اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139908014713014937

عمارت دبیرالملک، خانه ای بی نظیر در قلب تهران

کد: 139908014713014937

https://bit.ly/35ygqY6

، مشهد , (اخبار رسمی): وجود عمارت و خانه های قدیمی در هر شهر نشان از قدمت آن شهر دارد. شهر تهران هم دارای خانه های بسیار ارزشمند و قدیمی است که کمتر کسی از وجود آنها آگاه است.

عمارت دبیرالملک، خانه ای بی نظیر در قلب تهران
عمارت دبیرالملک، خانه ای بی نظیر در قلب تهران

وجود عمارت و خانه های قدیمی در هر شهر نشان از قدمت چندین و چند ساله آن شهر دارد. شهر تهران نیز شهری است دارای خانه های بسیار ارزشمند و قدیمی که کمتر کسی از وجود این خانه ها در این شهر آگاه است.  زیبایی مسحور کننده این خانه ها باعث شده تا بتوان از آن ها به عنوان یک مکان گردشگری و دیدنی استفاده کرد. یکی از ویژگی های این عمارت ها این است که هر کدام از آن ها دارای معماری متفاوتی بوده و هیچ دوخانه ای شبیه به هم پیدا نمی شود.

عمارت دبیرالملک تهران

اگر به محله سرچشمه تهران بروید، خانه های زیادی با معماری های بی نظیری را می بینید که از دوره قاجار به جا مانده و حدود 140 سال قدمت دارند. عمارت دبیرالملک که متعلق به میرزا محمدحسین‌خان فراهانی ملقب به دبیرالملک است، در سال 1383 نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 پیشینه عمارت دبیرالملک

براساس گفته های کارشناسان و همچنین با توجه به اسناد تاریخی، ساخت خانه دبیرالملک مربوط به دوران قاجار است. این عمارت در یکی از محلات قدیمی و ارزشمند موجود در تهران به نام محله عودلاجان و در کوچه ای به نام میرزا نصیرالدوله خان دبیرالملک واقع شده است. دبیرالملک یکی از رجال و مستوفیان عصر قاجار بوده است. همچنین این شخص برای مدتی تولیت آستان قدس رضوی بوده است. این عمارت به دست هنرمندان با سلیقه ایرانی با معماری اروپایی و معماری دوره صفویه که سبک جدیدی از معماری است، بازسازی شده است.

عمارت دبیرالملک دارای اتاقی به نام اتاق شاه نشین بوده که در وسط خانه قرار دارد. این عمارت هم اکنون در دست شهرداری است و در سال 1387 توسط فردی به نام استاد امرالله سلیمی بازسازی شد.

چگونگی استفاده از عمارت دبیرالملک

عمارت دبیرالملک در ابتدا تحت عنوان خانه اسباب بازی و سلامت مخصوص کودکان بوده است. سپس از سال 1395 انجمن فراغت تهران آن را در اختیار گرفت و از آن پس به عنوان خانه فراغت از آن استفاده می شد. این خانه با هدف ارائه بازی های بومی، ملی و فرهنگی و... راه اندازی شد. عمارت دبیرالملک دارای امکانات فراونی همچون اتاق فرار، اتاق سینما، استودیو، گالری، کتابخانه و... است.

عمارت دبیرالملک برای مدتی در وضعیت نامعلومی به سر می برد و گردشگران با حضور در آن جا با در های بسته مواجه می شدند. این ناهماهنگی در نهایت باعث شد تا شهرداری آن را در دست گیرد و هم اکنون یکی از ادارات که زیر مجموعه شهرداری است، قرار بگیرد.

راه رسیدن به عمارت دبیرالملک

ابتدا برای رسیدن به این عمارت باید از چهار راه سرچشمه به طرف پایین حرکت کنید. پس از عبور از کوچه های تنگ که در آن خانه های آجری قدیمی به چشم می خورد، وارد کوچه فخرالملک می شوید. با عبور از کنار خانه های قدیمی و فرسوده ای که در این کوچه قرار دارند، در نهایت بنایی را مشاهده خواهید کرد که با نمای آجری و سردر کاشی کاری شده خودنمایی می کند. پس از وارد شدن به این عمارت در فضایی سرسبز و آرام قرار خواهید گرفت.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی