اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002185121214937

قبرستان ارامنه مشهد آرامگاه تاریخی مسیحیان

کد: 140002185121214937

https://bit.ly/2R4w1LW

، مشهد , (اخبار رسمی): قبرستان ارامنه مشهد از آرامگاه های شهر است که مخصوص مسیحیان و ارامنه بوده است. همان طور که می دانیم و احتمالا قبلا دیده ایم آرامگاه مسیحیان تفاوت هایی با بقیه قبرستان ها دارد. وجود سنگ های سفید و صلیب های ایستاده بر بالای قبرها نمادی است از قبرستان مسیحیان.

قبرستان ارامنه مشهد آرامگاه تاریخی مسیحیان
قبرستان ارامنه مشهد آرامگاه تاریخی مسیحیان

این گورستان قدمتی در حدود یک قرن دارد. این محل مکانی برای دفن ارامنه و مسیحیان ساکن در مشهد یا توس بوده است. جالب است بدانید که حتی ممکن است ساکنین مشهد هم از وجود قبرستان ارامنه مشهد اطلاع نداشته باشند.

کلیسای قبرستان ارامنه مشهد

هنگامی که وارد قبرستان می شوید با ساختمان سفیدی در میان آرامگاه مواجه می شوید. این ساختمان کلیسای مسیحیان است که به کلیسای کاتارینه معروف است. در این کلیسا مراسمات قبل از دفن ارامنه و مسیحیان اجرا می شده است. کلیسای ارامنه مشهد تفاوت هایی با سایر کلیساهایی که دیدید دارد. یعنی هیچ گنبد و ناقوسی بر روی آن دیده نمی شود.

احتمال این کلیسا قبلا مادور بوده است. مادرو به نمازخانه مسیحیان گفته می شده که در آن مراسمات مذهبی مربوط انجام می شده است. سر در کلیسای قبرستان ارامنه مشهد متنی به زبان ارمنی نوشته شده به این معنا: "این کلیسا در سال 1974 میلادی توسط ملکن هارتوانیان و همسرش به یاد بانو کاتارینه هاکوپیان ساخته شده است."

بانو کاترینه مادر همسر ملکن هاتوانیان یکی از ثروتمندان مسیحی بوده است. بعد از ورود به این کلیسا با سالنی چهار ضلعی مواجه می شوید که محل محراب و جایگاه دعای مسیحیان است. نکته جالبی که وجود دارد این است که در داخل کلیسا گنبدی تزیین شده با مقرنس را می بینید. اما این گنبد از بیرون قابل مشاهده نیست و این به دلیل پشت بامی است که به شکل مستطیلی بر روی این گنبد ساخته شده و آن را محو کرده است.

دلیل اشکال متفاوت صلیب در قبرستان چیست؟

پس از ورود به قبرستان ارامنه مشهد اولین چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد صلیب های متفاوت موجود در آن است. دلیل این تفاوت وجود فرقه های مختلف مدفون شده در این آرامگاه است. علاوه بر نوع صلیب، مدل سنگ و حتی خطوط آنها هم متفاوت است.

فرقه های مدفون در این قبرستان را کاتولیک، ارتودکس، گریگور و آشوری ها تشکیل می دهند. همچنین خطوط نوشته شده بر روی سنگ ها فرانسوی، فارسی، لهستانی و ارمنی هستند. در این بخش انواع شکل در هر کدام از فرقه ها را برای آشنایی بیشتر شما معرفی خواهیم کرد.

  • آشوری ها: صلیب های که انتهای آن شکل نیم دایره است
  • ارمنی ها: صلیب هایی شبیه به طرح گل
  • کاتولیک ها: شکل معمولی صلیب یا چلیپایی

هتل های نزدیک قبرستان ارامنه

هنگامی که که با تور مشهد به این شهر سفر کردید و به دنبال رزر هتل در این شهر قصد بازدید از قبرستان ارامنه مشهد را داشتید می توانید در هتل های نزدیک به این محل اقامت کنید. هتل هایی از قبیل:

محل قرارگیری قبرستان ارامنه کجاست؟

قبرستان ارامنه مشهد در میدان ابوطالب، خیابان حر عاملی قرار گرفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]