اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139908294758915074

انواع دستگاه حضور و غیاب از نظر نوع ثبت تردد

کد: 139908294758915074

https://bit.ly/37hhYXo

، تهران , (اخبار رسمی): برخی از سازمان ‌ها همچنان به صورت دستی حضور و غیاب کارکنان را انجام می‌ دهند، برخی دیگر با کارت شناسایی و دیگر سازمان ها نیز از سایر روش ‌های جدیدتر حضور و غیاب استفاده می‌ کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

انواع دستگاه حضور و غیاب از نظر نوع ثبت تردد
انواع دستگاه حضور و غیاب از نظر نوع ثبت تردد

ثبت تردد و ورود و خروج در این دستگاه ها به سه شیوه کلی : ثبت ورود و خروج با استفاده از کد (کارت خوان و رمزی)، با استفاده از تکنولوژی بیومتریک و صورت ترکیبی صورت می گیرد.

دستگاه حضور و غیاب نقش مهمی در سیستم‌های مدیریتی سازمان ها و شرکتها دارد و هر مجموعه ای به فراخور تعداد پرسنل و نوع محصولی که تولید میکند و یا نوع خدماتی که ارائه می‌ دهد، از انواع گوناگون این دستگاه‌های حضوروغیاب و یا به تعبیری دیگر دستگاه کنترل تردد استفاده می‌کند.

انواع مختلفی از دستگاه حضور و غیاب در سطح دنیا و ایران وجود دارد که هر کدام مناسب سازمان یا شرکت خاصی است و از یک روش خاصی برای شناسایی افراد استفاده میکند.

از گذشته تا کنون حضور و غیاب در کسب و کارها به روش ‌های مختلفی انجام میشده است. برخی از سازمانها همچنان به صورت دستی حضور و غیاب کارکنان را انجام می‌دهند، برخی دیگر با کارت شناسایی و دیگر سازمانها نیز از سایر روشهای جدیدتر حضور و غیاب استفاده می‌کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

امروزه تولیدکنندگان دستگاه کنترل تردد اقدام به تولید انواع مختلفی از دستگاه حضور و غیاب کرده‌اند. در این قسمت قصد داریم هر کدام از این دستگاه ‌های حضور و غیاب را به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب هر کدام را به شما ارائه دهیم.

ثبت تردد و ورود و خروج در این دستگاه ها به سه شیوه کلی صورت میگیرد:

– ثبت ورود و خروج با استفاده از کد (کارت خوان و رمزی)

– ثبت ورود و خروج با استفاده از تکنولوژی بیومتریک

– ثبت ورود و خروج به صورت ترکیبی


ثبت ورود و خروج با استفاده از کد

دستگاههای حضور غیابی که در این دسته قرار می گیرند غالبأ دو نوع ھستند:

دستگاههای کارتخوان و دستگاههای رمزی

دستگاه حضور و غیاب کارت خوان بدون تماس

دستگاه‌های کارتی از قدیمی‌ترین انواع دستگاه‌های حضور غیاب به شمار می‌روند و همچنان در بسیاری از سازمانها و شرکت‌های بزرگ و با سابقه ایران از آن‌ها استفاده میشود. این دستگاهها از اولین نسلهای دستگاههای حضور و غیاب دیجیتال به شمار می‌آیند.

مکانیزم دستگاههای کارتخوان بدون تماس بدین صورت است که به هر فرد از اعضای یک شرکت یا سازمان، یک کارت حاوی کد یکتا و از نوع بارکدی، مغناطیسی و RFID داده میشود.

امروزه این فناوری شناسایی تقریبا در دستگاههای جدید به تنهایی استفاده نمیشود و کنار سایر فناوریها مورد استفاده قرار میگیرد.

دستگاه حضور و غیاب رمزی

به هنگام استفاده از دستگاه‌های حضور غیاب رمزی به هر فرد شاغل در سازمان یا شرکت یک رمز اختصاصی داده میشود تا بتواند با ورود آن رمز، تردد خود را ثبت ‌کند. ورودی این دستگاه‌ها شامل یک صفحه کلید است که امکان ورود رمز به شکل عددی یا حروف و یا ترکیبی را فراهم می‌کند.

در این دستگاهها ممکن است ثبت تردد به وسیله ترکیبی از کارت و رمز نیز صورت پذیرد.

ثبت تردد با استفاده از تکنولوژی بیومتریک

مکانیزم ثبت تردد و ورود و خروج در این شیوه مبتنی بر استفاده از اجزاء بدن انسان است. یک سیستم بیومتریک از ویژگیهای فیزیولوژی انسان مانند چهره، اثر انگشت، عنبیه چشم، اثر کف دست و یا ویژگی های رفتاری مانند صدا و دست خط برای شناسایی استفاده میکند.

با ورود ویژگیهای بیومتریک انسان به دستگاه‌های حضور غیاب و ساخت دستگاه اکسس کنترل تشخیص چهره، اثر انگشتی و … دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی و رمزی محبوبیت خود را تا حدودی از دست دادند.

این نوع دستگاهها غالبا در دو نوع کلی ھستند اثر انگشتی و تشخیص چهره، البته انواع دیگری هم مانند تشخیص کف دست و عنبیه چشم هم وجود دارد که به آن ها هم اشاره میکنیم.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

یکی از شیوههای تردد که مبنی بر اصول بیومتری انسان است قابلیت استفاده از اثر انگشت است. این روش یکی از مطمئنترین روشها برای تشخیص هویت یک فرد است، زیرا هر شخصی اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد و در سر انگشت هر شخص برآمدگیهایی وجود دارد که شکل و نحوه قرارگیری آن ها با هیچ شخص دیگری مشابهت ندارد.

در این دستگاه ها از یک سیستم ورودی اسکن اثر انگشت استفاده میشود. روش کار به این صورت است که در ابتدا تصویری از اثر انگشت تمامی پرسنل یک مجموعه از طریق اسکنر اثر انگشت دستگاه گرفته و ذخیره میگردد. سپس در هر بار ورود و خروج کارمند اثر انگشت خود را وارد دستگاه می‌کند، دستگاه اثر انگشت وارد شده را با اثر انگشت های ذخیره شده مقایسه نموده و در صورت تطابق، تردد این فرد ثبت می‌شود.

در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین دستگاه های حضور و غیاب، دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی است. این نوع دستگاهها برای مشاغل دفتری و اکثر فروشگاهها مناسب است.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چھره

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژیهای بیومتریکی است که با استفاده از روشهای هوشمند اتوماتیک، هویت یک انسان را بر اساس چهره شخص تشخیص میدهد. شناسایی هویت اشخاص با استفاده از چهره آنان در مقایسه با سایر سیستمهای بیومتریک از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا تشخیص هویت از طریق چهره افراد نیاز به همکاری فرد ندارد و همین مزیت این دستگاهها را در میان کاربردهای امنیتی و تعاملات انسان و کامپیوتر متمایز میسازد.

با "مزایا و معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره " آشنا شوید.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

عملکرد این دستگاه هم مانند دستگاه اثر انگشتی است و بر مسئله الگوی عنبیه چشم افراد پایه‌ گذاری شده است. برای استفاده از این سیستم فرد جلوی دوربین قرار می‌گیرد و اطلاعات چشم او با اطلاعات ذخیره شده در سیستم مقایسه شده و فرآیند تأیید هویت و ثبت زمان تردد انجام می‌گیرد. الگوی عنبیه به دلیل قرار گرفتن بین پلک‌ها بیشتر محافظت میشود و نسبت به دیگر ویژگی‌های بیولوژیک انسان نظیر اثر انگشت و چهره کمتر دستخوش آسیب و تغییر می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب با شناسایی کف دست

تکنولوژی اعتبارسنجی بیومتریک شناسایی کف دست مبنی بر الگویهای رگ کف دست با استفاده از مادون قرمز است که سطح بالایی از دقت را در شناسایی هویت افراد فراهم میکند. از آنجا که این نوع شناسایی بدون تماس با دستگاه انجام میشود، برای استفادههای عمومی کاملا بهداشتی و بدون استرس است. تنها کافی است کف دست خود را بالای دستگاه حضور غیاب قرار داده تا بلافاصله از الگوی کف دست شما عکس گرفته شود. دادههای رگ کف دست که با مادون قرمز تصویربرداری میشوند، برای جعل بسیار دشوارند زیرا این رگ ها در داخل بدن ما هستند و به صورت فیزیکی قابل شهود نیستند.

منبع : مهرکیا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مهرکیا

شرکت مهرپویان کهکشان رایانه (ثبت 50737) با نام تجاری مهرکیا از سال 92 در زمینه تولید نرم افزار و فروش انواع دستگاه های حضور و غیاب و حقوق و دستمزد و کنترل تردد فعالیت می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار