اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906054517215074

راهنمای جامع انتخاب بهترین سیستم حضور و غیاب برای شرکت ها و سازمان ها

چه نوع دستگاه حضور و غیابی را باید برای مجموعه خود انتخاب کنید؟

کد: 139906054517215074

https://bit.ly/2YSm3y2

، تهران , (اخبار رسمی): دستگاه حضور و غیاب نقش مهمی در سیستم‌ های مدیریتی سازمان ها و شرکت ‌ها دارد و هر مجموعه ای به فراخور تعداد پرسنل و نوع محصولی که تولید می کند و یا نوع خدماتی که ارائه می‌ دهد، از انواع گوناگون این دستگاه‌ ها برای ثبت ورود و خروج و حقوق پرسنل خود استفاده می‌ کند.

برای مشاهده انواع دستگاه های حضور و غیاب به همراه قیمت روز آنها به سایت مهرکیا مراجعه نمایید

انواع دستگاه های حضور و غیاب از لحاظ نحوه ثبت تردد

 ثبت تردد و ورود و خروج در دستگاه حضور و غیاب به سه شیوه کلی با استفاده از کد، استفاده از تکنولوژی بیومتریک و به صورت ترکیبی صورت می گیرد.

ثبت ورود و خروج با استفاده از کد

دستگاه های کارت خوان و دستگاه های رمزی و دستگاه حضور و غیاب کارت خوان بدون تماس دستگاه‌ های کارتی از قدیمی ‌ترین انواع دستگاه‌ های حضور و غیاب به شمار می‌ روند . این دستگاه ‌ها از اولین نسل ‌های دستگاه‌ های حضور و غیاب دیجیتال به شمار می‌ آیند.

امروزه این فناوری در دستگاه های جدید به تنهایی استفاده نمی شود و کنار سایر فناوری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب دستگاه های حضور و غیاب کارتی

مزایای اصلی دستگاه های کارتی عبارتند از سرعت عملکرد بالا و توانایی ثبت و کنترل تردد تعداد زیادی از افراد در حداقل زمان ممکن و هزینه کمتر برای خرید و تعمیرات آن ‌ها نسبت به دیگر انواع دستگاه ها. استفاده از دستگاه‌ های کارتی برای سازمان ‌های دارای پرسنل فراوان که قصد دارند هزینه کمی برای خرید دستگاه حضور غیاب صرف کنند، مناسب است.

امکان هک کردن یا تغییر اطلاعات این کارت ‌ها و دستگاه ها بسیار کم است، اما مشکلی که این دستگاه ها دارند این است که نیاز به ناظر دارند چرا که ممکن است یک نفر با استفاده از کارت افراد دیگر، تردد آن‌ ها را متقلبانه ثبت کند. بنابراین امکان تقلب در آن ها بسیار زیاد است.

در برخی از سازمان ‌ها از کارت حضور و غیاب، به عنوان کارت رزرواسیون غذا و کارت شناسایی کارمند نیز استفاده می‌ کنند.

دستگاه حضور و غیاب رمزی

در این مدل به هر فرد شاغل  یک رمز اختصاصی داده می شود تا بتواند با ورود آن رمز، تردد خود را ثبت ‌کند. ورودی این دستگاه‌ ها شامل یک صفحه کلید است که امکان ورود رمز به شکل عددی یا حروف و یا ترکیبی را فراهم می ‌کند. در این دستگاه ها ممکن است ثبت تردد به وسیله ترکیبی از کارت و رمز نیز صورت پذیرد. در دستگاه های جدید این روش کمتر استفاده می شود.

ثبت تردد با استفاده از تکنولوژی بیومتریک

مکانیزم ثبت تردد و ورود و خروج در این شیوه مبتنی بر استفاده از اجزاء بدن انسان  مانند چهره، اثر انگشت، عنبیه چشم، اثر کف دست و یا ویژگی های رفتاری مانند صدا و دست خط برای شناسایی استفاده می کند.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

 این روش یکی از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت یک فرد است، زیرا هرشخصی اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد .

در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین دستگاه ‌های حضور و غیاب، دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی است. این نوع دستگاه ها برای مشاغل دفتری و اکثر فروشگاه ها مناسب می باشند.

مزایا و معایب روش  اثر انگشت

کار با این دستگاه ها بسیار آسان است و یادگیری آن نیز ساده است. سطح امنیت دستگاه های اثر انگشتی بسیار بالاست و امکان تقلب در نتایج آن وجود ندارد، چرا که اثر انگشت در افراد منحصر به فرد است. در این دستگاه ها نمی‌ توانید الگوی اثر انگشت فردی را حدس بزنید و حضور شخص دیگری به غیر از خودتان را ثبت کنید.

مزیت دیگر دستگاه‌ های اثر انگشت خوان این است که نیاز به ناظر ندارند و زمان ثبت تردد آن ها کوتاه است، اما این دستگاه‌ ها هزینه خرید و تعمیرات بیشتری نسبت به دستگاه ‌های کارتی و رمزی دارند. به خصوص اگر حسگر اثر انگشت این دستگاه‌ ها خراب شود هزینه تعمیر بالایی دارند.

از دیگر معایب دستگاه های اثر انگشتی این است که در بعضی مشاغل مانند مشاغل کارگاهی، تعمیرگاه ها و … افرادی که کارهای یدی انجام می ‌دهند و ممکن است اثر انگشت آن ها آسیب ببیند و مغشوش شود، یا بر اساس نوع کارشان دارای اثر انگشت چرب یا کثیف باشند، این دستگاه ها در تشخیص اثر انگشت این افراد دچار مشکل می ‌شوند. دستگاه‌ های اثر انگشتی حتی ممکن است در تشخیص اثر انگشت افراد معمولی نیز به دلیل شرایط نور یا نحوه قرار دادن انگشت روی حسگر دستگاه دچار مشکل شوند.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چھره

روش تشخیص چهره یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ ترین تکنولوژی های بیومتریکی است که با استفاده از روش های هوشمند اتوماتیک، هویت یک انسان را بر اساس مختصات چهره شخص برای مثال ابعاد صورت، ویژگی‌ های چشم و … تشخیص می دهد.

این دستگاه ها مناسب برای سازمان‌ هایی با تعداد پرسنل بالاو همچنین مناسب برای مشاغلی است که ثبت اثر انگشت برای آن ها دارای مشکل می باشد مانند تراشکاری، تعمیرگاه و مشاغل کارگاهی.

مزایا و معایب دستگاه تشخیص چهره

امکان تقلب در دستگاه ‌های تشخیص چهره وجود ندارد؛ زیرا برای هر فرد فقط امکان ثبت چهره‌ خودش وجود دارد. سرعت عمل این دستگاه‌ها بسیار بالا است. تغییرات اشخاص مانند لنز گذاشتن، آرایش کردن، عینک گذاشتن، ریش گذاشتن و تغییراتی از این قبیل هیچ تاثیری در شناسایی دستگاه نداشته و دستگاه به راحتی می‌ تواند افراد را شناسایی نماید.

مسلمأ این نوع از دستگاه های بیومتریک قیمت بالایی دارند و هزینه تعمیرات این دستگاه‌ ها نیز گران است در ضمن نصب این دستگاه ‌ها هم شرایط و حساسیت ‌های خاصی دارد که اگر رعایت نشود موجب اختلال در عملکرد آن ‌ها خواهد شد.

مقایسه دستگاه های تشخیص چهره با دستگاه های اثرانگشتی

در دستگاه ‌های تشخیص چهره امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد؛ زیرا هر فرد فقط می تواند چهره‌  خودش را ثبت کند، اما در دستگاه ‌های اثر انگشتی امکان ثبت چندین اثر انگشت برای هر فرد وجود دارد و اگر اپراتور سیستم حضور غیاب قصد تقلب در ترددها را داشته باشد می ‌تواند برای برخی از پرسنل، انگشت افراد دیگری را ثبت کند تا افراد بتوانند به جای هم تردد ثبت کنند.

کارکنانی که اثر انگشت آن ‌ها به علت مغشوش بودن در سیستم ثبت نمی ‌شود، اما استفاده از دستگاه تشخیص چهره این مشکل را برای آن ‌ها حل می ‌کند.

همچنین به دلیل عدم تماس فیزیکی کارکنان با دستگاه در دستگاه تشخیص چهره ، امکان انتقال انواع آلودگی‌ ها و بیماری ‌های پوستی از طریق دستگاه وجود ندارد.

در فصل ‌های سرد سال گاهأ پرسنل برای ثبت اثر انگشت خود دردستگاه‌ های اثرانگشتی دچار مشکل می‌ شوند. چون حسگر این دستگاه‌ ها در شرایط رطوبت معمول محیطی کار می ‌کند، اما در دستگاه‌ های تشخیص چهره این مشکل برای افراد به وجود نمی‌ آید.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

عملکرد این دستگاه هم مانند دستگاه اثر انگشتی است و بر مسئله الگوی عنبیه چشم افراد پایه‌ گذاری شده است. برای استفاده از این سیستم فرد جلوی دوربین قرار می‌ گیرد و اطلاعات چشم او با اطلاعات ذخیره شده در سیستم مقایسه شده و فرآیند تأیید هویت و ثبت زمان تردد انجام می‌ گیرد.

دستگاه حضور و غیاب با شناسایی کف دست

تکنولوژی اعتبارسنجی بیومتریک شناسایی کف دست مبنی بر الگوی های رگ کف دست با استفاده از مادون قرمز می باشد،از آنجا که این نوع شناسایی بدون تماس با دستگاه انجام می شود، برای استفاده های عمومی کاملا بهداشتی و بدون استرس است.

برای جعل بسیار دشوارند زیرا این رگ ها درداخل بدن ما هستند وبه صورت فیزیکی قابل شهود نمی باشند.

ثبت تردد بصورت ترکیبی

امروزه بسیاری از سازمان‌ ها بنا به حساسیتی که مدیران نسبت به حضور و غیاب و تردد پرسنل خود دارند از دستگاه‌ هایی استفاده می‌ کنند که از دو یا چند قابلیت برای ثبت تردد کارکنان بهره می‌ برند.

مقایسه انواع دستگاه های حضور و غیاب

قیمت خرید دستگاه و ھزینه خدمات آن

عمومأ قیمت خرید دستگاه ھای کارتی و رمزی پایین تر از سایر دستگاه ھاست. ھزینه خرید دستگاه های تشخیص چھره به مراتب بالاتر از دستگاه اثر انگشتی است.

در دستگاه های کارتی پس از خرید دستگاه ھزینه تھیه کارت همیشه وجود دارد. در دستگاه های اثر انگشتی اگر سنسور اثر انگشت خراب شود برای خریدار هزینه بر می شود. در دستگاه های تشخیص چھره در صورتی که ریدر تشخیص چھره دستگاه خراب شود عموما ھزینه تعویض آن بالاست.

در دسترس بودن ابزار ثبت تردد

همه دستگاه ھای حضور غیاب به وسیله یک ابزار تردد را ثبت می کنند. چهره، انگشت، کارت و رمزابزارھایی ھستند که تردد با آن ها ثبت می شود. دردستگاه رمزی شخص ممکن است رمزعبور خود را فراموش کند. ھمچنین در دستگاه کارتی ممکن است شخص فراموش کند کارت خود را به ھمراه بیاورد و یا کارت آن مفقود گردد تا زمان صدور کارت جدید ثبت تردد امکان پذیر نیست. اما در دستگاه های تشخیص چھره و اثرانگشت نیازدابزاری که با آن تردد ثبت می شود جزئی از بدن انسان است.

میزان زمان ثبت ورودوخروج

در دستگاه کارتی زمان کمی برای ثبت نیاز است، اما در دستگاه رمزی شخص باید رمز وارد کند که ممکن است چند ثانیه ای طول بکشد.

در دستگاه اثر انگشتی ثبت اثرانگشت حدود یک ثانیه زمان می برد.اما دردستگاه تشخیص چھره عموما بیشترازچند ثانیه طول می کشد چون شخص باید با زاویه خاصی جلوی دوربین دستگاه قرار بگیرد تا تصویر او شناسایی شود.

امکان تقلب

در دستگاه های کارتی و رمزی امکان تقلب وجود دارد و کارکنان می توانند با در اختیار داشتن کارت و رمز دیگران برای آن ها تردد ثبت کنند. در صورتی که در دستگاه های اثر انگشت و تشخیص چهره امکان تقلب وجود ندارد.

میزان خطا درثبت تردد

در دستگاه کارت خوان اگر کارت شخص خراب شده باشد، خطا به وجود می آید. اما در دستگاه رمزیدرصورت عدم فراموشی رمز امکان خطا وجود ندارد. درروش تشخیص چھره و اثر انگشتی امکان خطا بسته به الگوریتم نرم افزاری است که دردستگاه به کارگرفته شده است. البته دردستگاه تشخیص چهره با تغییرشرایط محیطی مثل نوروزاویه ایستادن شخص جلوی دوربین ممکن است درصد خطا بیشتر شود.

مهرکیا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مهرکیا

شرکت مهرپویان کهکشان رایانه (ثبت 50737) با نام تجاری مهرکیا از سال 92 در زمینه تولید نرم افزار و فروش انواع دستگاه های حضور و غیاب و حقوق و دستمزد و کنترل تردد فعالیت می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید