اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910094838115566

چکاپ قلب؛ راهی برای شناسایی علائم پنهان بیماری

کد: 139910094838115566

https://bit.ly/2LoWpgI

، اصفهان , (اخبار رسمی): با توجه به علائم پنهان بیماری قلبی، لازم است که هر چند وقت یکبار برای چکاپ قلب اقدام کنید. یک متخصص قلب و عروق خوب به شما کمک می کند تا بهترین روش های آزمایش و غربالگری را بشناسید و در صورت نیاز به درمان در اسرع وقت برای این کار اقدام کنید.

چکاپ قلب؛ راهی برای شناسایی علائم پنهان بیماری
اهمیت چکاپ قلب

یکی از علت‌های شایع مرگ و میر در دنیا، بیماری‌های قلبی و عروقی است. با توجه به شرایط زندگی امروز، مردم مشغله‌های زیادی دارند و همین باعث می‌شود که به علائم بیماری خود بی توجه باشند. این مسئله در مردان بیشتر دیده می‌شود و به همین دلیل چکاپ قلبی به طور مرتب و سالیانه اهمیت زیادی دارد. تا زمانی که چکاپ سالیانه انجام ندهید، متوجه علائم و نشانه‌های بیماری خود نخواهید شد.

بهترین متخصصین قلب و عروق توصیه می‌کنند که پس از 40 سالگی هر پنج سال یکبار برای چکاپ قلب اقدام کنید.

روش‌های چکاپ قلب در مردان و زنان متفاوت است، هر چند روش‌های مشترکی وجود دارد با این حال پزشک متخصص قلب با توجه به شرایط شما، آزمایش‌های مربوطه را تجویز می‌کند.

در طی انجام معاینه سلامت قلب پزشک سوالاتی را از شما می‌پرسد تا آزمایش غربالگری مناسب برای سلامت قلب و عروق و عواملی که ممکن است خطر آفرین باشند را ارائه دهد.

عوامل خطر در بیماری قلبی

هنگام معاینه متخصص قلب و عروق خوب به دنبال عوامل موثر در بیماری قلبی خواهد بود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • فشار خون زیاد
  • کلسترول بالای خون
  • قند خون بالا
  • اضافه وزن و چاقی مفرط
  • سبک زندگی و عاداتی مثل مصرف سیگار

توصیه می‌شود که برخی از آزمایشات غربالگری را پس از 20 سالگی انجام دهید. مراجعه به یک متخصص قلب و عروق خوب به شما کمک می‌کند تا بدانید که کدام روش‌های چکاپ مناسب‌تر است و هر چند وقت یکبار باید برای آن اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که با مشاهده علائم زیر به یک متخصص قلب مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • خستگی و بی حالی
  • سرگیجه
  • درد و تورم پاها و شکم
  •  درد و ناراحتی در قفسه سینه
  • افزایش ضربان قلب یا کاهش ناگهانی آن

حمله قلبی و نیاز به چکاپ قلبی سالانه

حملات قلبی در اثر انسداد عروق کرونر ایجاد می‌شود. این گرفتگی باعث می‌شود که خون در رگ‌ها لخته شود و در نتیجه فرایند خونرسانی به قلب به خوبی انجام نشود. به همین دلیل چکاپ سالانه قلب اهمیت زیادی دارد. در صورتی که چند علائم بیماری قلبی را مشاهده کردید، بهتر است به یک متخصص قلب و عروق خوب در اصفهان مراجعه کنید.

چرا به روش‌های چکاپ قلب نیاز داریم؟

غربالگری و آزمایشات مربوط به قلب از مواردی است که لازم است توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. با توجه به شرایط زندگی مدرن یعنی کم شدن فعالیت‌های روزانه و استرس‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شویم، بهتر است چکاپ قلبی را بیش از پیش جدی بگیریم و بهترین پزشک متخصص قلب را برای درمان پیدا کنید.

در صورتی که موارد زیر شامل شما می‌شود، نسبت به غربالگری و انجام آزمایشات مربوط به سلامت قلب توجه بیشتری داشته باشید:

  • افزایش سن
  • بیماری‌های قلبی ژنتیکی
  • سابقه خانوادگی
  • بروز علائم بیماری قلبی
  • سابقه بیماری دیابت
  • اضافه وزن و چاقی مفرط
  • اختلالات بارداری
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی الکلی

چه آزمایشاتی برای چکاپ قلب انجام می‌شود؟

غربالگری معمول قلب به منظور مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های بزرگسالان است. اگر نتایج آزمایشات و چکاپ قلبی شما علائم بیماری خاصی را نشان دهد، احتمالا نیاز به آزمایشات بیشتری خواهید داشت.

مراحل چکاپ قلب

در صورتی که بیماری قلبی خاصی داشته باشید و یا برای چکاپ سالانه مراجعه کرده باشید، بر اساس وضعیت شما ممکن است مراحل زیر انجام شود:

آزمایش خون

از سن 20 سالگی می‌توانید برای انجام این آزمایش اقدام کنید. مواردی که در این غربالگری بررسی می‌شود عبارتند از:

  • شمردن سلول‌های خون (CBC)
  • ارزیابی وضعیت قند خون و چربی خون
  • بررسی وضعیت بیوشیمیایی خون به منظور تشخیص تیروئید، اختلالات کبد و کلیه
  • بررسی سایر موارد با توجه به سن و جنسیت

بررسی توده بدنی (BMI)

یکی از مواردی که می‌تواند در بروز بیماری‌های قلبی تاثیر بگذارد، اضافه وزن است. قد و وزن هر شخص تعیین کننده میزان اضافه وزن او خواهد بود. در صورتی که وزن شما از حد نرمال بیشتر باشد، لازم است برای سلامت قلب خود از توصیه‌های کاهش وزن استفاده کنید.

نوار قلب

نوار قلب میزان فعالیت الکتریکی قلب شما را مشخص می‌کند. ممکن است مشکلات قلبی احتمالی در این روش قابل بررسی باشد تا از عوارض بیماری‌های قلبی پیشگیری شود.

اکوکاردیوگرافی

در این روش از امواج فراصوت برای بررسی عملکرد قلب و دریچه‌ها استفاده می‌شود تا اختلالات و مشکلات احتمالی بررسی شود.

تست ورزشی

برای بررسی گرفتگی عروق قلبی، فشار خون بالا و آریتمی قلب از تست ورزش استفاده می‌شود.

بررسی انسداد رگ‌های تحتانی (ABI)

دستگاه داپلر برای بررسی وضعیت فشار خون بازوها و پاها استفاده می‌شود. تست شاخص مچ پا-بازو به بررسی فشار خون در پا می‌پردازد؛ اگر مقدار آن بیشتر از 1 باشد، طبیعی است. در صورتی که این مقدار از 1 کمتر باشد احتمال انسداد و گرفتگی عروق پا وجود دارد.

بررسی عروق کاروتید (CIMT)

به کمک انجام سونوگرافی، احتمال انسداد عروق کاروتید بررسی می‌شود. این عروق در دو طرف گردن قرار دارند و شریان‌های اصلی خونرسانی به مغز هستند. اگر این شریان‌ها دچار انسداد و ضخامت شده باشند، احتمال بروز سکته مغزی وجود دارد. با این حال به کمک توصیه‌های پزشک قابل درمان است.

آنوریسم آئورت شکمی

در این روش نیز از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. رگ‌های آئورت شکمی وظیفه خونرسانی به اندام‌ها و دیگر اعضای بدن را بر عهده دارند. با افزایش این شریان‌ها بیش از 3 سانتی متر، احتمال آنوریسم وجود دارد. به همین دلیل نیاز است که پس از تشخیص فرایند درمان را در پیش بگیرید.

چگونه بهترین متخصص قلب و عروق را بشناسیم؟

یکی از بهترین راه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا با لیست بهترین پزشکان متخصص قلب و عروق در اصفهان و سایر شهرها آشنا شوید، مراجعه به سایت پزشک برتر به آدرس pezeshkbartar.com مراجعه کنید تا اطلاعات کامل پزشکان به همراه آدرس و شماره تلفن مطب آن‌ها را مشاهده کنید.

در نتیجه با مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق مورد نظر خود می‌توانید برای انجام چکاپ قلب یا درمان مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان