WK

، مشهد , (اخبار رسمی): یکی از شهر های استان خراسان رضوی که در 152 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد، شهر تربت حیدریه می باشد. این شهر با وسعت 3672 کیلومتر مربع تعداد 210390 نفر را در خود جای داده است.

تربت حیدریه، پایتخت ابریشم ایران
تربت حیدریه، پایتخت ابریشم ایران

یکی از شهر های استان خراسان رضوی که در 152 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد، شهر تربت حیدریه می باشد. این شهر با وسعت 3672 کیلومتر مربع تعداد 210390 نفر را در خود جای داده است. تربت حیدریه نیز دارای تعداد زیادی کارخانه اعم از کارخانه طلای زرمهر، کارخانه کاشی زرین، کارخانه قند تربت حیدریه، کارخانه کائولین و... می باشد. این شهرستان به دلیل اینکه عنوان غنی ترین منابع سیلیس جهان را در خود دارد یکی از قطب های معدنی در استان خراسان بزرگ به شمار می رود.

شغل اکثر مردم تریت حیدریه

از ویژگی های دیگر این شهرستان می توان به فعالیت کشاورزی مردم ساکن در آن اشاره کرد که باعث شده است تربت حیدریه در این صنعت از موقعیت خوبی برخوردار باشد. پروش دام و طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم و... از مشاغلی می باشند که بیشتر مردم تربت حیدریه به آن مشغول هستند. اگر قصد سفر به این خطه از ایران را دارید می توانید سوغات و صنایع دستی نظیر قالی، قالیچه، نمد و بادام، پسته، زعفران را خریداری کنید.

در این قسمت شمارا با مهمترین جاذبه های گردشگری تربت حیدریه آشنا می کنیم: 

آبشار رود معجن

در شمال غربی شهرستان تربت حیدریه روستایی قرار دارد که این روستای زیبا آبشاری به نام آبشار رود معجن را در خود جای داده است. این آبشار که از محبوبیت زیادی در بین طبیعت گرد ها برخور دار است در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

آب این آبشار از کوه های چهل تن سرچشمه گرفته و به رودخانه حصارچه می ریزد. همچنین آب این آبشار با عبور از میان باغات به رودخانه می رود. این آبشار در بین تنگه ای بزرگ قرار گرفته است که از دواره پشتی فاصله دارد و می توان به راحتی در پشت آن ایستاد.

برای رسیدن به ای آبشار از روستا باید حدود 50 دقیقه پیاده روی کنید. این آبشار در گذشته با نام رود مهجن معروف بوده است و سپس پس از مدتی نام آن به نام رود معجن تغییر یافته است. رود معجن در بین گردشگران بیانگر آب و هوایی خوش، کوچه باغ ها، رودخانه های پر آب و مزارع سرسبز نیز می باشد. برای بازدید از آبشار معجن بهترین زمان سفر فصول بهار و تابستان می باشند.

پارک باغ ملی

یکی از زیباترین پارک های تربت حیدریه که در مرکز شهر قرار گرفته است پارک باغ ملی می باشد که طی سال های اخیر با کمک باغبانان تبدیل به یکی از زیبا ترین پارک ها شده است. این باغ نیز تشکیل شده از درختان و گل های رنگارنگی است که با طراحی های خاصی در کنار یکدیگر چیده شده اند و جلوه ای زیبا و به یادماندنی را نشان می دهند.

این پارک باغ ملی در سال های پیش تنها یک آرامستان بوده و با گذشت زمان تبدیل به یک باغ ملی شده است. برخی از درختان سرو در این باغ دارای قدمتی بیش از 90 سال بوده اند که به دلیل اینکه خشک شده بودند توسط هنرمندان بازسازی شده و نمایی از تابلو های مفهومی را به نمایش گذاشته است.

کاروانسرای طبسی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در تربت حیدریه کاروانسرای طبسی می باشد که در دوره قاجاریه ساخته شده است. کاروانسرا نیز یک نوع ساختمانی می باشد که می تواند گروه یا کاروانی را در خود جای دهد و در معماری دوره اسلامی جزء بزرگترین ساختمان ها محسوب می شده است. این کاروانسرا دارای قسمت های بسیاری مانند ایوان، غرفه، اطاق، انبار و طویله می باشد. این کاروانسرا در بین بنا هایی قرار دارد که دو ایوان را در خود جای داده اند و به شکل مربع می باشند. این ساختمان بنایی بسیار ساده می باشد که طاق حجره های آن به شکل هلالی و به سبک حجره هایی که در معماری ایرانی دیده می شود، ساخته شده است.

پارک جنگلی پیشکوه

در دامنه های ارتفاعات تربت حیدریه پارکی قرار گرفته است به نام پارک جنگلی پیشکوه که همواره در کشور یکی از بزرگترین پارک ها می باشد. این پارک که در دامنه کوه سه قله قرار گرفته است دارای وسعتی بیش از 800 هکتار است. این پارک با چشم انداز های زیبا و امکانات تفریحی و توریستی بسیارش مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران می باشد.

حمام حاجی رئیس

یکی از معتبر ترین حمام های شهر تربت حمام حاجی رئیس می باشد که در محدوده جنوب غربی بافت تاریخی شهر تربت فرار دارد. این حمام که در تابستان سال 1381 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است توسط حاج سید محمد رئیس التجار جهت باقیات و صالحات ساخته شده است. حمام حاجی رئیس از دوقسمت زنانه و مردانه تشکیل شده و دارای قسمت های مختلفی مانند فضای ورودی، رختکن، گرمخانه، مخازن آب گرم وسرد، آتش خانه می باشد.

در ابتدای ورود کاشی های لاجوردی که با طرح گل و بوته نقاشی شده است چشم هر بیننده را به خود خیره می سازد. این حمام دارای سقف گنبدی می باشد که توسط ستون های رنگی که در رختکن وجود دارد نگهداری می شود. این حمام یکی از نادرترین حمام هایی است که بعد از آسیب هایی که به آن وارد شد دوباره مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون یکی از مکان های ویژه ای می باشد که در این شهرستان قرار گرفته است.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی