اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139910174851015781

زخم چیست؟ انواع رخم و درمان آن

کد: 139910174851015781

https://bit.ly/35ESVO8

، تهران , (اخبار رسمی): یک زخم ممکن است از بسیاری جهات توصیف شود. بوسیله اتیولوژی، موقعیت آناتومیکی، حاد یا مزمن بودن آن، با روش بسته شدن، با ایجاد علائم یا در واقع با ظهور انواع بافت غالب در بستر زخم. همه تعاریف در ارزیابی و مدیریت مناسب زخم از طریق برطرف کردن علائم و یا در صورت بهبودی، ترمیم، هدف اساسی دارند.

زخم چیست؟ انواع رخم و درمان آن
زخم دست راست مرد

زخم، شکاف در تداوم هر بافت بدنی به هر دلیلی است یا به عبارت دیگر هر گونه خلل در تمامیت پوست بدن زخم گفته می شود. مهمترین تمایز، بین زخم های باز و بسته است. زخم های باز به زخم هایی گفته می شود که سطح محافظ بدن (پوست یا غشاهای مخاطی) شکسته شده و اجازه ورود مواد خارجی به بافت ها را می دهد. در مقابل، در زخم های بسته، بافت های آسیب دیده در معرض نمای خارجی قرار ندارند و روند ترمیم می تواند بدون تداخلی که آلودگی ایجاد می کند، به میزان کم یا زیاد انجام شود. تقسیمات بیشتر ممکن است بر اساس روش تولید زخم انجام شود.

زخم با تعریف واقعی، شکسته شدن عملکرد محافظتی پوست است.
از دست دادن تداوم اپی تلیوم، با یا بدون از دست دادن بافت پیوندی زمینه ای (به عنوان مثال عضله، استخوان، اعصاب) یا به دنبال آسیب به پوست یا بافت یا ارگان های زیرین ناشی از جراحی، ضربه، بریدگی، مواد شیمیایی، گرما یا سرما، اصطکاک یا  نیروی برشی، فشار یا در نتیجه بیماری، مانند زخم پا یا سرطان می باشد.
انواع زخم از نظر حاد و یا مزمن بودن چگونه است؟

حاد
 زخم هایی که می تواند شامل بریدگی جزئی، پارگی، گزش، خراش و زخم های جراحی باشد.

مزمن
 زخم هایی که می توانند به آرامی بهبود یابند از جمله زخم بستر زخم دیابت، زخم عروقی

علائم عفونت در زخم ها چیست؟
|
بدون کمک های اولیه صحیح، برخی از زخم ها می توانند به راحتی آلوده شوند. علائم زخم آلوده عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • گرمی
  • سرخی
  • ترشح یا چرک
  • بو
  • تب

التیام زخم ها به چه عواملی بستگی دارد؟
زخم ها با سرعت های مختلف بهبود می یابند و ممکن است به عوامل مختلفی از جمله:

  • سلامت عمومی
  • سن - پوست پیر با سرعت کمتری نسبت به پوست جوان ترمیم می شود
  • شرایط پزشکی قبلی، مانند دیابت گرفتگی عروق و...
  • برخی از انواع بیماری های عروقی ، بیماری های ایمنی و سرطان
  • رژیم غذایی - پوست برای ترمیم نیاز به تغذیه مناسب دارد
  • استرس و رفاه اجتماعی 
  • داروها - بعضی از آنها ممکن است باعث بهبودی کند
  • ضربه بیشتر به زخم، مانند اصطکاک / مالش یا فشار
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • زخم عفونی شود یا خیر

بیشتر زخم های حاد جزئی به خوبی بهبود می یابند و با کمک های اولیه اولیه در منزل قابل کنترل هستند.
برای درمان زخم از چه کسی کمک بگیریم؟
در صورت ایجاد زخم و وجود نشانه های زیر به پزشک یا پرستار خود مراجعه کنید:

  • علائم عفونت را نشان می دهد
  • همچنان خونریزی می کند
  • اگر قادر به ترمیم پوست نیستید
  • خاک، شیشه، خار یا جسم خارجی دیگری در زخم دارد
  • بزرگ یا عمیق به نظر می رسد
  • بهبودی ندارد، یا خیلی دیر بهبود می یابد(به عنوان مثال بعد از 4 هفته بهبود نمی یابد).
  • یا اگر:
  • شما یک بیماری پزشکی زمینه ای دارید
  • خطر آسیب دیدگی بیشتر وجود دارد

زخم بسته چگونه زخمی است؟
درجه آسیب دیدگی ناشی از ضربه مستقیم به نیروی ضربه و جهت آن بستگی دارد.
بدیهی است که درجه آسیب با افزایش نیرو افزایش می یابد.
اثرات جهت به همان اندازه مهم است، هرچند به راحتی قابل درک نیست. به عنوان مثال، ضربه چکش به کنار سر ممکن است به سختی پوست سر را کبود کند یا با همان قدرت تحویل داده شود اما کمی متفاوت هدایت شود، می تواند به پایه جمجمه آسیب زیادی برساند.
عوامل آناتومیک و فیزیولوژیک نیز ممکن است بر درجه آسیب تأثیر بگذارد. بنابراین، افتادن بر روی دست دراز شده ممکن است تأثیرات بسیار متفاوتی بر روی کودک، بزرگسال جوان و سالمند بگذارد.
یک ضربه نسبتاً جزئی ممکن است به پوست و بافتهای نرم زیرین آسیب برساند، همانطور که با کبودی یا کوفتگی نشان داده می شود، که در نتیجه نفوذ خون به بافت های عروق کوچک پاره شده و تورم ناشی از عبور مایعات از دیواره های مویرگ های آسیب دیده است.
به عنوان یک قاعده، خونریزی ناگهانی متوقف می شود، خون و مایعات ظرف چند روز جذب می شوند و قسمت به حالت طبیعی باز می گردد.
یک ضربه مستقیم و شدید ممکن است به هر یک از بافتهای زیرین آسیب برساند. رگ های خونی، اعصاب، عضلات، استخوان ها، مفاصل یا اندام های داخلی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.
آسیب به بافتهای عمیق تر ممکن است در اثر ضربه مستقیم بر روی یک بافت، مانند شکستن جمجمه توسط چکش یا به طور معمول، از انتقال نیروی ضربه از بدن به یک نقطه نسبتاً ضعیف ایجاد شود.
بنابراین، افتادن بر روی یک دست کشیده ممکن است باعث آسیب رساندن به گوشت و استخوان های دست شود، اما نتیجه مشترک آن شکستگی در محل دیگری از بازو است که از طریق آن نیرو منتقل می شود - در استخوان اسکافویید در مچ دست، در محل شعاع در بازو دقیقاً بالای مچ دست، آرنج یا شانه - نقطه شکستگی توسط جهت نیرو و آناتومی فرد تعیین می شود.
سایر اشکال متداول آسیب غیرمستقیم ناشی از پیچ خوردن است، همانطور که وقتی پای فرد گرفتار می شود و او روی آن می پیچد، اگر نیرو به اندازه کافی بزرگ باشد، دچار مچ پای پیچ خورده یا شکسته یا شکستگی پا یا لگن می شود. 
زخم باز چه زخمی است؟
زخم باز، آسیب دیدگی در اثر شکستگی خارجی یا داخلی در بافت بدن است که معمولاً پوست را درگیر می کند. تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود دچار زخم باز می شوند. بیشتر زخم های باز جزئی هستند و در خانه قابل درمان هستند.
سقوط، برخورد با اشیا تیز و تصادفات رانندگی بیشترین علت ایجاد زخم های باز است. در صورت تصادف جدی، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این امر خصوصاً در صورت خونریزی زیاد یا خونریزی بیش از 20 دقیقه ادامه می یابد.
آیا انواع مختلفی از زخم های باز وجود دارد؟
چهار نوع زخم باز وجود دارد که بسته به علت آنها طبقه بندی می شود.
سایش
سایش زمانی ایجاد می شود که پوست شما روی یک سطح خشن یا سخت ساییده شود یا خراشیده شود. کشیده شدن در حین موتور سواری نمونه ای از سایش است. خونریزی معمولاً زیاد نیست، اما برای جلوگیری از عفونت باید زخم را مالش داده و تمیز کرد.
پارگی
پارگی یا بریدگی عمیق در پوست است. اسیب با اجسام تیز، ابزار و ماشین آلات از علل مکرر پارگی است. در مورد پارگی های عمیق، خونریزی می تواند سریع و گسترده باشد.

زخم های نافذ یا سوراخ شدن
زخم های نافذ ناشی از سوراخ کوچکی است که در اثر یک جسم بلند و تیز مانند میخ یا سوزن ایجاد می شود. بعضی اوقات، گلوله یا ترکش می تواند باعث ایجاد زخم و سوراخ در پوست شود.
سوراخ شدن ممکن است خونریزی زیادی نداشته باشد، اما این زخم ها می توانند به قدری عمیق باشند که به اندام های داخلی آسیب برسانند. اگر حتی یک زخم با سوراخ کوچک دارید، به دکتر خود مراجعه کنید تا یک کزاز تزریق کرده و از عفونت جلوگیری کند.
Avulsion
Avulsion پارگی جزئی یا کامل پوست و بافت زیر است. شلیک ها معمولاً در حوادث خشن مانند حوادث خرد شدن بدن، انفجارها و شلیک گلوله اتفاق می افتند. آنها به شدت و به سرعت خونریزی می کنند.
قطع عضو
از دست دادن یک قسمت مشخص بدن مانند اندام، انگشت، انگشت پا یا گوش. اغلب با خونریزی زیاد بسیار شدید است. در موارد از دست دادن اندام، این یک اورژانس پزشکی است.
زخم های باز چگونه درمان می شوند؟
برخی از زخم ها ممکن است در خانه درمان شوند و برخی دیگر ممکن است برای یک رویکرد پزشکی به پزشک مراجعه کنند.
مراقبت در منزل برای زخم های جزئی
زخم های جزئی را می توان در خانه درمان کرد. ابتدا زخم را بشویید و ضد عفونی کنید تا تمام آلودگی ها و بقایای آن پاک شود. برای کنترل خونریزی و تورم از فشار و بانداژ فشاری مستقیم بر روی بافت اسیب دیده استفاده کنید.
هنگام پانسمان زخم، همیشه از پانسمان یا باند استریل استفاده کنید. زخم های بسیار جزئی ممکن است بدون باند بهبود یابد. شما باید زخم را به مدت پنج روز تمیز و خشک نگه دارید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی استراحت می کنید.
درد به طور معمول با زخم همراه است. طبق دستورالعمل بسته بندی، می توانید استامینوفن مصرف کنید. از مصرف محصولات آسپیرین خودداری کنید زیرا باعث خونریزی یا طولانی شدن آن می شود.
اگر کبودی یا تورم دارید، بر روی عضو اسیب دیده کمپرس سرد بگذارید. اگر وقت خود را در فضای باز می گذرانید، از کرم ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 در منطقه استفاده کنید تا زمانی که کاملاً بهبود یابد.
چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
اگرچه می توانید برخی از زخم ها را در خانه درمان کنید ، اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • زخم باز عمیق تر از 1/2 اینچ یا بیش تر از 5 سانتی متر است.
  • خونریزی با فشار مستقیم متوقف نمی شود.
  • خونریزی بیش از 20 دقیقه طول می کشد.
  • خونریزی نتیجه یک تصادف جدی است.

درمان های پزشکی
پزشک شما ممکن است از روش های مختلفی برای درمان زخم باز شما استفاده کند. پس از تمیز کردن و احتمالاً بی حس کردن محل، پزشک ممکن است زخم را با استفاده از چسب پوست ، بخیه بزند. اگر دچار زخم نافذ شوید ممکن است امپول کزاز دریافت کنید.
بسته به محل زخم و احتمال عفونت، پزشک ممکن است زخم را نبندد و اجازه دهد به طور طبیعی بهبود یابد. این به عنوان بهبودی با قصد ثانویه شناخته می شود، یعنی از پایه زخم تا اپیدرم سطحی.
این فرایند ممکن است شما را مجبور کند که زخم خود را با گاز استریل پانسمان کنید. اگرچه بهبود ممکن است زیبا به نظر نرسد، اما از عفونت و تشکیل آبسه جلوگیری می کند.

کلینیک زخم و سوختگی التیام با به روز ترین امکانات و مجرب ترین افراد در زمینه درمان زخم و سوختگی در کنار شماست.

منبع: https://b2n.ir/040135

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی