کد: 139907024571814540

تجربه‌های ناموفق شما از ساخت پرسونا ناشی از چه عواملی است؟

کد: 139907024571814540

https://bit.ly/2HY9WK8

، (اخبار رسمی): پرسوناها ابزار مفیدی برای طراحی تجربه‌کاربر هستند اما اغلب شکست می‌خورند. این شکست ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد.

تجربه‌های ناموفق شما از ساخت پرسونا ناشی از چه عواملی است
چرا با اینکه برای ساخت پرسونا انرژی گذاشتیم اما نتیجه رضایت‌بخش نبود؟

پرسونای خوب در به دست آوردن دیدگاه کاربران و مشتری‌ها بسیار کاربردی است آن هم نه فقط زمانی که طراحی محصول را شروع کردید بلکه در تمام چرخه‌ محصول. اما با اینکه پرسوناها ابزار مفیدی برای طراحی تجربه‌ کاربر هستند، اغلب شکست می‌خورند.

فرض می شود شما تجربه‌ی ساخت پرسونا  دارید و این مطلب به عواملی که ممکن است باعث عدم موفقیت پرسونای شما بوده باشد اختصاص می یابد تا بتوانید تجربه‌ی بهتری در ساخت پرسوناهای بعدی خود داشته باشید.
 

پرسونای همه کاره ساختید
در بسیاری از موارد دیده شده که یک پرسونا را برای هر هدفی استفاده می‌کنید که این کار دلایل مختلفی دارد:

  • قبل از مشخص کردن هدف، پرسونا ساختید. یکی از دلایلی که باعث می‌شود یک پرسونا را برای هر هدفی استفاده کنید این است که بدون هدف قبلی اقدام به ساخت پرسونا کردید. در نتیجه با هر هدفی آن را سازگار می‌کنید. در مطلب ۵ عامل شکست در بکارگیری پرسونا با ذکر مثال‌هایی از اهداف ساخت پرسونا این موضوع کامل توضیح داده شده است.
     
  • زمان و هزینه‌ی زیادی صرف ساخت یک پرسونا کردید لذا ترجیح میدهید همین را برای همه اهداف بکار بگیرید. این زمان و هزینه‌ی زیادی ناشی از:
  1.  جمع‌آوری اطلاعات زیادی برای ساخت پرسونا: همانطور که جرد اسپول در مطلب سناریو، ارزش واقعی یک پرسوناست اشاره کرده؛ گاهی اطلاعاتی که برای ساخت پرسونا جمع‌آوری می‌کنید خیلی بیشتر از اطلاعاتی‌ست که در نهایت پرسوناها را با آن می‌سازید. اگر بخشی از این منابع را صرف ساخت یک سناریوی خوب می‌کردید، نقش بسیار اثربخشی در طراحی بهتر یک محصول یا خدمات داشت.
     
  2.   فیل سفید: در زمان‌های قدیم دیپلمات‌ها از فیل سفید که گونه‌ی کمیابی از فیل‌ها بود به عنوان هدیه دیپلماتیک استفاده می‌کردند، این فیل‌ها همانقدر که کمیاب بودند هزینه‌ی نگهداری بالایی داشتند. تا اینجا همه چیز منطقی‌ست اما مشکل زمانی بوده که کشورها، با قحطی یا محدودیت منابع مواجه می‌شدند و پادشاه‌ها در دوران فقر، به خاطر هزینه‌هایی که تا قبل از این دوران صرف فیل سفید می‌کردند ترجیح میدادند باز هم خرج نگهداری این فیل را بدهند تا دستاوردهای قبلی از بین نرود. ( برگرفته از سایت متمم)

     این قضیه در ساخت پرسونا هم مصداق دارد و بسیار پیش می‌آید که متوجه می‌شوید پرسونای اشتباهی ساختید و یا پرسونای ساخته شده دیگر پرسونای شما نیست اما حاضر نیستید او را دفن کنید و روی استفاده از همون پرسونا اصرار دارید.


به تنهایی پرسوناها را ساختید

  • ساخت پرسونا یک کار تیمی است. حتی اگر به تنهایی ساخت پرسونا را شروع کردید حتما باید در همان ابتدا نتایج را با سایر ذی‌نفعان به اشتراک بگذارید تا اگر نتایج تحقیقات شما با تجربیات و دانش آن‌ها در تناقض است همان ابتدای کار متوجه شوید و بتوانید نتایج را با هم تراز کنید. همچنین تجربیات و دانش ذی‌نفعان به پروسه ساخت پرسونا شتاب می‌دهد و از هدر رفت منابع سازمان جلوگیری می‌کند. (ساخت تیمی‌ پرسونا)
     
  • موفق‌ترین پرسوناها، پرسوناهایی هستند که با مشارکت کاربرهای نهایی ساخته می‌شوند. از آنجا که یکی از کارکردهای پرسونا ایجاد همدلی بین تیم با کاربر و یا مشتری‌ست نمی‌توانید به صورت دفعی یک پرسونا را در تیم معرفی کنید و از آن‌ها انتظار همدلی داشته باشید. باید علاوه بر اینکه آن‌ها را در جریان اقداماتی که برای ساخت پرسونا می‌کنید می‌گذارید، از آن‌ها در روند ساخت مشارکت بگیرید تا حس تعلق‌خاطر نسبت به پرسوناها پیدا کنند.
     
  • اعضای تیم باید پرسوناها را باور کنند. اگر سایر تیم از روند تحقیقاتی و سخت‌گیری‌های شما برای کشف پرسونا بی‌اطلاع باشند نمی‌توانند درستی داده‌های پشت پرسونا را باور کنند و همین عاملی برای فراموشی استفاده‌ی روزانه‌ از پرسونایی‌ست که شما ساختید. سایر اعضای تیم را در جریان تحقیقاتی که انجام میدهید بگذارید تا راحت‌تر بتوانند داده محور بودن پرسونا را باور کنند.


درگیر ایده‌آل‌گرایی شدید
بسیار دیده می‌شود که تیم طراحی تجربه کاربر و یا تیم بازاریابی یک پروژه‌ی ساخت پرسونا تعریف می‌کنند، می‌روند که پرسونا را بسازند و تا زمانی که پرسونا آماده‌ی ارائه به تیم در یک فرمت شسته رفته نشود از صحبت کردن و دادن هر اطلاعاتی در مورد نتایج تحقیقات امتناع می‌‌کنند. نباید فراموش کنید که پرسونا به صورت دفعی ساخته نمی‌شود و حاصل فرایند و تکامل است. پس اصلا از اینکه هم‌تیمی‌ها و ذی‌نفعان را روزانه در جریان نتایج تحقیقات بگذارید ابایی نداشته باشید چون کمک می‌کند که اگر تناقضی وجود دارد از همان ابتدا برطرفش کنید.

جمع‌بندی
ساخت پرسونا یکی از ابزارها برای شناخت مخاطب و طراحی برای کاربر است و ابزارهای دیگری مثل نقشه‌ سفر مشتری و نقشه همدلی و ... برای این کاربر پژوهی و یا شناخت و همدلی با مشتری وجود دارد و همه‌ی این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند که بتوانید مشتری‌ها و کاربرهاتون را بیشتر بشناسید. اما اخیرا ساخت پرسونا خیلی محبوب‌تر شده و به تناسب آمار تجربه‌های ناموفق در بکارگیری پرسونا  نیز بیش‌تر شده که اغلب ناشی از مواردی‌ست که در این مطلب عنوان شد.

این عوامل شکست در بکارگیری پرسونا را مرور کنید تا موقع ساخت پرسونا در این دام‌ها نیافتید و بتوانید حداکثر استفاده را از پرسوناهای ساخته شده ببرید.

با آدمک تجربه‌ی متفاوتی از ساخت پرسونا را تجربه کنید.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هِرازگُو

ما در هِرازگُو برای طراحان تجربه و محصول ابزارهای امروزی، منعطف و کاربردی می‌سازیم.

منتشر شده در سرویس:

کارآفرینی و استارتاپ