اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906264557514810

شیردوش سیار از چه قطعاتی ساخته شده است؟

دستگاه شیردوش سیار گاو چیست؟

کد: 139906264557514810

https://bit.ly/3iNqVfD

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله با دستگاه شیردوش سیار و ساختار آن آشنا می‌شوید. این دستگاه در مراکز دامداری و دامپروری کاربرد زیادی دارد.

دستگاه شیردوش سیار گاو چیست؟
دستگاه شیردوش سیار

دستگاه شیردوش سیار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمانی کوتاه و با سرعت و کیفیت بالاتر شیر گاو را بدوشید. شما برای دوشیدن شیر دام، دو راه در پیش روی خود دارید. اولین و قدیمی ترین روش این است که ...

دستگاه شیردوش سیار گاو چیست؟

این دستگاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید در زمانی کوتاه و با سرعت و کیفیت بالاتر شیر گاو را بدوشید.

شما برای دوشیدن شیر دام، دو راه در پیش روی خود دارید. اولین و قدیمی ترین روش این است که از کارگر کمک بگیرید. اما این روش چند عیب عمده دارد:

  • هزینه استخدام کارگر زیاد است و در نتیجه مخارج شما زیاد خواهد شد.
  • نیروی انسانی به مرور زمان تحلیل می رود. کارایی کارگر در ساعات اولیه با ساعت آخر بسیار متفاوت بوده و دستان او قدرت خود را از دست می دهند.
  • از سویی دیگر عملکرد هر کارگر با دیگری فرق داشته و اگر از مهارت کافی برخوردار نباشند، به بافت سینه دام آسیب وارد می کنند.

اما ما به شما پیشنهاد می کنیم که از شیردوش های سیار استفاده کنید. این راهکار، چند مزیت عمده دارد:

  • اولین و مهمترین مزیت، صرفه جویی در هزینه های کارگری است. در نتیجه تولید برای شما مقرون به صرفه خواهد شد.
  • شما نگران این موضوع نیستید که کارگران از مهارت کافی برخوردار هستند یا خیر. درجه اطمینان کار بالا می رود.
  • سرعت شیر دوشی، سه تا چهار برابر بیشتر از دوشیدن شیر با دست می شود.
  • از سویی دیگر میزان تولید شیر و همچنین کیفیت آن افزایش می یابد.

این روش باعث می شود استرس وارد شده به دام ها در زمان دوشش کم شود چون ریتم دوشیدن، یکنواخت است.

شیردوش سیار از چه قطعاتی ساخته شده است؟

1-پمپ خلاء یا vacum pomp، عمل تولید خلاءبرای استفاده در فرآیند شیردوشی را بر عهده داردوشامل یک پمپ ویک موتور الکتریکی محرک است که معمولابا نیروی الکتریسیته کار میکند، اگرچه با موتور بنزینی برای جاهایی که دسترسی به برق میسر نیست هم تولید می شود.

2-روغندان oil trap در پمپ های خلاء روغنی مورد استفاده قرار می گیرد والبته، همه پمپ ها روغنی نیستند وپمپ های خلاء بدون روغن یا خشک هم وجود دارد.

3-مخزن خلاء یا reserve tank بسته به اندازه دستگاه و تعداد واحدهای دوشنده آن حجمش متفاوت خواهد بود ومعمولا ازجنس پلاستیک یا فلزساخته می شود.

4-سوپاپ یا relief valve برای اینک خلاء از میزان لازم کمتر ویا بیشتر نشود، از سوپاپ استفاده می شود.مکانیزم آن به این ترتیب است که در مسیر خلاء دستگاه شیردوش سیار نصب می شود ودر صورتیکه خلاء افزایش یابد باز شده و هوا به سیستم راه پیدا میکند ودر صورت کاهش خلاء مسیر ورودهوا را می بندد،تا خلاء سیستم به حد مناسب (بین 40-تا50-kp)برسد.

5-درجه یا vacume gage در مسیر خلاء نصب شده ونوسانات احتمالی آنرا نشان می دهد به نحوی که فرد با مشاهده آن می تواند ازتغییر ات خلاء دستگاه مطلع گردد ولی در هرصورت درجه درحین شیردوشی باید ثابت باشد،ونوسان نداشته باشد.

6-نبض زن یا پولساتور pulsator این وسیله با قطع و وصل متناوب خلاء بین شل ولاینر باعث ایجاد حالت مک زدن وکمک به جریان شیر از سر پستانک گاو می شود که به آن اصطلاحا حالت vac وحالت rac گفته می شود و معمولا نسبت آنها بر 50 -50 یا 60-40 تنظیم است،پولساتور درانواع پنوماتیک والکترونیک برروی دستگاههای شیردوشی بکار می رود،ونقش بسیار حیاتی ومهمی رادرعملکرد بهینه ماشین شیردوش بعهده دارد.

7-بیدون شیر یا milk buket، که شیر حاصل از شیردوشی دامها در آن جمع آوری و بعد از پر شدن، تخلیه می شود،معمولا از جنس آلومینیوم است، ولی انواع استینلس استیل وپلاستیکی آن هم وجود دارد.

8-درب بیدون یا buket cap از جنس نوعی پلاستیک فشرده وشفاف است که معمولا دارای سه سوراخ ورودی است که یکی برای اتصال شیلنگ خلاء ودو ورودی دیگر برای شیلنگ های، شیر البته این برای دستگاههای شیردوش سیار دو واحدی است،ودر دستگاه شیردوش سیارتک واحدی از نوع دو سوراخ آن استفاده می شود.

9-واشر درب بیدون یا buket cap ring این واشر از لاستیکی مخصوص و از مواد مجاز واصطلاحا food grade است که بدور درب بیدون قرار میگیرد تا آنرا کاملا آبندی نماید واز ورود هوا به بیدون و افت خلاء در دستگاه شیردوش جلوگیری نماید که بعد از طی مدت شش تا هشت ماه کار باید آنرا تعویض نمود.

10-شیلنگ شیر شفاف یا milk hose این شیلنگ بلند رابط بین خرچنگی ومخزن شیر ویا بیدون است وشیر را به مخزن جمع آوری هدایت می کند معمولا شفاف است تا عبور شیر از داخل آن قابل رویت باشد ولی در بعضی انواع دستگاه شیردوش سیارو ثابت از نوع لاستیکی و سیاه آن استفاده می کنند که البته در هر دو نوع باید از مواد مورد تایید مورد استفاده در صنایع غذایی یا باصطلاح مواد (food grade)فود گرید باشد.

11-شیلنگ هوای جفتی بلند long dubel air hose این شیلنگ جفتی (doubel) مابین پولساتور وخرچنگی است، وخلاء را از دو خروجی پولساتور، به دو ورودی خرچنگی، منتقل میکند ومعمولا لاستیکی است ولی نوع شفاف آن هم وجود دارد طول آن با طول شیلنگ شیر برابر است وبسته به طول شیلنگها معمولا در چند جا به شیلنگ شیر بست میشوند.

12-خرچنگی یا cluster کاسه ای است از جنس استیل یا پلاستیک مخصوص با درب شفاف که روی آن شیر (valve)باز وبست خلاء قرارگرفته است.در زیر کاسه خرچنگی چهارلوله خروجی شیر که هر کدام به یک شیلنگ شیر کوتاه متصل می شود ودو ورودی هوا که شیلنگ جفتی خلاء از پولساتور به آن متصل می شودقرار دارد .

حجم خرچنگی در انواع متفاوت 160، 200، 240، 300 سی سی وجود دارد که بسته به میزان شیردهی گاوهای یک گله اندازه آن انتخاب می شود، یعنی هرچه میانگین تولید درگله بالا باشد، از حجم بزرگتر درخرچنگی شیردوشی باید بهره برد زیرا حجم بیشتر خرچنگی باعث تخلیه سریعتر شیر از پستانها خواهد بود. برای دستگاه شیردوش سیار معمولا از خرچنگی 200سی سی ویا 240سی سی استفاده می شود.

13-شیلنگ هوای کوتاه یا short air tube این شیلنگ رابط بین خرچنگی وشل است ومعمولا لاستیکی است ووظیفه اش انتقال خلا ء در محفظه بین لاینر و شل است.

14-لاینر lainer این قطعه بسیار حیاتی در دستگاه شیردوشی و اغلب لاستیکی است ولی نوع سیلیکونی آن هم وجود دارد و در دو نوع ساخته می شود بلند و کوتاه که نوع بلند آن مستقیما به خرچنگی متصل می شودو با استفاده از آن دیگر نیازی به شیلنگ شیر کوتاه نیست، و نوع کوتاه آن با یک رابط شفاف به شیلنگ شیر کوتاه متصل می شود، مزیت این نوع لاینر به لاینر بلند اینست که، در صورت صدمه دیدن و پارگی شیلنگ شیر کوتاه که معمولا اتفاق می افتد نیازی نیست لاینر نیز با آن تعویض شود،ولی در اغلب دستگاههای شیردوشی معمولا نوع بلند آن بدلیل سهولت باز وبست وحذف قطعه واسط میانی استفاده می شود.

لاینر یکی از حساس ترین قطعات در دستگاه شیردوش سیار است که برای حفظ بهداشت شیر و بهداشت دام برنامه نظافت وتعویض به موقع آن بایددقیقا به مورد اجرا گذاشته شود.

15-شل shell پوسته ایست که لاینر درون آن قرارمی گیردوهم از جنس استینلس استیل وهم از جنس پلاستیک ساخته می شود.

16-شیلنگ شیر کوتاه short milk tube در انواعی ازدستگاهها که از لاینر کوتاه استفاده می کنند، بکار می رود،ورابط بین لاینر وخرچنگی است.

منبع: فروشگاه اینترنتی به فارم کالا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

به فارم کالا

به فارم کالا، در زمینه‌ی آموزش و عرضه کالاهای کشاورزی و دامپروری فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه در سطح اینترنت مرجع کمی در زمینه کشاورزی و دامپروری وجود دارد، به فارم کالا راه اندازی شد تا بتواند به ایرانیان سراسر کشور در زمینه آموزش علمی اصول، و حتی نحوه ی استفاده از تجهیزات و ادوات کشاورزی و دامی کمک کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی