اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909104779615605

چیلر چیست و چگونه می توان چیلر مناسب انتخاب کرد؟ (RADCO)

کد: 139909104779615605

https://bit.ly/39wyBRQ

، کرج , (اخبار رسمی): چیلر نوعی از تجهیزات تبرید است که باعث خنک شدن و بازیافت آب می شود تقریبا آبی مصرف نمی کند استفاده طولانی مدت می تواند آب زیادی را ذخیره کند و به یک مولفه اساسی از طیف گسترده ای از امکانات تجاری از جمله هتل ها و بیمارستان ها و عرصه های ورزشی و کارخانه های صنعتی و تولیدی و منازل تبدیل شود.

چیلر چیست و چگونه می توان چیلر مناسب انتخاب کرد؟ (RADCO)
محصولات تهویه مطبوع رادکو

چیلر در کاربرد صنعتی به این صورت عمل میکند که آب سرد شده برای خنک کاری کنترل شده محصولات، مکانیزم ها، و ماشین آلات کارخانه استفاده می شود مانند صنایع پلاستیک، ریخته گری

برای انتخاب و خرید چیلر مناسب باید به مواردی چون نوع محیطی که قرار است چیلر در آن نصب شود توجه داشت و با استفاده از داده هایی که در ادامه مطلب عنوان می شود بهترین گزینه را انتخاب کرد.

چیلر چیست؟

از مهم ترین الزامات هر ساختمان و به عبارتی قلب تپنده ی آن سیستم تهویه مطبوع آن است .تمامی ساختمان ها نیاز به تهویه مطبوع دارند سیستم های تهویه مطبوع یکی از مهم ترین تجهیزات ساختمان ها می باشد. چیلر که با استفاده از یک سیال خنک کننده که عمدتا آب است ماده مبرد را از حال گاز به حالت مایع در می آورد .

چیلر از طریق یکی از سیکل های حرارتی گرما را از مایع می گیرد و مبدل های زیادی را برای خنک کردن تجهیزات و یا جریان فرایندی استفاده می کند. و به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان بالا و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند. گاز مبرد چیلر ها به سه روش آب خنک، هوا خنک و تبخیری خنک می گردد.

چیلر نوعی از تجهیزات تبرید است که باعث خنک شدن و بازیافت آب می شود تقریبا آبی مصرف نمی کند استفاده طولانی مدت می تواند آب زیادی را ذخیره کند و به یک مولفه اساسی از طیف گسترده ای از امکانات تجاری از جمله هتل ها و رستوران ها و بیمارستان ها و عرصه های ورزشی و کارخانه های صنعتی و تولیدی و منازل و… تبدیل شود.

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع به این صورت است که  آب سرد یا گرم شده در چیلر برای سرد کردن و کاهش رطوبت هوا و یا گرم کردن و افزایش دما در واحدهای مسکونی، اداری، صنعتی و تجاری متوسط تا بزرگ استفاده می شود.

کاربرد چیلر در صنعت

چیلر در کاربرد صنعتی به این صورت عمل میکند که آب سرد شده برای خنک کاری کنترل شده محصولات، مکانیزم ها، و ماشین آلات کارخانه استفاده می شود مانند صنایع پلاستیک، ریخته گری ،و…

چیلر ها به دو دسته چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم میشوند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی چهار چرخه اصلی دارد عبارتند از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و کمپرسور چیلر تراکمی براساس تراکم گاز مبرد که توسط کمپرسور انجام می شود عمل سرمایش را انجام میدهد به این صورت که گاز ابتدا توسط کمپرسور متراکم می شود و به کندانسور فرستاده شده کندانسور عمل تقطیر را که عمدتا از طریق آب یا هوای محیط می باشد (که بر این اساس نوع چیلر مشخص میشود که هوا خنک است یا آب خنک) روی مبرد انجام داده و آن را تبدیل به مایع می کند این مایع با فشار بالا به شیر انبساط می رسد.

شیر انبساط باعث افت فشار شدید مایع میشود و مخلوط گاز و مایع مبرد وارد اواپراتور میشود، این کاهش فشار باعث تبخیر مایع شده و این گاز باعث خنک شدن محیط می شود و پس از تبخیر وارد کمپرسور شده و این روند تکرار میشود (سیکل تبرید) در چیلر تراکمی کمپرسور بیشترین توان مصرفی را دارد و چیلر تراکمی با انرژی مکانیکی آب سرد شده را ایجاد میکند.

چیلر تراکمی از نظر نوع کندانسور به سه دسته تقسیم می شود

1- چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک راندمان بالایی دارد و عملیات خنک سازی مبرد داخل کندانسور توسط آب در گردش برج خنک کننده صورت می گیرد. چیلر تراکمی آب خنک معمولا در موتور خانه قرار میگیرد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که مبدل حرارتی  به کندانسور که از یک طرف آب و از طرف دیگر مبرد وارد آن می شود وارد شده و  آب مبرد را از حالت گاز به مایع تبدیل میکند این عمل باعث افزایش دمای آب شده که برای خنک شدن با استفاده از پمپ به برج های خنک کننده فرستاده میشود و در انجا خنک شده و دوباره به چرخه باز میگردد.

 

2- چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک معمولا در فضای باز مانند پشت بام نصب می گردد. عملیات خنک سازی مبرد به این صورت است که ماده مبرد در داخل لوله ای که از جنس مس است عبور میکند و داخل کمپرسور فشرده شده و وارد کندانسور شده در کندانسور عمل خنک کردن ماده مبرد به وسیله هوایی که با استفاده از فن وارد کندانسور شده صورت میگیرد و هوای خنک شده وارد محیط می شود و در این صورت نیاز به برج خنک کننده و آب ندارد وماده مبرد تبدیل به مایع پرفشار میشود و وقتی به شیر انبساط منتقل شد فشار آن کاهش می یابد و وارد اواپراتور(خنک کننده) میشود که باعث کاهش فشار شده و تبخیر مایع و خنک شدن محیط می شود.

چیلر هوا خنک در مناطق کم رطوبت کارایی بهتری دارد مگر اینگه در مناطق با رطوبت بالا  از کندانسوری که به طور کل از مس ساخته شده باشد استفاده کرد.

3- چیلر تراکمی تبخیری

در این نوع چیلر از کندانسوری استفاده میشود که از ترکیب آب و هوا برای خنک کردن استفاده می کند. این نوع کندانسور ترکیبی از نوع آبی و هوایی است به طوریکه آب سیال داغ داخل کویل ها را خنک کرده و سیال داغ تبدیل به مایع میشود و فن آب گرم شده را در همان جا خنک میکند در کل کندانسورهای مدل های آبی و هوایی کاربرد بیشتری دارند این نوع چیلر کارایی کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارد.

کمپرسور

کمپرسور یکی از اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده چیلر به عبارتی قلب تپنده آن است. کمپرسورها در رفاه زندگی بشری و گسترش صنایع از اهمیت زیادی برخوردار هستند طوری که امروزه از آن به اسب بارکش یاد میشود. وظیفه کمپرسور ایجاد فشار بر روی مبرد و گردش آن در سیکل است.

چیلر تراکمی از لحاظ نوع کمپرسور به چهار دسته تقسیم می شوند

1-چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی (سیلندر و پیستون)

کمپرسور رفت و برگشتی همان گونه که از نامش پیداست از حرکت رفت و برگشتی برای متراکم کردن گاز مبرد استفاده میکند. این کمپرسور مناسب ترین نوع کمپرسور در هوای گرم و مرطوب می باشد و قابلیت تحمل فشارها و دماهای بالا را داردکمپرسور پیستونی به دلیل تعداد بالای قطعات درگیر نیازمند تعمیرات و نگهداری مرتب و با برنامه هستند.

2-چیلر تراکمی باکمپرسور اسکرو(مارپیچی)

کمپرسور اسکرو  COP بیشتری نسبت به کمپرسور رفت و برگشت (پیستونی) دارد که باعث کاهش مصرف برق در آن است و همچنین استهلاک و ارتعاشات کمتری دارد به دلیل اینکه از قطعات متحرک کمتری استفاده میکند و حرکت آن به منظور متراکم کردن گاز مبرد به صورت دورانی است. کمپرسوراسکرو قابل تعمیر است و در صورت خرابی می توان آن را تعمیر کرد.

3-چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال (حلزونی)

کمپرسور اسکرال طول عمر بالایی دارد و نگهداری از آن به دلیل داشتن پایین ترین نرخ خرابی بخاطر کشتاور استارت پایین و کمترین تعداد قطعات متحرک مقاوم در برابر بازگشت مایع آسان است کمپرسور اسکرال بدون صدا و لرزش است به گونه ای که کم صدا ترین نوع کمپرسور است. کمپرسورهای هرمتیک مانند اسکرال قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.

4- چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ(گریز از مرکز)

کمپرسور سانتریفیوژ مناسب برای مکانهایی است که در آن چیلر مجبور است که در تمام ساعات کارکرد خود با حداکثر توان کار کند زیرا نوع سانتریفیوژ دارای یک توربین است که در حالت های کاری با بار کم یا متوسط دچار افت راندمان شدید می شود لذا باید از آن فقط در حالت تمام بار استفاده شود. کمپرسور سانتریفیوژ دارای قطعات بسیار و پیچیده ای هستند و در حالت کلی احتمال خرابی کمی دارد اما در صورت بروز مشکل در اکثر مواقع متخصص تعمیرات آن در کشور معدود است.

شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) تولیدکننده انواع محصولات تهویه مطبوع می تواند، با بیش از 20 سال تجربه در ساخت محصولات تهویه مطبوع، کیفیت خوبی را به هموطنان عزیزمان ارائه کند.

جهت مشاهده و خرید محصولات شرکت رادکو شامل (انواع چیلرهای جذبی و تراکمی، کمپرسور، کندانسور...)می توانید از فروشگاه محصولات تهویه مطبوع رادکو دیدن نمایید و با همکاران فروش ما تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رادکو RADCO

شـرکت مهندسـی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) با شـماره ثبت36573 جهت ارائه خدمات مهندســـــــی و بازرگانی در پروژه های نفت و گاز و تاسیسات صنعتی و ساختمان تأسیس گردیده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید