اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909194797914937

تجربه ای بی نظیر در کنار قوم کُرد

کد: 139909194797914937

https://bit.ly/3qONPrv

، مشهد , (اخبار رسمی): از جمله اقوامی که موجود در ایران که در دوقسمت شمال شرق و غرب ساکن هستند، می توان به قوم کُرد اشاره کرد. این قوم در یکی از زیبا ترین نواحی ایران ساکن شده اند که با دشت های سر سبز و پوشش گیاهی سبز و زیبا، در نگاه اول چشم هر گردشگری را به خود خیره می سازد.

تجربه ای بی نظیر در کنار قوم کُرد
تجربه ای بی نظیر در کنار قوم کُرد

از جمله اقوامی که موجود در ایران که در دوقسمت شمال شرق و غرب ساکن هستند، می توان به قوم کُرد اشاره کرد. این قوم در یکی از زیبا ترین نواحی ایران ساکن شده اند که با دشت های سر سبز و پوشش گیاهی سبز و زیبا، در نگاه اول چشم هر گردشگری را به خود خیره می سازد. این منطقه در فصل زمستان به دلیل کوهستانی بودن، به طور کامل پوشیده از برف می باشند. از دیگر ویژگی های این مناطق می توان به دره های وسیع و حاصلخیز آن اشاره کرد.

قوم کرد تنها در ایران وجود ندارند و قشر دیگر آن ها را می توان در خاورمیانه و آسیا نیز مشاهده کرد. ترکیه، عراق، سوریه آن دسته از کشور هایی هستند که دارای قوم کرد می باشند. این کشور ها در پی جنگ های گذشته از ایران جدا شده و هم اکنون در همسایگی ایران قرار گرفته اند.

زبان مردم کرد

کرد های ایران دارای یکی از شیرین ترین گویش های ایرانی، گویش کردی می باشند. زبان کردی دارای 3 دسته شمالی یا کُرمانجی، میانی یا سورانی، جنوبی یا کلهری می باشد. در کشور عراق زبان کردی در کنار زبان عربی نیزبسیار رواج دارد.

دین و مذهب کرد های ایران

دین تعداد زیادی از قوم کرد، دین اسلام است. بیشتر کرد های مسلمان و سنی نیز پیرو فقه شافعی می باشند. دین بیشترمردم استان های آذربایجان و کردستان سنی می باشد. همچنین دین قوم کرد در استان کرمانشاه نیز سنی و شیعی می باشد.

آداب و رسوم

یکی از مهمترین جشن هایی که در بین مردم کرد رواج دارد، جشن نوروز است. در قسمت های مختلف استان کردستان این جشن با رقص مخصوص کرد ها و برپایی مراسم آتش همراه است. همچنین دیگر اعیاد مانند عید قربان و عید فطر در نظر این مردم بسیار با اهمیت است. از دیگر جشن های مرسوم در این استان ها می توان به جشن معراج پیامبر و شب نیمه شعبان اشاره کرد.

مراسم بوک باران، از دیگر سنت ها و آداب ورسوم قوم کُرد در زمان های خشکسالی و کم باران می باشد. واژه بوک به معنی عروسکی بوده که دختران کرد با کمک دو تکه عروسکی را ساخته و لباس هایی از پارچه های رنگی بر تن آن ها می کنند. چگونگی انجم این مراسم به این گونه می باشد که دختران همراه با عروسک هایشان در میان کوچه ها راه رفته و شعر می خوانند. افرادی که از کنار آن ها عبور می کنند، با نیت پرآبی و فراوانی گندم بر سر عروسک های آن ها آب می پاشند. در نهایت این عروسک ها را به زیارتگاه برده و در آب می اندازند.

فصل بهار در میان قوم کُرد با سنت های خاص خود همراه است. مردم در این فصل صبح زود به سمت کوه به راه می افتند و مقداری آرد را نیز با خود می برند. سپس آرد را خمیر کرده و دسته ای گل در آن قرار می دهند. بعد از اتمام این کار به روستا بازمی گردند و خمیر گل ها را روی دیوار خانه هایشان نصب می کنند. تعبیر این کار در نظر آن ها این است که بهار به خانه می آید و باعث خیر و برکت می شود.

پوشش مردم کرد

لباس های قوم کُرد ، یکی از زیبا ترین لباس های محلی در ایران است. این لباس به دلیل زیبایی وپوشیدگی و همچنین تنوع طرح و رنگ در تعداد زیادی از جشنواره های مختلف در سطح بین المللی مقام اول را از آن خود کرده است. لباس کرد دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و برای دستیابی به آن باید نقش های برجسته در دوره هخامنشی را مشاهده کنیم. لباس های قوم کرد دارای نام های بسیاری در بخش مردانه مانند چوخه و رانک، سورانی، شال، دستار و کلاه،  فرنجی، پوزانه و کلاش می باشد. همچنین زنان کرد هم لباس های مختلفی مانند جافی، کلنجه، کلکه، کراس و کلاو را دارا می باشند.   

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

hihotel

سامانه "HiHotel" با توجه به شناخت کامل(کیفی و کمی) از هتل های مشهد اقدام به گارانتی معتبرترین هتل و هتل آپارتمان های مشهد از جمله هتل آپارتمان آرین و آلتون و هتل یک ستاره پرستاره که همگی از بهترین های اماکن اقامتی مشهد مقدس محسوب می شوند نموده است. های هتل در ایام خاص مانند عید نوروز، تعطیلات اعیاد و مناسبتها و در روزهای تابستان هتل های معتبر دیگری نیز گارانتی می کند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی