اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906174535414937

تربت جام، سرزمین جام ایران زمین

کد: 139906174535414937

https://bit.ly/2R3nO6X

، مشهد , (اخبار رسمی): یکی دیگراز شهر های کهن ایران وخراسان شهر تربت جام است. در زمان های قدیم این شهر را با نام های دیگری مانند بوزگان، بوزیگان، بوزجان، پوژگان و... می شناختند. جمعیت این شهرستان با توجه به آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد  100،477 نفر اعلام شده است.

تربت جام، سرزمین جام ایران زمین
تربت جام، سرزمین جام ایران زمین

یکی دیگراز شهر های کهن ایران وخراسان شهر تربت جام است. در زمان های قدیم این شهر را با نام های دیگری مانند بوزگان، بوزیگان، بوزجان، پوژگان و... می شناختند. جمعیت این شهرستان با توجه به آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد  100،477 نفر اعلام شده است. مردم شهر تربت جام با زبان فارسی صحبت می کنند و تعداد زیادی از آن ها از اهل سنت و قشر خاصی از این مردم شیعه می باشند.

علت نامگذاری

نام این شهرستان برگرفته از تربت شیخ احمد جامی می باشد که به گفته برخی از افراد در گذشته، این شهر همانند جامی دیده می شده است. به همین دلیل نام آن را تربت جام یا سرزمین جام مانند نامیده اند. این شهر که سومین شهر بزرگ خراسان رضوی است، به سبب وجود دانشمندانی همچون ابوالوفای بوزجانی طلایه دار عرفان در خراسان بوده است.

تربت جام نیز در خراسان عنوان شهر فرهنگ را نیز از آن خود کرده است به همین دلیل به یکی از شهر هایی تبدیل شده است که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. این شهر زیبا نیز با جاذبه های گردشگری و دیدنی فراوانی که دارد، مقصد بسیاری از مسافران ایرانی و خارجی است.

وبلاگ های هتل نیز قصد دارد شما را برخی از جاهای دیدنی شهر تربت جام آشنا کند با ما همراه باشید:

باغ کشمیر

یکی از جاذبه های گردشگری که در شمال شهرستان تربت جام قرار گرفته است باغ کشمیر می باشد. این باغ که در فاصله 55 کیلومتری شهرستان تربت قرار گرفته از تپه های ماهور نیز ساخته شده است. در سال 1375 باغ کشمیر به مدت 5 سال منطقه شکار ممنوع اعلام شد و پس از گذشت چند سال بلاخره در سال 1381 بار دیگر به به دلیل وجود پسته های وحشی به یک منطقه حفاظت شده جنگلی تبدیل شد.

رباط سمنگان

اگر به شهر تربت جام سفر کنید می توانید در کنار دیدن جاذبه های گردشگری از جاذبه های زیبا و تاریخی آن هم بازدید کنید. یکی از زیباترین کاروانسرا های خراسان به نام کاروانسرای رباط سمنگان در این شهر قرار دارد که در فاصله 54 کیلومتری از شهرستان تربت جام واقع شده است. این کاروانسرای سر پوشیده همانند مستطیلی با طول 49 و عرض 39 متری در کنار راه سنگ بست قرار گرفته است. در این بنای تاریخی ایوان بلندی قرار دارد که برای ورود باید از آن عبور کنید.

مسجد خانه نور

مسجد خانه نور مسجد کوچکی است که در 3 کیبومتری روستای بزد قرار گرفته است. این مسجد در گذشته دارای اهمیت فراوانی نزد شیخ احمد جامی بوده است. مسجد نور دارای دیوار های سنگی و گلی زیبایی است به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب کرده اند. در نمای این این بنا از هیچ تزئینی استفاده نشده است و سقف آن با استفاده از تیر های چوبی ساخته شده است. همچنین حفره ای در این بنا نهاده شده که نام آن چله خانه شیخ می باشد. از دیگر زیبایی های این مسجد می توان به چشمه زیبایی اشاره کرد که ممکن است سقایه این مسجد بوده است.

مسجد زیر زمینی تربت جام

یکی از جاذبه هایی که عنوان آخرین ابنیه موجود در مجموعه معماری مزار شیخ احمد جامی را به خود اختصاص داده است مسجد زیرزمینی تربت جام می باشد. این مسجد در همسایگی آب انبار قرار دارد. با توجه به نظر معماران این بنا از دو قسمت زمستانی و تابستانی ساخته شده است. به این دلیل که قسمت زمستانی مسجد زیرزمینی پایین تر از سطح معابر و گذرگاه ها قرار دارد هویت و اصالت این مسجد را به نمایش می گذارد.

سنگ قبر صدوقی

در ضلع شمالی مرقد شیخ احمد جامی سنگ قبری قرار گرفته است که جنس آن از سنگ خارا می باشد. این سنگ قبر بر روی خود دارای نقش هایی از مقرنس های ظریف و نقوش گیاهی می باشد. همچنین متنی درج شده بر روی این سنگ قبر که بر جذابیت آن افزوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی