اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140003215172015781

درمان سریع و قطعی زخم بستر | علائم و نشانه های زخم بستر | نواحی که زخم می شوند

درمان زخم بستر

کد: 140003215172015781

https://bit.ly/36LcxAh

، تهران , (اخبار رسمی): زخم بستر در پی فشار طولانی مدت به ناحیه ای خاص از بدن ایجاد می شود و می تواند در هر ناحیه ای از بدن دیده شود، اما قسمت های استخوانی مانند شانه ها، زانوها، دنبالچه و قوزک پا بیشتر حساس می باشند.

درمان زخم بستر
عکس زخم بستر

درمان زخم بستر

زخم بستر که یا عنوان زخم فشاری شناخته می شود، زمانی ظاهر می گردد که فرد برای مدت زمان طولانی در یک پوزیشن قرار بگیرد.

زخم بستر در پی فشار طولانی مدت به ناحیه ای خاص از بدن ایجاد می شود و می تواند در هر ناحیه ای از بدن دیده شود، اما قسمت های استخوانی مانند شانه ها، زانوها، دنبالچه و قوزک پا بیشتر حساس می باشند.

این نوع زخم قابل درمان است، گرچه بهبودی کامل امکان پذیر نیست. بدون دنبال کردن اقدامات درمانی، زخم بستر می تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد.

مراحل زخم بستر

زخم بستر چهار مرحله دارد:

  1. هنگام لمس پوست، حرارت و گرمی احساس می شود. ممکن است تغییرات در رنگ پوست، قرمزی و یا خارش ناحیه نیز دیده شود. زخم باز و یا تاول دردناک، به همراه بی رنگ شدن پوست نواحی اطراف مشاهده می شود. زخم ظاهر آتشفشانی پیدا می کند، که می تواند به دلیل آسیب بافت زیر سطح پوست باشد. آسیب شدیدی در پوست و بافت ایجاد می شود که احتمال بروز عفونت نیز بیشتر خواهد بود. عضله، استخوان ها و تاندون ها قابل روئت خواهند بود.

اگر زخم بستر درگیر عفونت شود، مدت زمان بهبودی طولانی تر خواهد بود. عفونت می تواند به هر ناحیه ای از بدن پخش شود و منجر به بروز عوارض شود.

علائم و نشانه های زخم بستر

از جمله علائم زخم بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات رنگ. پوست تیره می تواند به رنگ کبود، آبی و یا بنفش در بیاید. پوست های روشن نیز به صورتی و یا قرمز تغییر رنگ می دهند و ممکن است ظاهر تیره تری پیدا کنند. در صورتی که تغییر رنگ، ده تا سی دقیقه بعد از برداشته شدن فشار، از بین نرود، نشانه ای خواهد بود از تشکیل زخم بستر. تغییرات بافتی. ناحیه درگیر می تواند سفت، اسفنجی و یا گرم باشد. باز شدن زخم و چرکی شدن آن. زخم می تواند تا لایه های عمقی تر بافت نفوذ کند. عفونت. تغییر رنگ، مشاهده چرک، سبز و یا تیره شدن بافت و تب از جمله علائم عفونت زخم بستر می باشد.

نواحی که بیشتر درگیر زخم می شوند

زخم بستر در نواحی که تحت فشار بیشتری قرار می گیرند، تشکیل می شود. زمانی که فرد برای مدت زمان طولانی در پوزیشن نشسته قرار می گیرد، احتمال بروز زخم بستر در نواحی زیر بیشتر خواهد بود:

  • باسن ستون فقرات شانه ها پشت بازوها و پاها

زمانی که فرد بستری می شود، احتمال بروز زخم بستر در نواحی زیر بیشتر می باشد:

  • قوزک پا پاشنه پا شانه ها دنبالچه آرنج پشت سر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده زخم بستر، پوزیشن بیمار باید تغییر کند تا فشار از روی ناحیه برداشته شود. در صورت عدم مشاهده بهبودی طی 24 تا 48 ساعت، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

در صورت بروز علائمی از عفونت مانند تب، ترشح از زخم، بدبو شدن زخم، تشدید قرمزی و یا گرم و ملتهب شدن زخم سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

علت بروز زخم بستر چیست؟

هر فردی که برای مدت طولانی در یک پوزیشن قرار بگیرد، می تواند در معرض زخم بستر نیز باشد. به همین خاطر، نیاز است که افراد بستری تغییر پوزیشن داشته باشند. افرادی که درگیر زخم بستر می شوند، ممکن است:

  • مدت زمانی طولانی را روی ویلچر بگذرانند و یا بستری باشند از پروتز استفاده کنند از کفش های نامناسب استفاده می کنند

این قبیل زخم ها زمانی ایجاد می شوند که بافت و رگ های خونی تحت فشار قرار می گیرند، در نتیجه خونرسانی به ناحیه مختل می شود و شاهد مرگ بافت و در نهایت، عفونت خواهیم بود.

زخم بستر می تواند نتیجه وارد آمدن فشار قابل توجه برای مدت طولانی و یا فشار کم برای مدت زمان طولانی باشد.

زمانی که پوست با رختخواب و یا لباس، ساییدگی داشته باشد، پوست نسبت به آسیب بیشتر حساس می شود، به خصوص اگر پوست مرطوب باشد.

عوامل موثر در تشکیل زخم بستر

عوامل زیر می توانند احتمال بروز تشکیل زخم بستر را افزایش دهند:

  • ناتوانی در حرکت دادن بدن بالا رفتن سن، چرا که پوست به تدریح نازک و شکننده تر می شود بالا و یا پایین بودن شاخص توده بدنی، که هر دو حالت با افزایش فشار همراه می باشد پایین بودن وزن بدنی که باعث می شود فشار بیشتری به استخوان ها وارد شود ابتلا به شرایطی از قبیل دیابت، که با کاهش احساس درد همراه می باشد طولانی شدن روند ترمیم و بهبود زخم مختل شدن روند خونرسانی

زخم بستر چه عوارضی را می تواند به همراه داشته باشد؟

در صورتی که نسبت به درمان زخم بستر اقدامی صورت نگیرد، شاهد بروز عوارض خواهیم بود.

سلولیت، از جمله عوارض زخم بستر است، عفونت باکتریایی از سطح پوست به لایه های عمقی تر. سلولیت می تواند به دیگر نواحی بدن برسد و منجر به بروز عوارض جدی تری مانند مسمومیت عفونی و از دست دادن ارگان شود.

احتمال بروز عفونت استخوان و مفصل نیز وجود دارد. این نوع عفونت می تواند باعث آسیب غضروف و بافت و هم چنین کاهش عملکرد مفاصل شود.

پیشگیری از بروز زخم بستر

رعایت نکات زیر می تواند در پیشگیری از بروز زخم بستر موثر باشد:

  • تغییر پوزیشن، فرد باید بسته به نیازهایش هر پانزده دقیقه تا دو ساعت یکبار، تغییر پوزیشن داشته باشد بالا نگه داشتن بدن بر روی ویلچر و یا رختخواب، البته در صورت امکان مصرف مواد مغذی کنار گذاشتن استعمال دخانیات ورزش کردن حتی زمانی که فرد در رختخواب است، به بهبود روند خونرسانی کمک خواهد کرد

نکات مربوط به مراقبت پوستی

  • تمیز و خشک نگه داشتن پوست. توصیه می شود این کار به طور منظم انجام شود تا پوست مرطوب باقی نماند. محافظت از پوست. توصیه می شود بیماران از کرم هایی برای محافظت از پوست استفاده کنند. در صورت لزوم، لباس ها و ملحفه ها باید به طور مرتب عوض شوند. بررسی منظم و روزانه پوست. این کار به تشخیص سریع علائم هشدار دهنده زخم بستر کمک می کند.

تشخیص زخم بستر

جهت تشحیص زخم بستر، پزشک به بررسی و معاینه دقیق پوست می پردازد. تعیین مرحله زخم بستر کمک می کند تا بهترین نوع درمان برای بیمار در نظر گرفته شود.

سوالاتی که پزشک با بیمار مطرح می کند، عبارتند از:

  • چه زمانی اولین زخم بستر مشاهده شده است؟ میزان درد چقدر است؟ آیا در گذشته سابقه تشکیل زخم بستر وجود داشته است؟ چگونه کنترل شده و چه نتایجی را به همراه داشته است؟ برای تغییر پوزیشن چه کارهایی را انجام می دهد؟ آیا مبتلا به شرایط خاص پزشکی می باشد و چه درمانی را دنبال می کند؟ رژیم غذایی روزانه و مصرف مایعات به چه صورت است؟

چه درمانی برای زخم بستر در نظر گرفته می شود؟

هدف از درمان زخم بستر:

  • کاسته شدن فشار از ناحیه درگیر مراقبت از زخم کنترل درد پیشگیری از بروز زخم

می باشد.

تغییر مکرر پوزیشن یکی از موثرترین اقدامات در پیشگیری از تشکیل زخم بستر می باشد. زمانی که زخم بستر در مراحل اولیه باشد، امکان درمان در منزل وجود دارد. بسته به مرحله زخم بستر، دیگر اقدامات درمانی از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

اقدامات درمانی عبارتند از:

  • تسکین فشار. می تواند شامل استفاده از پد و یا بالشت در نواحی درگیر و یا تغییر پوزیشن باشد. تمیز کردن زخم. زخم های جزئی را می توان به آرامی با آب و صابون ملایم، شست و شو داد. امکان تمیز کردن زخم باز با محلول سالین و یا تعویض پانسمان وجود دارد. استفاده از پانسمان. پانسمان از زخم محافظت می کند و روند بهبود را تسریع می بخشد. استعمال کرم های موضعی. کرم های آنتی باکتریال می توانند از بروز عفونت پیشگیری کنند. برداشت بافت مرده. این کار به بهبود زخم بستر کمک می کند. مصرف آنتی بیوتیک. جهت درمان عفونت پوست، استخوان و خون. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل. مصرف مواد مغذی و پروتئین ها، به تسریع روند بهبودی و کاهش اندازه زخم کمک می کنند. گزینه های جراحی. می تواند شامل برداشت بافت مرده، تمیز کردن زخم و یا بستن لبه های زخم در صورت امکان باشد.

در پایان این که،

زخم بستر یا همان زخم فشاری، آسیب پوست و بافت های زیرین است که در پی وارد آمدن فشار طولانی مدت به پوست ایجاد می شود. زخم بستر عمدتا در پوست نواحی که استخوان را پوشش می دهند، تشکیل می شود مانند: پاشته پا، ران ها و دنبالچه.

افرادی که بنا به دلایل پزشکی، محدودیت هایی را در حرکت دادن بدن خود دارند و یا قادر به تغییر پوزیشن خود نیستند، بیشتر در معرض زخم بستر خواهند بود.

زخم بستر می تواند طی چند ساعت تا چند روز تشکیل شود. در بیشتر موارد، زخم بستر با اقدامات درمانی بهبود می یابد، اما ممکن است برخی از این زخم ها بهبودی کامل نداشته باشند. توجه داشته باشید که امکان پیشگیری از تشکیل زخم بستر وجود دارد.

https://www.eltiyam.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی