اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906234548414937

سنت های عزاداری محرم در نقاط مختلف جهان

کد: 139906234548414937

https://bit.ly/3bTLuUX

، مشهد , (اخبار رسمی): با فرارسیدن ماه محرم مسلمانان در هر نقطه از جهان، با برپایی مراسم عزاداری عشق خود را نسبت به امام حسین (ع) و یارانش نشان می دهند از این رو هر کشور دارای آداب و رسوم خاصی می باشد.

سنت های عزاداری محرم در نقاط مختلف جهان
سنت های عزاداری محرم در نقاط مختلف جهان

با فرارسیدن ماه محرم مسلمانان در هر نقطه از جهان، با برپایی مراسم عزاداری عشق خود را نسبت به امام حسین (ع) و یارانش نشان می دهند از این رو هر کشور دارای آداب و رسوم خاصی می باشد که در اینجا شما را با رسومات کشور ها در این ایام آشنا می کنیم:

کشور لبنان

لبنان کشوری می باشد که از سالهای قبل عزاداری در این کشور ممنوع بوده است و تنها تعدادی از مردم که از ایران بوده اند و از طرف حکومت صفویه در این کشور حضور داشته اند می توانستند مراسمات عزاداری امام حسین را در محرم به هر شکلی که می خواهند برگزار کنند. این قانون نیز با سقوط سلطنت عثمانی تغییری نکرد و و مسلمانان نیز نتوانستند به آزادی مذهبی نیز برسند. آن چنان که مردم اگر می خواستند در خانه خود مراسم روضه ای را برگزار کنند نمی توانستند هیچ نمادی از محرم مانند پرچم و... را بر سر در منازل خود قرار دهند و باید بدون هیچ صدایی دور هم شوند و روضه را می گرفتند. اما مردم با کمک تعدادی از روحانیون توانستند این قانون را از بین ببرند و مردم لبنان همانند دیگر کشور ها در این ایام برای امام حسین (ع) عزاداری کنند.

عزاداری در این کشور به گونه ای است که قسمت خانم ها آقایان جداست. اگر صندلی نباشد مردم بر روی زمین می نشینند. ابتدا یکی از روحانیون صحبت می کند و سپس روضه می خواند. در پایان روضه، مداح با سینه زنی و روضه خوانی به مراسم پایان می دهد. برای پذیرایی نیز برخی از بانیان تنها آب معدنی یا آب میوه و کعک العباس (نوعی شیرینی ویژه محرم) و برخی دیگر غذا در بین عزاداران پخش می کنند. پوشش مردم در این مراسم کاملا سیاه می باشد.

مراسم اربعین در این کشور نیز در همه مناطق برگزار می شود. عزاداران لبنانی در این روز از هر نقطه دور هم جمع شده و با راهپیمایی به سمت مرقد سیده خوله دختر سه ساله امام حسین (ع) که در شهر بعلبک قرار دارد، همراه با دیگر کاروان های سوگواری این روز را به پایان می رسانند.

کشور انگلیس

از دیگر کشور هایی که در ایام محرم مراسمات باشکوهی در آن برگزار می شود، می توان به کشور انگلیس اشاره کرد. این کشور که یکی از کشور های اروپایی می باشد، دارای مسلمانانی است که درمحرم فعالیت های فراوانی را انجام می دهند. مسلمانان مقیم لندن نیز همانند سایر کشور ها در روز عاشورا دسته های عزاداری تشکیل می دهند و با روضه خوانی و سینه زنی یاد و خاطره امام حسین (ع) و یارانش را زنده می کنند.

کشور اردن

از آن جایی که محرم و مراسماتش در هر کشوری به صورت های مختلفی برگزار می شود، در کشور اردن هم آداب و رسومی رواج دارد. در این کشور شیعیان در 10 روز اول محرم برای افراد مستمند و فقیر غذای نذری آماده کرده و به آن ها می دهند و همواره یاد و خاطره امام حسین(ع) و یارانش را زنده نگه می دارند. روز عاشورا در کشور اردن تعطیل است و مسلمانان اعم از شیعه و سنی از کار های روزانه خود دست می کشند. مراسم عزاداری این کشور در شهر موته و در کنار مزار شهید جعفر طیار برگزار می شود.

کشور پاکستان

در این کشور همه مردم چه شیعه و چه سنی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کنند. افراد با آغاز این ماه همگی لباس مشکی می پوشند و پخت و پز در خانه ممنوع می باشد و مردم باید در مجالس باشند. همچنین آقایان نمی توانند در این ماه اصلاح کنند و لباس نو هم برای آن ها ممنوع می باشد. برای خانم ها هم آرایش کردن و استفاده از زیور آلات ممنوع می باشد. در این کشور رسم است که نباید کسی بخندد و درصورتی که کسی این کار را انجام دهد به وی تذکر داده می شود.

مجالس سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، تاسوعا و عاشورا از جمله مراسم این روزها در پاکستان است و مردم چند روز قبل از شروع محرم در خیابان ها تبلیغات و پوستر هایی را جهت اطلاع عموم از مکان های عزاداری پخش می کنند. از دیگرآداب این کشور این است از زمان شروع محرم به مدت 10 روز، هر روز را به یک نام، نامگذاری می کنند. همچنین مراسم اربعین کشور یکی از بزرگ ترین محافل حسینی در جهان است.

کشور سنگال

کشور سنگال، کشوری است که نیمی از جمعیت این کشور را مسلمانان و شیعیان تشکیل داده اند. مراسمات و آیین های محرم نیز در این کشور و در نقاط مختلف آن به صورت سنتی برگزار می شود. پوشش مردم در این ایام کاملا مشکی می باشد و مردم موظفند که به این قانون عمل کنند. روز عاشورا در زبان سنگالی به آن تمخریت گفته می شود. این روز در این کشور تعطیل می باشد و مردم همراه با مداحان با عزاداری و به تصویر در آوردن واقعه کربلا این روز را به پایان می رسانند. عزاداران نیز در پایان روز با غذای مخصوص این ایام که نوعی غذای عربی همراه با گوشت گاو است، پذیرایی می شوند.

برخی از مردم نیز به این رسم پایبندند که باید بعد از غذا بشقاب خود را بر روی سر خود بگذارند و و مراسمی به نام قاشق زنی که سالیان دور در ایران هم رواج داشته است را انجام دهند. همچنین در این کشور تنها عزاداری در مساجد آن برگزار می شود چرا که حسینیه ،هیئت و یا فاطمیه ای در این کشور وجود ندارد.

کشور آلمان  

 آلمان کشوری است که هرساله عزاداری محرم در آن با حضور اکثریت مردم که طبق آمار شمار آن ها به دو هزار نفر میرسد برگزار می شود. مرکز اسلامی هامبورگ هرساله در روز عاشورا و تاسوعا با سخنرانی و سینه زنی میزبان دوستداران امام حسین و اهل بیت  می باشد که به عزاداری می پردازند. این عزاداری به گونه ای است که مردم از شهر های نزدیک با مسافت های طولانی در این مراسم شرکت می کنند و ممکن است این عزاداری تا صبح روز بعد نیز ادامه داشته باشد. همچنین در این کشور در پایان عزاداری امام حسین(ع) از افرادی که شرکت داشته اند پذیرایی به عمل می آید و هزینه آن توسط تجار این کشور پرداخته می شود.

کشور کانادا

محرم نیز در بین مسلمانان کانادا هم از اهمیت خاصی برخوردار است. در این کشورهمراه با آغاز ماه محرم مراسمات مختلفی برگزار می شود. از زیباترین فعالیتی که در این کشور توسط شیعیان انجام می شود، مراسم سخنرانی می باشد. در این مراسم هدف این است که مسئله عاشورا مورد بررسی قرار بگیرد و درس های تاریخی آن و همچنین وجه علمی آن برای مردم بازگو شود. عزاداری در این کشور همانند دیگر کشور ها با سینه زنی و نوحه خوانی در مکان های سرپوشیده همچون حسینیه ها انجام می شود. در پایان نیز پرچمی در برابر شهرداری تورنتو به یاد امام حسین(ع) نیز به اهتزاز در می آورند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی