اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906194542014937

کاخ تچر، عمارت ویژه داریوش بزرگ

کد: 139906194542014937

https://bit.ly/3bS2URY

، مشهد , (اخبار رسمی): تخت جمشید یکی از شهر های باستانی ایران می باشد که امروزه آن را به نام « پارسه » می شناسند. دارای کاخ های بسیاری می باشد که بر روی زمینی به وسعت 125 هزار متر مربع ساخته شده است.

کاخ تچر،عمارت ویژه داریوش بزرگ
کاخ تچر، عمارت ویژه داریوش بزرگ

تخت جمشید یکی از شهر های باستانی ایران می باشد که امروزه آن را به نام « پارسه » می شناسند. دارای کاخ های بسیاری می باشد که بر روی زمینی به وسعت 125 هزار متر مربع ساخته شده است. از جمله این کاخ ها می توان به کاخ های آپادانا، ملکه، تچر و... اشاره کرد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

در اینجا قصد داریم شما را با یکی از کاخ های زیبای تخت جمشید به نام کاخ تچر آشنا می کنیم. با وبلاگ های هتل همراه باشید:

کاخ تچر

کاخ تچر از جمله اولین کاخ هایی است که در تخت جمشید کشف شد. این کاخ که به آن کاخ تچرا هم گفته می شود، عمارت ویژه ی داریوش بزرگ نیز به شمار می رفت. برخی از افراد این کاخ را با نام تالار آینه می شناسند چرا که نمای آن با سنگ های خاکستری ساخته شده است و همانند آینه ای آدم را نشان می دهد. 

معماری کاخ تچر

کاخ تچر به صورت یک مستطیل می باشد که تالاری 12 ستونی با تعدادی اتاق کوچک، دو اتاق به شکل مربع که هر کدام دارای یک ستون و چند اتاق باریک می باشند. همچنین دارای ایوانی است که 8 ستون را در خود جای داده است. این کاخ نیز دارای ستون هایی از جنس چوب بوده است که هم اکنون هیچ اثری از آن ها بجا نمانده است. در کاخ تچر دیوار هایی وجود دارد که از جنس خشت می باشند و راهرو های آن به اندازه و بدون پیچ وخم ساخته شده اند.

از دیگر ویژگی های این کاخ می توان به درگاه های آن اشاره کرد که این درگاه ها و چارچوب پنجره هایش از سنگ بوده و گذشت زمان تاثیری بر روی آن ها نداشته است. اسکلت بندی این کاخ باعث شده است که سالم ترین کاخ در تخت جمشید باشد.

 کتیبه های ماندگار

از کتیبه های موجود در این کاخ می توان به سنگ نبشته ایوان کاخ که روی دو پایه سنگی که در دو طرف این ایوان می باشد،  قرار دارد. در این کتیبه سه خط میخی مانند پارسی باستان، خط میخی بابلی و خط میخی ایلامی می باشد . این خط ها به دستور پسر داریوش خشایارشا در دو زمان کنده کاری شده اند.

در این کاخ پنجره، درگاه، ایوان، نمای جنوبی، و... کتیبه هایی می باشند که از نسل های متفاوت از اشخاصی همچون خشایارشا، اردشیر سوم و داریوش اول به جا مانده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی